Bastø Fosen skal drives med strøm fra Fjordkraft
Bastø Fosen elektrifiserer fergesambandet Moss–Horten, og forventer å spare over 6 millioner liter diesel i året. Strømmen skal leveres av Fjordkraft.
129 millioner kilowattimer
– I forbindelse med elektrifisering av sambandet, med nytt ladeanlegg ved kaia i både Moss og Horten, ny batteriferge og ombygging av de andre to hovedfergene, har Bastø Fosen ønsket å inngå en avtale med Fjordkraft for levering av strøm, sier administrerende direktør Øyvind Lund i Bastø Fosen. – Valget falt på Fjordkraft som en stor og seriøs aktør som kunne levere akkurat det vi etterspurte til en riktig pris.
– Vi er veldig glade for å få avtalen i havn. Det er en stor leveranse på 129 GWh (millioner kilowattimer) fordelt over avtaleperioden på 5,5 år. Vi er stolt over å bli valgt til å gjøre porteføljeforvaltningen og få levere Fjordkraft til fergene og ladeanleggene på et så omfattende elektrifiseringsprosjekt, sier kommunikasjonsdirektør Jeanne Tjomsland i Fjordkraft.
129 GWh tilsvarer årlig lading av 43 000 elbiler med kjørelengde på 15 000 km.
Både nybygg og ombygging av eksisterende ferger
Den nybygde fergen Bastø Electric og ladeinfrastrukturen i Horten vil være operative 30. april 2021. Ladeinfrastrukturen i Moss vil være ferdigstilt senest august samme år, mens fartøyene Bastø IV og Bastø VI vil være klare for helelektrisk drift senest henholdsvis 31. januar og 30. juni 2022.
Sparer over 6 millioner liter diesel årlig
Riksvegferjesambandet Moss–Horten er Norges største fergesamband. I 2019 gjennomførte Bastø Fosen AS ca 36 000 avganger og fraktet 1,8 millioner kjøretøy og 3,8 millioner mennesker. Ved å styrke miljøsatsingen gjennom denne elektrifiseringen, forventer Bastø Fosen å spare i overkant av 6 millioner liter diesel årlig