Spørsmål og svar
Spørsmål og svar
Hvordan registrere at bedriften skal flytte?
Når bedriften din skal flytte er det viktig at vi får beskjed om dette på forhånd. Da får du en enklere flytteprosess og unngår unødvendige gebyrer. Vi hjelper deg med flyttingen, så du kan få registrert riktig adresse til riktig tid. Ta kontakt med oss på forhånd, så hjelper vi deg å få orden på strømmen når bedriften din flytter.
Hvordan kan jeg kutte strømutgiftene på mine bygg?
Sammen med vår partner Adaptic, kan vi hjelpe bedriften din å forbedre driften av byggene. Først gjør vi en befaring og kartlegging, for å finne ut hvordan bygget ditt kan effektiviseres og drives smartere. Da får du et tilbud tilpasset bedriften din, der vi kan se på måling og datafangst, rapportering, effekttopper og annen innsikt som er nyttig for å effektivisere driften.
Hvor finner jeg oversikt over betalinger og restkonto?
Oversikt over betalinger og reskontro finner du i Min Bedrift. Logg inn for å få fullstendig oversikt over alle betalinger og fakturaer. Dersom du ikke har bruker, kan du enkelt opprette dette. Husk at du også kan gi regnskapsføreren din tilgang til Min Bedrift, slik at regnskapsføreren kan hente denne informasjonen selv.
Hvordan setter jeg opp et klimaregnskap?
På klimahub.no kan bedriften din registrere klimaregnskap gratis. Her har bedriften din mulighet til å synliggjøre hvilke tiltak som gjøres for å redusere klimafotavtrykket.
Hvordan kan jeg få en fakturakopi?
Den enkleste måten å hente en fakturakopi på, er å laste den ned fra Min Bedrift. Du kan også sende oss en e-post, så sender vi den til deg.
Hva er fordelene med varmepumpe for bedrifter?
I samarbeid med Winns Energy, kan vi i Fjordkraft hjelpe bedriften din å få installert og driftet varmepumper til ditt næringslokale. Dette gir effektiv oppvarming og kjøling av lokalene. I stedet for å gjøre en stor investering i teknologien, kan du leie den og ha en forutsigbar avtale for drift og vedlikehold.
Hvor finner jeg bedriftens faktura?
Du får full oversikt over fakturaene ved å logge deg inn i Min Bedrift. Her kan du også hente ut energirapporter dersom du ønsker det.
Hvordan endrer jeg betalingsmåte?
Vi hjelper deg gjerne å bytte betalingsmåte hvis du ønsker det. Ta kontakt på telefon 230 06100 eller e-post, så ordner vi at du får betalt slik du ønsker, for eksempel via EHF.
Spørsmål og svar om Min Bedrift
Hvor kan jeg se bedriftens strømforbruk?
I Min Bedrift kan du hente ut rapporter på din bedrifts strømforbruk. Ved oppgradering til Min Bedrift Plus får du full tilgang til din bedrifts forbruk og kan hente ut detaljerte rapporter for tidsperioden du selv ønsker.
Kan regnskapsfører få tilgang til Min Bedrift?
Ja, med tilleggstjenesten Min Bedrift Plus kan du enkelt gi regnskapsføreren din tilgang til Min Bedrift, slik at regnskapsføreren kan hente ut bilag selv. Her finner du en oppskrift på hvordan dette gjøres. Regnskapsføreren har også mulighet til å opprette sin egen bruker, ved å oppgi kundenummeret som finnes på fakturaen.
Hvordan får jeg tilgang til Min Bedrift?
For å opprette brukerprofil for bedriften trenger du kundenummer. Dette finner du på fakturaen. Hvis bedriften allerede har en profil, kan du be den som er administrator om å legge deg til som ny bruker.
Spørsmål og svar om Fjordkraft Live
Jeg har bestilt flere målere, kommer de i samme forsendelse?
Dessverre er det ikke mulig å samle opp flere bestillinger i en forsendelse. Dersom du bestiller flere målere vil du motta disse i hver sin pakke.
Kan jeg bruke en eksisterende måler om jeg ønsker abonnement fra Fjordkraft?
Vi støtter sanntidsmåler produsert av NxTEnergy, så dersom du har en slik måler fra før trenger du kun å bestille abonnement fra oss.
Hvordan går jeg frem for å aktivere sanntidsmåleren?
Aktivering av sanntidsmåleren gjøres gjennom å åpne HAN-porten. Du kan enten åpne denne gjennom Min Side hos din nettleier, eller kontakte ditt nettselskap. Du kan når som helst åpne HAN-porten, og trenger ikke å vente til du mottar måleren.
Når HAN-porten er åpnet kan du koble til Fjordkraft Live sanntidsmåleren fra Min Bedrift.
Hvilken dekning er det på sanntidsmåleren?
Måleren går på 4G dekning som gir en mer stabil dekning
Hvordan lader jeg måleren?
Når du mottar måleren må denne lades i 30 minutter før den kan tas i bruk. Måleren lades når den er koblet til HAN-porten i din strømmåler. Når lading er utført finner du visning av sanntidsmåleren i Min Bedrift.
Hva er leveringstiden på sanntidsmåler?
Måleren sendes med vanlig postgang og du vil motta pakken normalt innen 3-4 virkedager.
Spørsmål og svar om Solceller
Kan jeg leie solcelleanlegg gjennom Fjordkraft?
Ja, å leie et solcelleanlegg kan være et godt alternativ for bedrifter som ikke ønsker å ta investeringen for å få solenergi. Noen bedrifter kjøper solceller gjennom oss, mens andre leier. Hvilken løsning bedriften din kan ha, henger sammen med størrelsen på anlegget. Finn ut mer om solceller.
Hvordan bestiller jeg solceller?
I vår kartløsning kan du enkelt søke opp adressen til bedriften din, og finne ut hvordan solforholdene er der. Du kan også ta kontakt med oss hvis du vil høre mer om hva vi kan tilby innen solceller og andre energiløsninger.
Spørsmål og svar om Strøm
Hvordan kan jeg starte oppsigelsen på bedriftens strømavtale?
Noen av våre strømavtaler har en fastsatt oppsigelsestid. Dette gjelder avtaler hvor deler av strømforbruket blir sikret på forhånd. Har du en slik avtale som du ønsker å endre, kan du ringe oss på 230 06100 eller sende oss en e-post for å starte oppsigelsen.
Hva er leveringsplikt?
Leveringsplikt oppstår dersom bedriften din ikke har valgt en strømleverandør, for eksempel ved nyetablering eller etter flytting.
Leveringsplikt innebærer at bedriften blir fakturert for strøm fra netteier. Dette er kun ment som en midlertidig ordning, og denne strømmen er derfor dyrere enn om den leveres fra strømleverandører som Fjordkraft.
Kan jeg få fastpris eller sikre deler av strømforbruket til bedriften?
Ja, våre erfarne rådgivere er klare for å hjelpe deg. Ta kontakt med en av våre rådgivere i dag, så finner vi den løsningen som passer best for din bedrift.
Kan jeg bestille en enkel strømavtale?
Ja, for mange bedrifter er en enkel spotavtale et godt valg. Dette er en strømavtale du enkelt kan bestille direkte på nettsiden vår.
Hvordan endrer jeg strømavtale?
Du kan ringe oss på 230 06100 og få hjelp til å bytte strømavtale for bedriften din. Du kan også sende oss en e-post. Vi tilbyr ulike typer strømavtaler, og hjelper deg gjerne å finne den som passer best for bedriften din.
Har bedriften min bindingstid hos Fjordkraft?
Nei, vi har ikke bindingstid. Du bestemmer selv hvor lenge bedriften din skal være hos oss.
Men velger du en strømavtale der prisen sikres på forhånd – er det viktig å merke seg hvordan oppsigelsen fungerer. Dette gjelder for eksempel fastpris eller avtaler med forvaltning.
Slike avtaler innebærer at vi inngår en kontrakt på vegne av deg som kunde. Da får du en forutsigbar strømpris, ved at du forplikter deg til en avtalt pris for et avtalt volum for en avtalt periode.
Ønsker du å gå ut av avtalen før den avtalte perioden er omme, blir det et økonomisk oppgjør for det volumet som gjenstår.
Spørsmål og svar om Nettleie
Får jeg strøm og nettleie på samme regning hos Fjordkraft?
Ja, vi har avtale med de fleste netteiere i Norge om at vi fakturerer både strøm og nettleie på samme regning til kundene våre. Hvis netteieren i ditt område ikke har en slik avtale med oss – kan vi likevel hjelpe deg. Ta kontakt med oss, så kan vi sende deg et fullmaktskjema som du fyller ut, slik at vi kan ordne alt på én regning for deg.
Hva er forskjellen på strøm og nettleie?
Nettleien går til den lokale netteieren som eier ledningsnettet der din bedrift er lokalisert. Nettleien går blant annet til å dekke drift og vedlikehold av ledningsnettet. Fordi det kun er én strømledning inn til bygget, kan man ikke velge hvem man skal ha som netteier.
Strøm kjøper bedriften din av Fjordkraft eller en annen strømleverandør. Dette beløpet styres først og fremst av strømpriser og av hvor mye strøm bedriften bruker. Din bedrift står fritt til å velge hvilken strømleverandør dere vil ha.
Hva er nettleie?
Nettleie er et beløp på fakturaen som betales til nettselskapet. Nettleien dekker transport av strømmen fra produksjonsstedet til din bedrift, samt drift og vedlikehold av strømnettet.
Kostnaden for nettleie er lik uavhengig av hvilken strømleverandør dere benytter.