Energifotavtrykk er summen av klimagassutslippene forbundet med ditt strømforbruk, og beregnes ved å gange strømforbruket ditt i kilowattimer med en faktor som beskriver hvor mye CO2e energien slipper ut. Faktoren er fra NVEs årlige beregning av varedeklarasjonen, og oppdateres hvert år.
Takk for tilbakemeldingen
Takk for tilbakemeldingen
Se for deg et glass som fanger varme i et drivhus – akkurat sånn er det med den globale oppvarmingen. Den kommer av gasser i atmosfæren som fanger sollys. Det er flere gasser som skaper oppvarming, og disse kaller vi for klimagasser. Den mest kjente av disse er CO2, men det er andre gasser som skaper større oppvarming – for eksempel metan.
For å måle de ulike klimagassene opp mot hverandre, gjøres mengden gass om til CO2-ekvivalenter (kgCO2e). I det regnestykket er det tatt hensyn til hvor mye en gass bidrar til oppvarming, og hvor lenge den blir i atmosfæren.
CO2-ekvivalenter er en av mange indikatorer for bærekraft. Vi har valgt å presentere energifotavtrykket ditt på denne måten fordi klimagasser er noe er godt kartlagt. Hvis du reduserer utslippene dine, har det ofte positive virkninger på andre bærekraftsindikatorer.
Takk for tilbakemeldingen
Takk for tilbakemeldingen
Energifotavtrykket ditt kan du redusere ved å spare strøm, eller kjøpe opprinnelsesgarantier. Hvis du legger til energifotavtrykket ditt i appen, får du flere gode tips til hvordan du kan ta miljøvennlige valg.
Takk for tilbakemeldingen
Takk for tilbakemeldingen
Fjordkraft samarbeider med Ducky AS for å beregne energifotavtrykket.
Takk for tilbakemeldingen
Takk for tilbakemeldingen
Siden kraftmarkedet i Europa henger tett sammen, brukes en faktor som beskriver kraftproduksjon for hele Europa. Det er umulig å skille opprinnelsen til strømmen som sendes til huset ditt. Vi bruker derfor et gjennomsnittstall for et helt år.
Om du produserer noe energi selv - f.eks. gjennom solceller, vedovn eller vindmøller, vil dette mangle fra fotavtrykket som vises i appen.
Takk for tilbakemeldingen
Takk for tilbakemeldingen
Opprinnelsesgarantier er en merkeordning innenfor EU som garanterer at strømmen kommer fra en gitt kilde.
Foreløpig er det ikke mulig å effekten av opprinnelsesgarantier i Energifotavtrykket, men vi jobber for å få det på plass.
Ved å kjøpe opprinnelsesgarantier er du med på å øke etterspørselen etter fornybar kraft i hele Europa, og bidrar til det grønne skiftet. Dette er en super måte å gi beskjed om at fornybar energi er viktig for deg – og på den måten få kraftprodusentene til å produsere fornybar kraft.
Takk for tilbakemeldingen
Takk for tilbakemeldingen
Beregningen gjøres av Ducky AS.
For elektriske apparater, har vi gjennomsnittsforbruket til en rekke ulike elektriske apparater. Vi bruker dette til å regne ut hvor mye ditt strømforbruk tilsvarer i bruk av disse.
For fly, konverterer vi ditt energifotavtrykk i kgCO2e til avstand flydd. Faktoren varierer litt med avstand flydd, da fly bruker mest bensin på å lette og lande, slik at det koster mer CO2e per kilometer å fly kort. På den andre siden slippes gassene ut høyere opp i luftrommet for langflyturer, som igjen har større oppvarmingseffekt (dette kalles høydeeffekten). Etter vi har konvertert til avstand flydd, finner vi en vesentlig strekning som er ca den distansen og presenterer for deg.
For bil, konverterer vi ditt energifotavtrykk i kgCO2e til kjøreavstand, og finner en strekning mellom to byer som tilsvarer dette. Utregningen tar utgangspunkt i at bilen er en gjennomsnittlig fossilbil, og at det er en passasjer. Utslippene knyttet til produksjonen av bilen og utvinning av olje til drivstoff er med i regnestykket.
Takk for tilbakemeldingen
Takk for tilbakemeldingen
Man skulle kanskje tro det var større forskjell, men kilometer for kilometer er det ikke så stor forskjell på å ta fly og kjøre. En av grunnene til at fly blir sett på som en typisk "klimaversting", er at du gjerne flyr lange distanser.
Når vi regner utslippene for fly, beregnes "passasjerkilometer". Det vil si hvor langt en person reiser i et gjennomsnittsfly med gjennomsnittlig antall seter fylt. For bil tar beregningen utgangspunkt i at det er en passasjer per bil.
Begge faktorene tar med indirekte utslipp, altså utslipp forbundet med produksjon til henholdsvis bilen og flyet, delt på forventet levetid for bilen og flyet.
Takk for tilbakemeldingen
Takk for tilbakemeldingen