Hvordan får jeg Avtalegiro?
Avtalegiro er en betalingsmåte og ikke en faktureringsmetode. Om man har bestilt Avtalegiro sørger dette for at fakturaen automatisk betales fra ønsket konto til forfallsdato, men det endrer ikke måten man får tilsendt fakturaen på. Avtalegiro kan kombineres med både eFaktura, e-postfaktura og papirfaktura, og man vil få fakturagebyr om man kombinerer det med papirfaktura.
I motsetning til eFaktura er Avtalegiro knyttet til en spesifikk konto det skal trekkes fra. Dersom det ikke er dekning på kontoen vil fakturaen gå i vanlig inkassoløp. Man kan også legge inn ulike restriksjoner for Avtalegiro i nettbanken sin:
- Antall trekk per måned fra selskapet man inngår Avtalegiro med
- Maksbeløp per måned
- Maksbeløp per transaksjon
Det er mulig å endre beløp og forfallsdato på faktura, eller stoppe betalingen, før den forfaller, selv om man har Avtalegiro. Det er imidlertid viktig å huske at dette må man gjøre i nettbanken. Fjordkraft Mobil har ikke mulighet til å stoppe et Avtalegiro-trekk som allerede er sendt til kundens bank/konto.
Man kan opprette Avtalegiro i nettbanken. Fremgangsmåten vil være litt ulik fra bank til bank, men man må alltid bruke KID-nummer for å opprette Avtalegiro. Det er samme KID-nummer som man bruker når man gjennomfører en betaling i nettbanken.
Om du har problemer med å aktivere Avtalegiro bør du ta kontakt med banken din for å få hjelp. Husk å ta med KID- og kontonummeret på din siste faktura så banken kan hjelpe deg å opprette Avtalegiro.