Hvorfor får jeg feilmelding når jeg setter inn SIM-kortet?
Om du får opp en feilmelding eller ikke har dekning når du har satt inn SIM-kortet, kan det ofte hjelpe å skru av mobilen og deretter slå den på igjen. Her finner du noen av de mest vanlige feilmeldingene i forbindelse med SIM-kort.
"Sett inn SIM-kort" eller "SIM-kort mangler" kan bety at SIM-kortet ikke er satt inn riktig i telefonen. Da anbefaler vi at du tar SIM-kortet ut og inn igjen i telefonen, før du skrur telefonen helt av og på.
Dersom dette ikke løser problemet anbefaler vi å prøve SIM-kortet i en annen telefon. Om det samme skjer i en annen telefon betyr det sannsynligvis at SIM-kortet er defekt, og at du trenger et nytt SIM-kort.
Dette kan du bestille på Min Side, eller ved å ta kontakt med kundeservice.
"Ikke registrert på nettverk" betyr at telefonen din ikke finner noe dekning. Ofte vil det da fungere å skru av telefonen og deretter slå den på igjen. Om det ikke fungerer kan det være at SIM-kortet ikke er aktivert ennå. I noen tilfeller kan du da aktivere SIM-kortet selv på Min Side mobil under menypunktet "SIM-kort".
"Opplåsnings-PIN-kode for SIM-nettverk" betyr at telefonen din er operatørlåst. Da kan du gå inn på Telenor eller Telia sine nettsider og se hvilken prosedyre du må gjøre for å låse opp telefonen.
"SIM-kortet er ugyldig" kan komme opp både dersom telefonen har operatørlås, eller dersom SIM-kortet ikke er aktivert.
Har du problemer med å få SIM-kortet til å fungere? Ta kontakt med kundeservice, så vil vi hjelpe deg å finne ut av det.