Bestilling og flytting
Finn ut mer om bestillinger på strøm, oppsigelse av strøm, og bestilling av strøm til ditt nye hjem hvis du har flyttet.
Finn ut mer om innlogging, analyse og funksjoner i Fjordkraft-appen.
I analyse-oversikten kan du få innsikt i strømforbruket ditt, og sammenligne det mot lignende boliger. Du kan blant annet se:
Du finner mer informasjon om hver funksjon i appen, og kan se resultatet ditt målt mot andre i stjerner.
Denne funksjonen krever at du har en av StrømSmart-tjenestene
Sammenligningen skjer på bakgrunn av de opplysningene som du har oppgitt om boligen og husholdningen.
Beregnet resultat
Dette er differansen mellom ditt sin estimerte strømkostnad hittil i måneden og den gjennomsnittlige estimerte strømkostnaden til lignende boliger.
Kostnad
Dette er din estimerte strømkostnad hittil i måneden sammenlignet med gjennomsnittlig estimert strømkostnad for lignende boliger. Kostnaden er forbruk x spotprisen.
Strømforbruk
Dette er ditt strømforbruk hittil i måneden sammenlignet med gjennomsnittlig strømforbruk for lignende boliger.
Snitt strømpris
Dette er din gjennomsnittlige spotpris hittil i måneden sammenlignet med gjennomsnittet av gjennomsnittlig spotpris for lignende boliger.
Nettleie
Dette er din gjeldende nettleie kapasitetstrinn/kapasitetsledd sammenlignet med trinnet som gjennomsnittet av lignende boliger ligger på.
Prisfordelt forbruk
Dette ditt strømforbruk hittil i måneden fordelt ut på månedens høyeste, høye, lave og laveste spotpriser.
Denne funksjonen krever at du har app tjenesten StrømSmart.
For å smartlade elbilen må disse tre kravene være oppfylt:
Les mer om smartlading i appen.
Denne funksjonen krever at du har tjenesten StrømSmart.
For å få tilgang til elbilen eller ladeboksen din i appen, må du koble til brukerkontoen du har til elbilen i appen først. Appen vår snakker ikke direkte med bilen eller ladeboksen, men med kontoen du har koblet bilen til.
Dette kan sammenlignes med smartstyring i hjemmet; det finnes flere apper som forenkler smart styring av for eksempel lys og lyd, blant annet Google Home. Google Home-appen snakker ikke med hver enkelt smarte lyspære og høytaler, men heller med for eksempel IKEA-kontoen til kunden, om kunden har smarte lyspærer fra IKEA.
Slik gjør du for å koble til bilen din i appen vår:
Denne funksjonen krever at du har tjenesten StrømSmart.
Om du har en ladeboks Easee, EVBox, Wallbox og Zaptec, kan du også koble ladeboksen opp mot Fjordkraft-appen. Per i dag gir denne koblingen deg informasjon om ladestatus og
ladehistorikk, i tillegg til at du kan planlegge ladingen av elbilen opp mot dagens strømpris.
På sikt vil du også kunne smartlade bilen din gjennom ladeboksen, men per dags dato er det kun støtte for dette om du kobler til en elbil som har støtte for smartlading i Fjordkraft-appen.
Dersom du ikke får koblet opp en Easee, EVBox, Wallbox eller Zaptec lader i appen, kan du forsøke følgende
Dersom du har koblet til billader i appen vår av typen Easee, Wallbox, EVBox eller Zaptec, kan du se hvor mye strøm ladeboksen har brukt direkte i appen. Dersom du har en annen type hjemmelader til elbil må du sjekke det i app som følger med ladeboksen, eller ved å få hjelp av leverandøren av ladeboksen.
Vi tilbyr smartlading for elbiler fra disse bilmerkene:
Andre bilmerker enn disse støtter vi dessverre ikke smartlading for per dags dato. Dette gjelder blant annet bilmerker som:
Om du har en ladeboks fra Easee, EVBox, Wallbox eller Zaptec kan du allikevel få oversikt over ladingen din i Fjordkraft-appen og styre ladingen av elbilen. selv om du har en elbil som vi ikke tilbyr smartlading for. Dette er fordi man kan sette opp planlagte ladetider i appen gjennom ladeboksene fra Easee, EVBox, Wallbox og Zaptec, slik at man kan unngå timene hvor spotprisen er høy.
Ja det kan du! Du kan enkelt bytte mellom hvor du vil smartlade bilen, så lenge begge måleren er registrert på deg.
Du trenger altså ikke koble fra bilen for deretter å koble den til på den andre strømmåleren. Du trenger kun å velge bolig på "Legg til" menyen til bilen din.
Denne funksjonen krever at du har app tjenesten StrømSmart.
Du kan koble til flere bilkontoer i appen, men det er noen kriterier:
Du har to eller flere biler med forskjellig bilmerke
Du kan koble til så mange bilemerker du vil siden disse ikke har samme konto.
Du har to eller flere biler av samme bilmerke
Du kan koble til flere biler av samme merke, så lenge de er på samme konto/app. Har du for eksempel to Teslaer på samme konto, kan du koble til begge i appen vår. Har du to e-Golf på hver sin konto kan du kun koble til én av bilene i appen vår.
Denne funksjonen krever at du har app tjenesten StrømSmart.
Smartlading velger 1 sammenhengende periode å gjøre all lading i, innenfor det tidsrommet du har satt. Da velges det som gir den rimeligste totalen av alle alternativene.
Ladeprosessen med Smartlading blir da:
Denne funksjonen krever at du har app tjenesten StrømSmart.
Dersom du ønsker å koble fra en bil du tidligere har koblet til på Smartlading, gjør du følgende:
Smartlading krever at du har app tjenesten StrømSmart.
Hvis du har pulsmåler vil du se strømforbruket ditt i sanntid, helt ned på timesnivå.
Dersom du ikke har pulsmåler er det en forsinkelse på visning av strømforbruket på 1 til 2 dager.
Du kan enkelt aktivere varsel om morgendagens strømpris i appen.
Les mer om spotprisvarslingen.
Dersom du ikke ønsker å motta varsler lenger, kan du følge samme fremgangsmåte, og så skru av varslinger på innstillingene.
Ja, gjestebruker kan enkelt aktivere varsel om morgendagens strømpris i appen.
Les mer om spotprisvarslingen.
Slik slå man av varsler i appen:
For å se mer forbrukshistorikk enn inneværende måned, gjør du følgende inne i appen:
I Fjordkraft-appen har du full oversikt over forbruket ditt måned for år for år, måned for måned, dag for dag, og time for time.
Du kan finne det historiske forbruket ditt i appen på følgende måte:
Hva om jeg har flere boliger i appen?
Dersom du har flere anlegg trykker du først på huset oppe til høyre på hjemsiden. Her kan du velge mellom de anleggene du har samlet hos oss. Følg deretter de fire stegene over for å finne det historiske forbruket ditt.
Kostnad er en oppsummering av forbruket ditt, strømprisen, nettleie, eventuell strømstøtte og fastbeløpet på avtalen din. Estimatet av kostnaden oppdateres daglig.
I de timene prisen overstiger 91,25 øre per kWh (inkl. mva.) får du strømstøtte. Du vil se et estimert beløp over hvor mye du får i strømstøtte i kostnadsoversikten. Du kan velge om dette skal vises ved å skru av eller på visning for strømstøtte.
I starten av hver måned vil det stå "venter på kostnad" på forsiden i appen. Så snart vi mottar forbruket ditt fra netteier, begynner systemet å regne ut kostnaden din.
Vi har laget en oversikt over hvilke funksjoner vi jobber med å få lansert i appen akkurat nå. I tillegg kan du se hvilke tjenester som nylig er lansert. Se oversikten over nyheter i appen.
Hvis du ikke får tilgang til Fjordkraft-appen kan det hende at du venter på oppstart på strømavtalen din. Når strømavtalen din blir aktiv får du tilgang til appen. Les mer om hva du kan bruke appen til.
Har du sagt opp strømavtalen din vil du miste tilgang til appen en stund etter at strømavtalen din blir avsluttet.
Du kan logge deg inn i appen på to forskjellige måter:
Når du logger inn vil du få beskjed om at Fjordkraft vil bruke fjordkraft.no for å logge på. Det betyr at appen og Fjordkraft snakker sammen, slik at vi finner kundeforholdet ditt når du logger inn.
Ja! Som kunde kan man invitere inntil 5 andre personer som gjestebruker, også kalt familedeling, til sin app og Min side, slik at de også kan følge med på strømforbruk- og kostnad i appen.
For å invitere gjestebrukere må du logge inn på Min side, velge fanen "Meg", og så gå til gjestebruker. Gjester får full tilgang til å se alt innhold, men kan ikke gjøre endringer på kundeforholdet ditt, kjøpe tilleggstjenester eller invitere andre gjester. Du kan også komme rett inn til registreringen av gjestebruker via appen. Da går du via "Meg", og så gå til "Gjest". Du videreføres til Min Side når du velger "Inviter gjest".
Da kan du for eksempel invitere samboer, ektefelle eller barna, slik at dere alle har oversikt over blant annet hvor mye strøm dere bruker, og hva strømmen koster.
Når du har invitert noen til å bli gjestebruker i din app og Min side er invitasjonen gyldig i 48 timer, og de du inviterer som gjest må være fylt 18 år.
Vi ber om e-postadressen deres for å kunne sende dem informasjon om eventuelle endringer som påvirker dem.
Dette gjør du under "Meg" og "Gjest" i appen, ved å trykke på "Administrer gjester". Da blir du sendt videre til Min side, hvor du kan fjerne de gjestebrukerne du ikke ønsker å gi tilgang til lenger. Da slettes tilgangen deres, slik at de ikke lenger har tilgang til kontoen din.
Hvis du opplever feil i Fjordkraft-appen kan du prøve en enkel feilsøking:
Hvis dette ikke fungerte er du hjertelig velkommen til å kontakte oss.
Slik oppdaterer du appen:
For å logge ut av appen kan du følge disse stegene:
For å logge ut av Min Side kan du følge disse stegene:
Ja, om du har et utenlandsk telefonnummer registrert på kundeforholdet ditt kan du logge inn med dette. Husk å skrive riktig landskode først, om du har et svensk telefonnummer for eksempel må du starte dette med 0046 for å kunne logge inn i appen og Min side med dette.
Da skriver du altså fødselsdatoen din, og det utenlandske telefonnummeret, så får du tilsendt en engangskode på SMS.
Om du har et utenlandsk telefonnummer som ikke er registrert på kundeforholdet ditt ennå kan du ta kontakt med kundeservice, så kan de registrere dette for deg. Da vil du kunne logge deg inn på Min side og appen med dette nummeret i fremtiden.
Med Puls kan du følge med på strømforbruket live i appen. Hvis du ønsker å gjøre noe for å redusere strømregningen, kan du bruke sanntidsmåleren til å se hvor mye strøm ulike enheter i hjemmet trekker til enhver tid. Da får du enkelt oversikt over hvordan tiltakene du gjør påvirker forbruket ditt.
Funksjoner
Denne funksjonen krever at du har app tjenesten StrømSmart+.
Lastbalansering og live-forbruksgrense er to forskjellige funksjoner som bidrar til smartere energibruk, men de opererer på ulike måter.
Lastbalansering, som ofte finnes i smarte ladebokser, hjelper med å jevne ut toppene i strømforbruket ved å styre bruken av strøm i boligen. Dette kalles også for effektstyring eller effektbalansering. Dette hjelper deg med å unngå høye strømforbrukstopper, ved å distribuere strømforbruket mer jevnt over tid, spesielt under perioder med høy belastning.
Fjordkraft har ikke støtte for lastbalansering per dags dato, men har en løsning som kan gi den samme effekten, kalt live-forbruksgrense.
Live-forbruksgrense er en funksjon som kan aktiveres i appen om du har koblet til en pulsmåler og har StrømSmart+. Denne funksjonen gir deg varsel om høyt strømforbruk i sanntid. Det hjelper brukeren å være bevisst på sitt strømforbruk og å ta grep for å redusere det om nødvendig, for å unngå høye kostnader eller overforbruk.
Denne funksjonen krever at du har StrømSmart+.
Du som har pulsmåler kan aktivere sanntidsvarsel av nettleie. Da vil appen varsle dersom anlegget bruker så mye strøm samtidig, at man risikerer å gå opp et kapasitetsledd på nettleien, og dermed få høyere nettleie. Dette er et varsel som kan spare deg penger.
Fremgangsmåte for å aktivere
Denne funksjonen krever at du har app tjenesten StrømSmart+.
Med Smart Varme kan du koble opp smarte panelovner, varmepumper og termostater. Dette kan for eksempel være
Fullstendig liste over smarte dingser som kan kobles til finnes i appen.
Denne funksjonen krever at du har app tjenesten StrømSmart.
Smart Varme fungerer på følgende måte:
Følger strømprisene
Vi senker temperaturen i de te timene med høyest strømpriser som bidrar til å kutte kostnader.
Tilpasset komfort
Du kan selv velge spare-temperaturen slik at energisparingen skjer uten at det går vesentlig utover komforten.
Bevarer dine rutiner og innstillinger
Dine nåværende innstillinger og rutiner forblir uendret. Smartvarme-funksjonene tar kun over i de tre dyreste timene.
Fleksibel kontroll
Hvis du endrer temperaturen manuelt på en enhet under en spare-time, overstyrer dette sparefunksjonen for kun den timen.
Sett på pause
Du kan enkelt slå av og på Smart Varme for alle enheter i boligen fra appen. Dersom du har flere enheter i boligen som har samme navn kan du også endre navnet på dem inne i appen de tilhører (for eksempel panelovn fra Mill må endres navn på i Mill-appen. Da vil det gjenspeiles i vår app).
Denne funksjonen krever at du har app tjenesten StrømSmart.
For å koble til noe i Smartvarme, følger du disse stegene:
Nå skal du velge en temperatur på enheten/e for at smartvarme funksjonen skal virke:
Denne funksjonen krever at du har app tjenesten StrømSmart.
StrømSmart er en tjeneste i appen som hjelper deg å spare
Tjenesten koster 29 kr per måned og har ikke bindingstid.
Hva er inkludert?
Som kunde hos oss har du automatisk tilgang til Fjordkraft-appen. Neste nivå er StrømSmart – og med StrømSmart+ får du full pakke. Her er en oversikt over du hva du får:
StrømSmart
StrømSmart gir deg tilgang til smarte verktøy i appen – som hjelper deg å bruke strømmen når den er billig. Tjenesten har ingen bindingstid. Dette er inkludert i StrømSmart:
Disse tjenestene er ikke inkludert i StrømSmart, og hører til tjenesten StrømSmart+
Du bestiller StrømSmart ved å logge deg inn på Min Side. Der går du inn på Tjenester og trykker på bestill på StrømSmart. Du kan lese alt om tjenesten der inne og se vilkår før du bestiller.
Hvis du har problemer med å bestille StrømSmart kan du kontakte vårt kundesenter på telefon 23006100 man til fre 09:00 til 16:00, så vil de hjelpe deg med bestillingen. Husk å laste ned appen vår for å ta i bruk alle tjenestene du får med StrømSmart!
Du avslutter tjenesten slik:
Vi ser over alt at vi ikke er alene, det å ha en god app som gir kunder innsyn i eget forbruk er den store fokusen hos de aller fleste strømleverandørene. Vår fokus på å være kundens rådgiver, og kundeløftet vårt: "Vi gir deg mer for pengene og hjelper deg til en enklere hverdag!" gjør at vi ønsker å levere den beste appen for kundene våre.
Dette gjør at det investeres sterkt i utvikling av digitale tjenester til kundene våre. Vi har allerede veldig mange gode tjenester til kundene våre men har hittil ikke tatt noen kostnad for dem. Å drive med utvikling er noe som har en kostnad for oss, og ved å ta betalt for diverse tjenester kan vi fortsette å satse på å lage nye tjenester til kundene våre, som hjelper kundene å spare penger.
Dette betyr at tjenester som spotprisprognose, smartlading og analyse nå har en kostnad, selv om for eksempel spotprisprognose og smartlading tidligere var gratis å benytte i appen. Denne kostnaden kan dog spares godt inn igjen ved å ta i bruk løsningene som hjelper deg til å spare penger på strømmen du bruker.
Du finner alltid vilkår for strømavtaler og tjenester du har, inne på Min Side.
Du kan trykke her for å lese vilkårene til StrømSmart:
StrømSmart+ er en tjeneste i appen som hjelper deg å spare
Tjenesten koster 49 kr per måned og har 6 måneders bindingstid.
Hva er inkludert?
Som kunde hos oss har du automatisk tilgang til basistjenestene i Fjordkraft-appen uten kostnader. Neste nivå er StrømSmart, og med høyeste nivå StrømSmart+ får du full pakke. Her er en oversikt over hva du får med StrømSmart+ :
Pulsmåleren er inkludert. Derfor koster det penger å si opp innenfor bindingstiden. Bruddgebyret blir maksimalt 795 kr, og beregnes etter hvor lenge du har hatt tjenesten.
Du bestiller StrømSmart+ ved å logge deg inn på Min Side. Der går du inn på Tjenester og trykker på bestill på StrømSmart+. Du kan lese alt om tjenesten der inne og se vilkår før du bestiller.
Om du har problemer med å bestille StrømSmart+ kan du kontakte vårt kundesenter på telefon 23006100 man til fre 09:00 til 16:00, så vil de hjelpe deg med bestillingen. Husk å laste ned appen vår for å ta i bruk alle tjenestene du får med StrømSmart+!
Du avslutter tjenesten slik:
Vi ser over alt at vi ikke er alene, det å ha en god app som gir kunder innsyn i eget forbruk er den store fokusen hos de aller fleste strømleverandørene. Vår fokus på å være kundens rådgiver, og kundeløftet vårt: "Vi gir deg mer for pengene og hjelper deg til en enklere hverdag!" gjør at vi ønsker å levere den beste appen for kundene våre.
Dette gjør at det investeres sterkt i utvikling av digitale tjenester til kundene våre. Vi har allerede veldig mange gode tjenester til kundene våre men har hittil ikke tatt noen kostnad for dem. Å drive med utvikling er noe som har en kostnad for oss, og ved å ta betalt for diverse tjenester kan vi fortsette å satse på å lage nye tjenester til kundene våre, som hjelper kundene å spare penger.
Dette betyr at tjenester som spotprisprognose, smartlading og analyse nå har en kostnad, selv om for eksempel spotprisprognose og smartlading tidligere var gratis å benytte i appen. Denne kostnaden kan dog spares godt inn igjen ved å ta i bruk løsningene som hjelper deg til å spare penger på strømmen du bruker.
Du finner alltid vilkår for strømavtaler og tjenester du har, inne på Min Side.
Du kan trykke her for å lese vilkårene til StrømSmart+:
Finn ut mer om bestillinger på strøm, oppsigelse av strøm, og bestilling av strøm til ditt nye hjem hvis du har flyttet.
Finn ut mer om strømregningen. Spørsmål og svar om betaling, AvtaleGiro og eFaktura.
Finn ut mer om tjenestene våre. Spørsmål og svar om produkter som StrømSmart, fordelspoeng, Trumf, verving mm.
Finn ut mer om pulsmåleren. Spørsmål og svar om aktivering, bruk og sanntidsmåling av strøm.
Finn ut mer om solcellepanel. Spørsmål og svar om solkonto og salg av egenprodusert strøm.
Finn ut mer om strøm og nettleie. Spørsmål og svar om nettselskap, strømleverandør og elsertifikat.
Finn ut mer om strømforbruk. Spørsmål og svar om måleravlesning, forbruk og strømmåleren.
Åpent alle hverdager 9-16