Strøm Bedrift Markedsplass

Mobilinnstillinger, data og dekning

Lurer du på hvordan dekningen er der du bor? Søk opp adressen din i dekningskartet.

Data og dekning

Kan jeg få Data Rollover?

Ja, hvis du ikke bruker opp den mengden mobildata som er inkludert i abonnementet ditt, får du det med deg videre. Du kan fortsette å spare opp mobildata helt til du har doblet datamengden din. Data Rollover er inkludert i alle våre mobilabonnement, med unntak av abonnement med Fri Data.

Du kan spare opp mobildata fra første måned, og frem til du har doblet datamengden din. Det betyr at du maksimalt kan ta med deg så mye data som du har inkludert i abonnementet ditt. Har du et abonnement med 5 GB for eksempel, kan du spare opp 5 ekstra GB som Data Rollover.

Om du bytter til et større abonnement får du med deg oppstart data videre. Bytter du til et mindre abonnement, får du ta med deg datamengde opptil samme størrelse som det nye abonnementet.

Bortsett fra dette har Data Rollover ingen begrensning eller utløpsdato. Du kan fortsette å ta med data du ikke bruker så lenge du vil.

Du kan ikke overføre ubrukt data til andre mobilkunder. 

Jeg har Fri Data og har nådd datagrensen

Med et Fri data-abonnement blir hastigheten din redusert til 3 Mbit/s når du har brukt 100 GB i inneværende måned.

Hastigheten skrus opp igjen automatisk ved månedsskiftet. Ønsker du mer data før den tid kan du kjøpe Data Reload til 349 kroner. Da får du 100 GB ekstra til samme hastighet som du er vant med.

Du kan kjøpe Data Reload på Min side, eller ved å sende kodeord Reload til 1989.

Hvor kan jeg se hvor mye data jeg har brukt?

Du kan enkelt følge med på bruken av mobildata i Fjordkraft-appen eller ved å logge deg inn på Min side mobil.

Her oppdateres dataene live, og du får i tillegg varsel på SMS når du er i nærheten av å bruke opp den inkluderte dataen din. Om du er i utlandet kan det gå opptil 24 timer før korrekt datamengde vises på Min Side.

Den inkluderte datamengden din fornyes den 1. i hver måned. 

Hvilken fart og dekning får jeg på mobilabonnementet mitt?

Som mobilkunde hos Fjordkraft får du samme dekning som alle andre som er tilknyttet Telia sitt nett. I utgangspunktet får du også fri fart, som betyr at du alltid får den maksimale farten i det området du befinner deg (opptil 1000 Mbit/sekund).

For abonnement med Fri Data får du den hastigheten du har valgt i abonnementet ditt, og hastigheten sendes til 3 Mbit/s etter du har brukt 100 GB. Hastigheten økes igjen ved månedsskiftet, eller om du kjøper Data Reload. 

Hvordan er dekningen der jeg bor?

Som kunde i Fjordkraft Mobil har du full tilgang til Telia sin mobildekning. For å se dekning i ditt område kan søke opp adressen din i vårt dekningskart på www.fjordkraft.no/mobilabonnement/dekning/

På samme side kan du også sjekke "Nettverkstatus", hvis du tror det er noe i veien med dekningen der du bor. 

Om du har problemer med å ringe, sende meldinger, eller bruke mobildata, kan du sjekke ut hjelpesiden vår her for tips. 

Internett virker ikke

Er mobildata skrudd på?

Hvis du har problemer med internett kan det hende at mobildata ikke er skrudd på.  

Du finner og kan skru på mobildata under "Innstillinger" på din mobiltelefon.

Er du usikker på hvor mye data du har inkludert i ditt abonnement kan du logge deg inn og sjekke det i Min side

Har du prøvd å nullstille mobildatanettverk innstillingene?

Hvis du har problemer med internett kan det ofte hjelpe å nullstille APN-innstillingene på telefonen. Se steg for steg veiledning:


iPhone

  1. Gå inn på innstilinger
  2. Velg Mobilnett og deretter Mobildatanettverk
  3. Bla ned og trykk på nullstill innstillinger.

 

Android

Fremgangsmåten vil variere for ulike modeller. Dersom din meny er annerledes, anbefaler vi at du sjekker brukerveiledningen til din mobil, eller går inn på denne lenken for å finne veiledning til å konfigurere internettet på mobilen. Her kan du finne veiledning tilpasset din telefonmodell.

 

1. Gå til mobilnettinnstillinger og skru på mobildata.

  • Samsung: Innstillinger, Tilkoblinger, Databruk (skru på mobildata)
  • Huawei: Innstillinger, Mer, Mobilnett (skru på mobildata)
  • Sony:Innstillinger, Mer/Nettverk og Internett, Mobilnett (skru på mobildata)

2. Skru telefonen av og på.

 

Hvis det fortsatt ikke fungerer, kan du ringe oss på 55 52 67 00 for videre hjelp.

Hvordan setter jeg opp internett innstillingene på iPhone?

Fremgangsmåten vil variere for ulike modeller. Dersom din meny er annerledes, anbefaler vi at du sjekker brukerveiledningen til din mobil.

 

Sjekk først at du har aktivert mobilt Internett:

  • Gå til Innstillinger
  • Velg Mobilnett
  • Sjekk at Mobildata er aktivert (grønn)

Sjekk at MMS er aktivert:

  • Gå til Innstillinger
  • Velg Meldinger
  • Sjekk at MMS-meldinger er aktivert (grønn)

Legg inn innstillinger for MMS og Internett:

  • Gå til Innstillinger
  • Velg Mobilnett
  • Velg Mobildatavalg
  • Velg Mobildatanettverk
  • Under Mobildata skal APN være utfylt med: telia (Brukernavn og passord skal stå blanke)

Under MMS skal følgende være fylt ut:

  • APN: mms
  • MMSC: http://mm/
  • MMS-proxy: 212.169.66.4:8080
  • Maks MMS-størrelse: 2097152
Hvordan setter jeg opp internett innstillingene på Android?

Fremgangsmåten vil variere for ulike modeller. Dersom din meny er annerledes, anbefaler vi at du sjekker brukerveiledningen til din mobil.

 

1. Gå til mobilnettinnstillinger og skru på mobildata.

  • Samsung: Innstillinger, Tilkoblinger, Databruk (skru på mobildata)
  • Huawei: Innstillinger, Mer, Mobilnett (skru på mobildata)
  • Sony:Innstillinger, Mer/Nettverk og Internett, Mobilnett (skru på mobildata)

2. Skru telefonen av og på.

 

Hvis det fortsatt ikke fungerer, kan du ringe oss på 55 52 67 00. 

MMS virker ikke

Er mobildata skrudd på?

Det første du bør gjøre om du ikke får sendt en MMS er å skru telefonen din av og på, dette løser ofte problemet.

Hvis du fortsatt har problemer med å sende MMS kan det hende at mobildata ikke er skrudd på. Du finner og kan skru på mobildata under "Innstillinger" på din mobiltelefon.

Er meldingen for stor?

MMS-sentralen tillater MMS på opptil 2 megabyte. De fleste mobiltelefoner støtter dette, men det finnes noen mobiltelefoner som bare støtter sending og mottak av MMS på opptil 100 kilobyte.

For iPhone kan MMS-størrelse settes til 2 megabyte under "Innstillinger".

Får du ikke sendt til og fra utlandet?

Husk at du må ha dataroaming aktivert for å sende MMS når du er koblet til et utenlands mobilnett.

Husk at du må bruke landskode 0047 når du ringer fra utlandet!

Får du ikke sendt/mottatt MMS til/fra utlandet kan det være Telia ikke har avtale med operatøren du prøver å sende til/motta fra.

Du kan kontakte kundeservice hos Telia på +47 924 05 050 for å sjekke hvilke operatører de har avtale med.

Hvordan setter jeg opp MMS innstillingene på iPhone?

Fremgangsmåten vil variere for ulike modeller. Dersom din meny er annerledes, anbefaler vi at du sjekker brukerveiledningen til din mobil.

 

Sjekk først at du har aktivert mobilt Internett:

  • Gå til Innstillinger
  • Velg Mobilnett
  • Sjekk at Mobildata er aktivert (grønn)

Sjekk at MMS er aktivert:

  • Gå til Innstillinger
  • Velg Meldinger
  • Sjekk at MMS-meldinger er aktivert (grønn)

Legg inn innstillinger for MMS og Internett:

  • Gå til Innstillinger
  • Velg Mobilnett
  • Velg Mobildatavalg
  • Velg Mobildatanettverk
  • Under Mobildata skal APN være utfylt med: telia (Brukernavn og passord skal stå blanke)

Under MMS skal følgende være fylt ut:

  • APN: mms
  • MMSC: http://mm/
  • MMS-proxy: 212.169.66.4:8080
  • Maks MMS-størrelse: 2097152
Hvordan setter jeg opp MMS innstillingene på Android?

Fremgangsmåten vil variere for ulike modeller. Dersom din meny er annerledes, anbefaler vi at du sjekker brukerveiledningen til din mobil.

 

1. Gå til mobilnettinnstillinger og skru på mobildata.

  • Samsung: Innstillinger, Tilkoblinger, Databruk (skru på mobildata)
  • Huawei: Innstillinger, Mer, Mobilnett (skru på mobildata)
  • Sony:Innstillinger, Mer/Nettverk og Internett, Mobilnett (skru på mobildata)

2. Skru telefonen av og på.

 

Hvis det fortsatt ikke fungerer, kan du ringe oss på 55 52 67 00. 

Skjermkode

Hva er skjermkoden min?

En skjermkode er en kode du selv velger på telefonen din, og denne må du som regel taste inn før PIN koden din. Skjermkoden vil du også alltid måtte bruke når du skal inn på telefonen din etter du har hatt den i "hvilemodus". Skjermkode kan være tallkode, bokstavkode, fingeravtrykk eller ansiktsgjennkjenning (face ID). 

Om du får beskjed om at telefonen er utilgjengelig, og at du kan prøve igjen om for eksempel 15 minutter, er dette sannsynligvis fordi du har tastet feil skjermkode på telefonen din. 

Du velger selv om du ønsker å ha skjermlåskode eller ikke, og du styrer dette fra innstillingene på din egen telefon. Hvor du finner dette varierer fra telefon til telefon. 

Vi kan ikke administrere din skjermkode på noen som helst måte, og vi har ingen mulighet til å vite hva din skjermkode er hvis du glemmer den. I tilfeller hvor du har glemt den må du kontakte selve leverandøren av den fysiske telefonen din. 

Telefonen har operatørlås

Hva gjør jeg hvis telefonen er operatørlåst?

Hvis telefonen din er operatørlåst betyr det at den er låst til mobilselskapet som du kjøpte den hos, vanligvis i ett år. Det er ikke vanlig å selge mobiltelefoner med operatørlås lenger, men tidligere var dette svært vanlig. En operatørlås låses ikke opp av seg selv, så dette er noe du selv må gjøre. Hvis du har en operatørlåst mobiltelefon fra en annen mobiloperatør kan du ikke bruke SIM-kort fra Fjordkraft Mobil før du har låst opp mobilen.

 

For eksempel:  Hvis du har kjøpt en operatørlåst mobil fra Telenor for flere år siden, så vil den fortsatt være låst til Telenor. Da må du kontakte Telenor for å få den låst opp, slik at den kan brukes med SIM-kort fra andre mobilselskaper. Dette kan ofte også gjøres på selskapets nettsider eller på deres Min Side.

 

Du vet at mobilen din er operatørlåst hvis den gir deg en feilmelding når du setter inn et SIM-kort som den ikke vil godta. Disse feilmeldingene kan være:

  • “Telefonen begrenset”
  • “Tast begrensningskode”
  • “Sett inn riktig SIM-kort”
  • “Ugyldig SIM”
  • "SIM-kort låst"
  • “Tast nettverkskode”
  • “Tast spesialkode”

 

Da er det ikke noe i veien med SIM-kortet ditt – det er rett og slett mobilen som er operatørlåst. 


Fra disse sidene kan du låse opp operatørlåste mobiler fra Telenor og Telia.

Hvorfor får jeg feilmelding når jeg setter inn SIM-kortet?

Om du får opp en feilmelding eller ikke har dekning når du har satt inn SIM-kortet, kan det ofte hjelpe å skru av mobilen og deretter slå den på igjen. Her finner du noen av de mest vanlige feilmeldingene i forbindelse med SIM-kort.

"Sett inn SIM-kort" eller "SIM-kort mangler" kan bety at SIM-kortet ikke er satt inn riktig i telefonen. Da anbefaler vi at du tar SIM-kortet ut og inn igjen i telefonen, før du skrur telefonen helt av og på.

Dersom dette ikke løser problemet anbefaler vi å prøve SIM-kortet i en annen telefon. Om det samme skjer i en annen telefon betyr det sannsynligvis at SIM-kortet er defekt, og at du trenger et nytt SIM-kort.
Dette kan du bestille på Min Side, eller ved å ta kontakt med kundeservice.

"Ikke registrert på nettverk" betyr at telefonen din ikke finner noe dekning. Ofte vil det da fungere å skru av telefonen og deretter slå den på igjen. Om det ikke fungerer kan det være at SIM-kortet ikke er aktivert ennå. I noen tilfeller kan du da aktivere SIM-kortet selv på Min Side mobil under menypunktet "SIM-kort".

"Opplåsnings-PIN-kode for SIM-nettverk" betyr at telefonen din er operatørlåst. Da kan du gå inn på Telenor eller Telia sine nettsider og se hvilken prosedyre du må gjøre for å låse opp telefonen.

"SIM-kortet er ugyldig" kan komme opp både dersom telefonen har operatørlås, eller dersom SIM-kortet ikke er aktivert.

Har du problemer med å få SIM-kortet til å fungere? Ta kontakt med kundeservice, så vil vi hjelpe deg å finne ut av det.

Har du andre spørsmål?

  • BankID

    Finn ut mer om Bank ID. Spørsmål og svar om aktivering og bruk av tjenesten.

  • Faktura og oppstart

    Finn ut mer om mobilregningen. Spørsmål og svar om betaling og oppstart av abonnementet.

  • Familie og barn

    Finn ut mer om mobilabonnement for familien. Spørsmål og svar om mobilbruk for barn.

  • Mitt kundeforhold

    Finn ut mer om kundeforholdet ditt. Se spørsmål og svar om Min side og administrering av abonnement.

  • Mobilabonnement

    Finn ut mer om mobilabonnement. Spørsmål og svar om ulike typer abonnement, bestilling og vilkår.

  • Mobil i utlandet

    Finn ut mer om mobilbruk i utlandet. Spørsmål og svar om datapakker, bruk i EU og priser.

  • SIM-kort, PIN-kode, eSIM

    Finn ut mer om SIM-kort, PIN-kode og eSIM. Spørsmål og svar om aktivering, koder og bestilling av SIM.

  • Tilleggstjenester

    Finn ut mer om tilleggstjenestene våre. Spørsmål og svar om Data-SIM, Tvilling-SIM og ID-sikring.

En ung kvinne ser på mobiltelefonen sin

Vil du gjøre endringer på abonnementet?

I Min side kan du enkelt bytte opp og ned, eller aktivere de tjenestene du trenger i hverdagen.

Gå til Min side

  • Ring 23 00 61 00

    Åpent alle hverdager 9-16

WEB02