Mobilinnstillinger, data og dekning
Lurer du på hvordan dekningen er der du bor? Søk opp adressen din i dekningskartet.
Data og dekning
Hva er Data Rollover?
Data Rollover er en funksjon som lar ubrukt datamengde fra en måned overføres til neste måned.
For eksempel, hvis du har et abonnement med 5GB og bruker 3,7GB i en måned, vil de resterende 1,3GB overføres til neste måned, slik at du da har 6,3GB tilgjengelig.
Grensen for hvor mye data som kan rulles over er lik størrelsen på abonnementet, så hvis du har 5GB kan maksimalt 5GB overføreres - som gir deg en total da på 10GB.
Kan jeg få Data Rollover?
Ja, hvis du ikke bruker opp den mengden mobildata som er inkludert i abonnementet ditt, får du det med deg videre. Du kan fortsette å spare opp mobildata helt til du har doblet datamengden din. Data Rollover er inkludert i alle våre mobilabonnement, med unntak av abonnement med Fri Data.
Du kan spare opp mobildata fra første måned, og frem til du har doblet datamengden din. Det betyr at du maksimalt kan ta med deg så mye data som du har inkludert i abonnementet ditt. Har du et abonnement med 5 GB for eksempel, kan du spare opp 5 ekstra GB som Data Rollover.
Om du bytter til et større abonnement får du med deg oppstart data videre. Bytter du til et mindre abonnement, får du ta med deg datamengde opptil samme størrelse som det nye abonnementet.
Bortsett fra dette har Data Rollover ingen begrensning eller utløpsdato. Du kan fortsette å ta med data du ikke bruker så lenge du vil.
Du kan ikke overføre ubrukt data til andre mobilkunder.
Jeg har Fri Data og har nådd datagrensen
Med et Fri data-abonnement blir hastigheten din redusert til 3 Mbit/s når du har brukt 100 GB i inneværende måned.
Hastigheten skrus opp igjen automatisk ved månedsskiftet. Ønsker du mer data før den tid kan du kjøpe Data Reload til 349 kroner. Da får du 100 GB ekstra til samme hastighet som du er vant med.
Du kan kjøpe Data Reload på Min side, eller ved å sende kodeord Reload til 1989.
Kan jeg angre kjøp av datapakke?
Dersom du har kjøpt en datapakke, og ikke tatt denne i bruk, kan du ta kontakt med kundeservice for å angre kjøpet av datapakken. De vil kunne hjelpe deg med å kansellere kjøpet slik at du ikke blir belastet for det.
Du kan ikke angre en datapakke som er tatt i bruk. Kundeservice kan være behjelpelige med å se om den er tatt i bruk eller ikke, og du kan også se dette på Min Side.
Hvor kan jeg se hvor mye data jeg har brukt?
Du kan enkelt følge med på bruken av mobildata i Fjordkraft-appen eller ved å logge deg inn på Min side mobil.
Her oppdateres dataene live, og du får i tillegg varsel på SMS når du er i nærheten av å bruke opp den inkluderte dataen din. Om du er i utlandet kan det gå opptil 24 timer før korrekt datamengde vises på Min Side.
Den inkluderte datamengden din fornyes den 1. i hver måned, men vil ikke være synlig før du har startet å bruke data.
Hvilken fart og dekning får jeg på mobilabonnementet mitt?
Som mobilkunde hos Fjordkraft får du samme dekning som alle andre som er tilknyttet Telia sitt nett. I utgangspunktet får du også fri fart, som betyr at du alltid får den maksimale farten i det området du befinner deg (opptil 1000 Mbit/sekund).
For abonnement med Fri Data får du den hastigheten du har valgt i abonnementet ditt, og hastigheten sendes til 3 Mbit/s etter du har brukt 100 GB. Hastigheten økes igjen ved månedsskiftet, eller om du kjøper Data Reload.
Selv om det normalt vil stå Fjordkraft på dekning på telefonen din, kan det i enkelte tilfeller også stå Telia på dekningen.
Hvordan er dekningen der jeg bor?
Som kunde i Fjordkraft Mobil har du full tilgang til Telia sin mobildekning. For å se dekning i ditt område kan søke opp adressen din i vårt dekningskart på www.fjordkraft.no/mobilabonnement/dekning/
På samme side kan du også sjekke "Nettverkstatus", hvis du tror det er noe feil med dekningen eller signalene der du bor.
Om du har problemer med å ringe, sende meldinger, eller bruke mobildata, kan du sjekke ut hjelpesiden vår her for tips.
Varsling om oppbrukt data
Vi sender deg en SMS når du har brukt 80% av datamengden i ditt abonnement. Du vil også motta en ny SMS når du har brukt opp all dataen din. Når data er oppbrukt reduseres hasithgeten til 72 kbp/s.
Har du behov for mer data, kan du bestille datapakker på Min Side eller kontakte vår kundeservice. Datapakker til bruk i EU/EØS varer i 30 dager fra bestilling, mens datapakker til bruk utenfor EU/EØS varer i 7 dager. Disse datapakkene teller ikke mot den maksimale grensen for Data Rollover, og du vil ha tilgang til denne dataen til den enten er brukt opp eller utløper.
Datagrenser
Innenfor Norges grenser er det ingen sperrer for data, med mindre du velger å sperre helt for mobildata via Min Side eller kundeservice. Hvis du bruker opp data du har en måned, vil hastigheten reduseres til 72 kbp/s, men det blir ikke sperret 100%.
I EU/EØS er det en grense for bruk av data på 45 GB hvis du har et Fri Data abonnement, og databruk blir sperret når denne grensen nås. På våre vanlige abonnementer er det ingen grenser, men hastigheten reduseres også til 72 kbp/s her også.
Utenfor EU/EØS er det egne regler for spesifikke land. Du kan sjekke grensene for dataforbruk for spesifikke land utenfor EU/EØS her.
Hvorfor blir samtalene mine brutt?
Det at samtalene dine blir brutt kan skyldes flere faktorer som dårlig dekning, problemer med SIM- kortet, eller en feil med telefonen.
Her er flere ting du kan forsøke når du opplever at samtalene blir brutt:
-
Start telefonen på nytt: En enkel løsning som ofte løser midlertidige problemer.
-
Sjekk signalstyrken: Er det få eller ingen signalstreker kan det indikere dårlig dekning.
-
Flytt til et annet område: Om du er i et område med dårlig dekning, prøv å bevege deg til et annet sted. Generelt sett vil du få bedre dekning utendørs enn innendørs, for eksempel.
-
Slå av og på flymodus: Dette kan hjelpe med å oppdatere nettverkstilkoblingen.
-
Sjekk SIM-kortet: Ta ut og sett inn SIM-kortet på nytt. Undersøk for skader eller smuss.
-
Oppdater telefonens programvare: Sørg for at telefonen har den nyeste programvareoppdateringen installert.
-
Tilbakestill nettverksinnstillinger: Dette vil slette lagrede Wi-Fi-nettverk og passord, men kan løse nettverksproblemer.
-
Test med et annet SIM-kort: Dette kan hjelpe å finne ut om problemet ligger hos operatøren eller i telefonen.
-
Sjekk telefoninnstillingene for samtale vent: Noen ganger kan innstillinger som samtalevent forstyrre samtaler.
-
Kontakt operatøren: Det kan være nyttig å høre om det er kjente problemer eller vedlikeholdsarbeid i området.
-
Sjekk for interferens: Elektroniske enheter i nærheten kan forstyrre signale
Hvis problemet vedvarer, kan du teste å ta SIM-kortet i en annen telefon for å se om problemet vedvarer der, eller kontakte kundeservice for videre assistanse.
Internett virker ikke
Er mobildata skrudd på?
Hvis du har problemer med internett kan det hende at mobildata ikke er skrudd på.
Du finner og kan skru på mobildata under "Innstillinger" på din mobiltelefon.
Er du usikker på hvor mye data du har inkludert i ditt abonnement kan du logge deg inn og sjekke det i Min side
Har du prøvd å nullstille mobildatanettverk innstillingene?
Hvis du har problemer med internett kan det ofte hjelpe å nullstille APN-innstillingene på telefonen. Se steg for steg veiledning:
iPhone
- Gå inn på innstilinger
- Velg Mobilnett og deretter Mobildatanettverk
- Bla ned og trykk på nullstill innstillinger.
Android
Fremgangsmåten vil variere for ulike modeller. Dersom din meny er annerledes, anbefaler vi at du sjekker brukerveiledningen til din mobil, eller går inn på denne lenken for å finne veiledning til å konfigurere internettet på mobilen. Her kan du finne veiledning tilpasset din telefonmodell.
1. Gå til mobilnettinnstillinger og skru på mobildata.
- Samsung: Innstillinger, Tilkoblinger, Databruk (skru på mobildata)
- Huawei: Innstillinger, Mer, Mobilnett (skru på mobildata)
- Sony:Innstillinger, Mer/Nettverk og Internett, Mobilnett (skru på mobildata)
2. Skru telefonen av og på.
Hvis det fortsatt ikke fungerer, kan du ringe oss på 55 52 67 00 for videre hjelp.
Hvordan setter jeg opp internett innstillingene på iPhone?
Fremgangsmåten vil variere for ulike modeller. Dersom din meny er annerledes, anbefaler vi at du sjekker brukerveiledningen til din mobil.
Sjekk først at du har aktivert mobilt Internett:
- Gå til Innstillinger
- Velg Mobilnett
- Sjekk at Mobildata er aktivert (grønn)
Sjekk at MMS er aktivert:
- Gå til Innstillinger
- Velg Meldinger
- Sjekk at MMS-meldinger er aktivert (grønn)
Legg inn innstillinger for MMS og Internett:
- Gå til Innstillinger
- Velg Mobilnett
- Velg Mobildatavalg
- Velg Mobildatanettverk
- Under Mobildata skal APN være utfylt med: telia (Brukernavn og passord skal stå blanke)
Under MMS skal følgende være fylt ut:
- APN: mms
- MMSC: http://mm/
- MMS-proxy: 212.169.66.4:8080
- Maks MMS-størrelse: 2097152
Hvordan setter jeg opp internett innstillingene på Android?
Fremgangsmåten vil variere for ulike modeller. Dersom din meny er annerledes, anbefaler vi at du sjekker brukerveiledningen til din mobil.
1. Gå til mobilnettinnstillinger og skru på mobildata.
- Samsung: Innstillinger, Tilkoblinger, Databruk (skru på mobildata)
- Huawei: Innstillinger, Mer, Mobilnett (skru på mobildata)
- Sony:Innstillinger, Mer/Nettverk og Internett, Mobilnett (skru på mobildata)
2. Skru telefonen av og på.
Hvis det fortsatt ikke fungerer, kan du ringe oss på 55 52 67 00.
MMS virker ikke
Er mobildata skrudd på?
Det første du bør gjøre om du ikke får sendt en MMS er å skru telefonen din av og på, dette løser ofte problemet.
Hvis du fortsatt har problemer med å sende MMS kan det hende at mobildata ikke er skrudd på. Du finner og kan skru på mobildata under "Innstillinger" på din mobiltelefon.
Er meldingen for stor?
MMS-sentralen tillater MMS på opptil 2 megabyte. De fleste mobiltelefoner støtter dette, men det finnes noen mobiltelefoner som bare støtter sending og mottak av MMS på opptil 100 kilobyte.
For iPhone kan MMS-størrelse settes til 2 megabyte under "Innstillinger".
Får du ikke sendt til og fra utlandet?
Husk at du må ha dataroaming aktivert for å sende MMS når du er koblet til et utenlands mobilnett.
Husk at du må bruke landskode 0047 når du ringer fra utlandet!
Får du ikke sendt/mottatt MMS til/fra utlandet kan det være Telia ikke har avtale med operatøren du prøver å sende til/motta fra.
Du kan kontakte kundeservice hos Telia på +47 924 05 050 for å sjekke hvilke operatører de har avtale med.
Hvordan setter jeg opp MMS innstillingene på iPhone?
Fremgangsmåten vil variere for ulike modeller. Dersom din meny er annerledes, anbefaler vi at du sjekker brukerveiledningen til din mobil.
Sjekk først at du har aktivert mobilt Internett:
- Gå til Innstillinger
- Velg Mobilnett
- Sjekk at Mobildata er aktivert (grønn)
Sjekk at MMS er aktivert:
- Gå til Innstillinger
- Velg Meldinger
- Sjekk at MMS-meldinger er aktivert (grønn)
Legg inn innstillinger for MMS og Internett:
- Gå til Innstillinger
- Velg Mobilnett
- Velg Mobildatavalg
- Velg Mobildatanettverk
- Under Mobildata skal APN være utfylt med: telia (Brukernavn og passord skal stå blanke)
Under MMS skal følgende være fylt ut:
- APN: mms
- MMSC: http://mm/
- MMS-proxy: 212.169.66.4:8080
- Maks MMS-størrelse: 2097152
Hvordan setter jeg opp MMS innstillingene på Android?
Fremgangsmåten vil variere for ulike modeller. Dersom din meny er annerledes, anbefaler vi at du sjekker brukerveiledningen til din mobil.
1. Gå til mobilnettinnstillinger og skru på mobildata.
- Samsung: Innstillinger, Tilkoblinger, Databruk (skru på mobildata)
- Huawei: Innstillinger, Mer, Mobilnett (skru på mobildata)
- Sony:Innstillinger, Mer/Nettverk og Internett, Mobilnett (skru på mobildata)
2. Skru telefonen av og på.
Hvis det fortsatt ikke fungerer, kan du ringe oss på 55 52 67 00.
SMS virker ikke
Jeg får ikke til å sende SMS
Her er noen trinn du kan prøve for å løse problemet du har med å sende og motta SMS:
- Sjekk nettverksinnstillinger: Sørg for at du har god nettverksdekning.
- Restart telefonen: Noen ganger kan en enkel omstart løse problemet.
- Oppdater programvaren: Sørg for at telefonen din har den nyeste programvareoppdateringen installert.
- Sjekk meldingsinnstillinger: Gå til meldingsinnstillingene og sørg for at alt er riktig konfigurert.
- Kontakt oss: Har du forsøkt alle punktene over, kan du ta kontakt med vår kundeservice for videre feilsøking.
Skjermkode
Hva er skjermkoden min?
En skjermkode er en kode du selv velger på telefonen din, og denne må du som regel taste inn før PIN koden din. Skjermkoden vil du også alltid måtte bruke når du skal inn på telefonen din etter du har hatt den i "hvilemodus". Skjermkode kan være tallkode, bokstavkode, fingeravtrykk eller ansiktsgjennkjenning (face ID). Hvis du har en skjermkode som inneholder bokstaver, vil du få beskjed om at koden må inneholde mist en bokstav.
Om du får beskjed om at telefonen er utilgjengelig, og at du kan prøve igjen om for eksempel 15 minutter, er dette sannsynligvis fordi du har tastet feil skjermkode på telefonen din.
Du velger selv om du ønsker å ha skjermlåskode eller ikke, og du styrer dette fra innstillingene på din egen telefon. Hvor du finner dette varierer fra telefon til telefon.
Vi kan ikke administrere din skjermkode på noen som helst måte, og vi har ingen mulighet til å vite hva din skjermkode er hvis du glemmer den. I tilfeller hvor du har glemt koden for å låse opp skjermen på telefonen må du kontakte leverandøren av den fysiske telefonen din.
Telefonen har operatørlås
Hva gjør jeg hvis telefonen er operatørlåst?
Hvis telefonen din er operatørlåst betyr det at den er låst til mobilselskapet som du kjøpte den hos, vanligvis i ett år. Det er ikke vanlig å selge mobiltelefoner med operatørlås lenger, men tidligere var dette svært vanlig. En operatørlås låses ikke opp av seg selv, så dette er noe du selv må gjøre. Hvis du har en operatørlåst mobiltelefon fra en annen mobiloperatør kan du ikke bruke SIM-kort fra Fjordkraft Mobil før du har låst opp mobilen.
For eksempel: Hvis du har kjøpt en operatørlåst mobil fra Telenor for flere år siden, så vil den fortsatt være låst til Telenor. Da må du kontakte Telenor for å få den låst opp, slik at den kan brukes med SIM-kort fra andre mobilselskaper. Dette kan ofte også gjøres på selskapets nettsider eller på deres Min Side.
Du vet at mobilen din er operatørlåst hvis den gir deg en feilmelding når du setter inn et SIM-kort som den ikke vil godta. Disse feilmeldingene kan være:
- “Telefonen begrenset”
- “Tast begrensningskode”
- “Sett inn riktig SIM-kort”
- “Ugyldig SIM”
- "SIM-kort låst"
- “Tast nettverkskode”
- “Tast spesialkode”
Da er det ikke noe i veien med SIM-kortet ditt – det er rett og slett mobilen som er operatørlåst.
Fra disse sidene kan du låse opp operatørlåste mobiler fra Telenor og Telia.
Hvorfor får jeg feilmelding når jeg setter inn SIM-kortet?
Om du får opp en feilmelding eller ikke har dekning når du har satt inn SIM-kortet, kan det ofte hjelpe å skru av mobilen og deretter slå den på igjen. Her finner du noen av de mest vanlige feilmeldingene i forbindelse med SIM-kort.
"Sett inn SIM-kort" eller "SIM-kort mangler" kan bety at SIM-kortet ikke er satt inn riktig i telefonen. Da anbefaler vi at du tar SIM-kortet ut og inn igjen i telefonen, før du skrur telefonen helt av og på.
Dersom dette ikke løser problemet anbefaler vi å prøve SIM-kortet i en annen telefon. Om det samme skjer i en annen telefon betyr det sannsynligvis at SIM-kortet er defekt, og at du trenger et nytt SIM-kort.
Dette kan du bestille på Min Side, eller ved å ta kontakt med kundeservice.
"Ikke registrert på nettverk" betyr at telefonen din ikke finner noe dekning. Ofte vil det da fungere å skru av telefonen og deretter slå den på igjen. Om det ikke fungerer kan det være at SIM-kortet ikke er aktivert ennå. I noen tilfeller kan du da aktivere SIM-kortet selv på Min Side mobil under menypunktet "SIM-kort".
"Opplåsnings-PIN-kode for SIM-nettverk" betyr at telefonen din er operatørlåst. Da kan du gå inn på Telenor eller Telia sine nettsider og se hvilken prosedyre du må gjøre for å låse opp telefonen.
"SIM-kortet er ugyldig" kan komme opp både dersom telefonen har operatørlås, eller dersom SIM-kortet ikke er aktivert.
Har du problemer med å få SIM-kortet til å fungere? Ta kontakt med kundeservice, så vil vi hjelpe deg å finne ut av det.
Diverse annet
Overføre eSIM på ny telefon
Når du bytter til en ny telefon kan du ta med deg SIM-kortet til den nye telefonen, men dette er ikke nødvendigvis like enkelt om du bruker eSIM. Dersom du bytter mobiltelefon kan du overføre eSIM til den nye telefonen din så lenge du har en iPhone.
Om du har en iPhone kan du overføre eSIM fra den gamle telefonen til den nye, men om du har Android må du bestille nytt eSIM på Min side, eller ved å kontakte kundeservice.
Her er en guide for å overføre eSIM fra en iPhone til en annen iPhone:
- Sørg for at begge enhetene er oppdatert: Begge iPhones må kjøre iOS 16 eller nyere.
- Logg inn med Apple-ID: Sørg for at du er logget inn med samme Apple-ID på begge enhetene.
- Plasser enhetene nær hverandre: Hold den gamle og den nye iPhonen i nærheten av hverandre.
- Start overføringen:
- På den nye iPhonen, gå til Innstillinger > Mobilnett > Legg til mobilabonnement.
- Følg instruksjonene på skjermen for å overføre eSIM fra den gamle iPhonen til den nye.
Dersom du opplever problemer med overføring av eSIM fra en telefonen til en annen, anbefaler vi å ta kontakt med vår kundeservice.
Har dere tilgang til samtalehistorikken min?
Vi har oversikt over hvem du har ringt til de siste 2 månedene, men vi har dessverre ikke innsyn i resten av anropslisten din. Om du vil ha en oversikt over hvem som har ringt deg for eksempel må du sjekke dette på telefonloggen på telefonen din.
På de fleste telefoner kan du legge inn ønsket lagringstid på anropene dine, men det vil dessverre ikke påvirke samtaler som allerede har funnet sted eller hvis du har slettet noen anrop.
Utover dette har vi ingen oversikt over hvem som har ringt deg.
Har dere tilgang til SMS loggen min?
Vi har ikke innsyn i SMS loggen din, dette må du sjekke på din telefon. På de fleste telefoner kan du legge inn ønsket lagringstid på SMS, men det vil dessverre ikke påvirke SMS som allerede har funnet sted eller hvis du har slettet noen SMS tidligere/ved et uhell.
Når bør jeg bruke VPN?
Vi har dessverre ikke innsikt i når VPN bør brukes, og det er ikke noe vi tilbyr. Vi anbefaler å sjekke informasjon rundt VPN med egne leverandører av dette.
Hva betyr TopUP?
"TopUp" betyr å fylle opp eller legge til noe. Hos oss betyr det å legge til ekstra data, for eksempel ved å kjøpe en ekstra datapakker hvis du har behov for å gjøre det. Vi bruker stort sett ordlyden "TopUP" veldig sjeldent; vi forholder oss mer til "ekstra datapakke".
Hvorfor blir samtalene mine brutt?
Det at samtalene dine blir brutt kan skyldes flere faktorer som dårlig dekning, problemer med SIM- kortet, eller en feil med telefonen.
Her er flere ting du kan forsøke når du opplever at samtalene blir brutt:
-
Start telefonen på nytt: En enkel løsning som ofte løser midlertidige problemer.
-
Sjekk signalstyrken: Er det få eller ingen signalstreker kan det indikere dårlig dekning.
-
Flytt til et annet område: Om du er i et område med dårlig dekning, prøv å bevege deg til et annet sted. Generelt sett vil du få bedre dekning utendørs enn innendørs, for eksempel.
-
Slå av og på flymodus: Dette kan hjelpe med å oppdatere nettverkstilkoblingen.
-
Sjekk SIM-kortet: Ta ut og sett inn SIM-kortet på nytt. Undersøk for skader eller smuss.
-
Oppdater telefonens programvare: Sørg for at telefonen har den nyeste programvareoppdateringen installert.
-
Tilbakestill nettverksinnstillinger: Dette vil slette lagrede Wi-Fi-nettverk og passord, men kan løse nettverksproblemer.
-
Test med et annet SIM-kort: Dette kan hjelpe å finne ut om problemet ligger hos operatøren eller i telefonen.
-
Sjekk telefoninnstillingene for samtale vent: Noen ganger kan innstillinger som samtalevent forstyrre samtaler.
-
Kontakt operatøren: Det kan være nyttig å høre om det er kjente problemer eller vedlikeholdsarbeid i området.
-
Sjekk for interferens: Elektroniske enheter i nærheten kan forstyrre signale
Hvis problemet vedvarer, kan du teste å ta SIM-kortet i en annen telefon for å se om problemet vedvarer der, eller kontakte kundeservice for videre assistanse.
Hva er automatisk nummeroppslag, og har dere det?
Automatisk nummeroppslag er en tjeneste som identifiserer innkommende anrop ved å slå opp nummeret i en database og vise navnet på innringeren før du svarer. Dette er ikke noe vi tilbyr.
Har du andre spørsmål?
-
-
Faktura og oppstart
Finn ut mer om mobilregningen. Spørsmål og svar om betaling og oppstart av abonnementet.
-
Familie og barn
Finn ut mer om mobilabonnement for familien. Spørsmål og svar om mobilbruk for barn.
-
Mitt kundeforhold
Finn ut mer om kundeforholdet ditt. Se spørsmål og svar om Min side og administrering av abonnement.
-
Mobilabonnement
Finn ut mer om mobilabonnement. Spørsmål og svar om ulike typer abonnement, bestilling og vilkår.
-
Mobil i utlandet
Finn ut mer om mobilbruk i utlandet. Spørsmål og svar om datapakker, bruk i EU og priser.
-
SIM-kort, PIN-kode, eSIM
Finn ut mer om SIM-kort, PIN-kode og eSIM. Spørsmål og svar om aktivering, koder og bestilling av SIM.
-
Tilleggstjenester
Finn ut mer om tilleggstjenestene våre. Spørsmål og svar om Data-SIM, Tvilling-SIM og ID-sikring.
Vil du gjøre endringer på abonnementet?
I Min side kan du enkelt bytte opp og ned, eller aktivere de tjenestene du trenger i hverdagen.
-
Ring 23 00 61 00
Åpent alle hverdager 9-16