SIM-kort, PIN-kode og eSIM
SIM-kort og PIN-kode
Hva er forskjellen på de forskjellige SIM-kortstørrelsene?
SIM-kortene våre er såkalte Multi-SIM-kort. De kan brukes i tre forskjellige størrelser: Vanlig, Mikro-SIM og Nano-SIM. Hvilken størrelse du trenger er avhengig av hvilken mobiltelefon eller enhet det skal puttes inn i, så det er viktig at du sjekker dette før du knekker ut SIM-kortet ditt.
Hvis du har et SIM-kort i feil størrelse er det viktig at du ikke putter feil type SIM inn i telefonen din. Det er også viktig at du ikke klipper i SIM-kortet ditt med saks eller lignende. Bestill heller et nytt SIM-kort fra oss.
Fungerer SIM-kortene i gamle telefoner?
De fleste nye SIM-kort fungerer på gamle telefoner, inkludert for eksempel en gammel Nokia, så lenge telefonen bruker en av de vanlige SIM-kortstørrelsene (standard, mikro, eller nano). Nye SIM-kort kommer ofte som Multi-SIM, som kan trykkes ut til riktig størrelse. Hvis telefonen din bruker en eldre, større type SIM-kort, kan du trenge en adapter for å få det nye SIM-kortet til å passe
Hvordan foregår aktivering av SIM-kort?
Flytter du nummeret ditt til Fjordkraft Mobil?
Noen dager etter bestilling vil du få et brev i posten med ditt nye SIM-kort. Informasjon om når abonnementet ditt blir aktivert får du tilsendt på SMS. Du kan vente med å bytte SIM-kort til ditt gamle abonnement har sluttet å virke. Hvis du har satt inn ditt nye SIM-kort og opplever problemer med aktiveringen, kan du forsøke å slå av og på telefonen.
Det er ikke uvanlig at aktivering av SIM-kortet skjer noen minutter senere enn forventet. Noen ganger kan det også forekomme forsinkelser hos Telia som gjør at det kan gå lengre tid. Derfor anbefaler vi å vente med å bytte til det gamle SIM-kortet slutter å virke.
Tildeling av dato og klokkeslett for aktivering av det nye SIM-kortet skjer automatisk. Ønsker du å endre til en annen dag i vår åpningstid, kan du ringe oss på 55 52 67 00 så ordner vi det.
Har du bestilt et helt nytt nummer?
Har du bestilt et nytt telefonnummer kan du ta i bruk SIM-kortet med en gang du får det.
Har du fått et erstatnings-SIM?
Om du har bestilt et nytt SIM-kort for å erstatte det du hadde, for eksempel fordi det du hadde er ødelagt eller borte, må det nye SIM-kortet aktiveres på Min Side så snart du vil ta det i bruk. Dette kan du gjøre under fanen "SIM-kort". Du kan også ta kontakt med kundeservice i åpningstiden 09:00 - 16:00 alle hverdager for å få hjelp til aktivering av SIM-kort.
Hvor finner jeg PIN- og PUK-kode?
PIN-kode og PUK-kode kan du finne ved å:
- Logg inn på Min side
- Velg “SIM-kort” i startsiden
- Trykk på "PIN/PUK". Her får du oppgitt begge kodene.
PIN-koden som står på Min side er den PIN-koden som fulgte med SIM-kortet da du fikk det.
Hvis du har endret PIN-koden din etterpå, har vi dessverre ikke tilgang til å vise den nye koden.
Hvis du har glemt PIN-koden din, kan du bruke PUK-koden til å låse opp SIM-kortet og sette en ny PIN-kode. PUK-koden finner du også på Min side, under "SIM-kort" menyen.
Hvordan endrer jeg PIN kode?
Slik endrer du PIN-koden på SIM-kortet ditt:
Bytte PIN-kode på iPhone
- Gå til Innstillinger
- Velg Mobilnett
- Trykk på SIM-PIN-kode
- Endre PIN-kode
- Skriv inn din nåværende PIN-kode, og tast deretter inn PIN-koden du ønsker.
Bytte PIN-kode på Android
- Gå til Innstillinger
- Velg Sikkerhet og personvern
- Velg Angi lås for SIM 1
- Velg Endre PIN-kode for SIM 1
- Skriv inn din nåværende PIN-kode, og tast deretter inn PIN-koden du ønsker.
- Bekreft den nye PIN-koden og trykk OK
Husk at vi ikke har noen mulighet til å se eller finne PIN-koden du endrer til.
Hvilke PIN-koder bør du unngå?
Disse PIN-kodene bør du unngå - Mobiltelefonen din inneholder masse sensitiv informasjon som du neppe vil at skal komme på avveie. Derfor er det lurt å velge en PIN-kode som er vanskelig å gjette for andre. Unngå derfor disse PIN-kodene:
- Fødselsdatoen din
- Fire like sifre, for eksempel 1111
- Tall i stigende rekkefølge for eksempel 1234
Hvordan fjerner jeg PIN-koden fra SIM-kortet?
Hvordan man fjerner PIN-koden varierer fra mobil til mobil. Se eksempel fra de mest populære mobil typene:
Slik fjerner du PIN-kode på iPhone:
- Gå til Innstillinger og velg Mobilnett
- Velg SIM PIN
- Skru den grønne skyve knappen av
- Tast inn PIN-koden for å bekrefte
Slik fjerner du PIN-kode på Android:
- Gå til Innstillinger
- Velg Sikkerhet og låseskjerm
- Velg SIM-kortlås og fjern haken på Lås SIM-kortet
- Tast inn PIN-koden for å bekrefte
Obs! Når du skal bruke et Data-SIM i for eksempel en trådløs ruter er det ofte nødvendig å fjerne PIN-koden fra SIM-kortet først. Dette gjør du ved å sette SIM-kortet inn i en telefon, hvor du kan fjerne PIN-koden via telefonens innstillinger.
Jeg har glemt PIN- eller PUK-koden min. Hva gjør jeg?
Du kan enkelt finne frem både PIN- og PUK-koden din inne på Min side. Disse opplysningene finner du også i brevet som du fikk sammen med SIM-kortet.
Hvis du verken har brevet tilgjengelig eller får logget deg inn på Min side er du velkommen til å kontakte kundesenteret vårt for å få hjelp.
PIN-koden virker ikke
Hvis PIN- eller PUK-koden din ikke fungerer, kan du prøve følgende trinn:
- Sjekk at du har tastet riktig kode: Pass på at du taster inn koden korrekt. Husk at PIN-koden er firesifret, mens PUK-koden er åttesifret.
- Tast feil PIN-kode tre ganger: Hvis du taster feil PIN-kode tre ganger, vil telefonen be deg om å oppgi PUK-koden.
- Oppgi PUK-koden: Tast inn PUK-koden når telefonen ber om det. Hvis du taster feil PUK-kode ti ganger, vil SIM-kortet bli blokkert, og du må bestille et nytt SIM-kort.
- Lag en ny PIN-kode: Etter at du har tastet inn PUK-koden, kan du lage en ny PIN-kode. Følg instruksjonene på skjermen for å bekrefte den nye PIN-koden.
Hvis du fremdeles ikke får korrekt PIN-kode, eller PUK er skrevet inn feil 10 ganger, må du ta kontakt med kundeservice. Husk at skjermkode og PIN kode ikke er det samme.
Kan jeg sperre SIM-kortet eller bestille et nytt?
På Min side mobil har du mulighet til å sperre kortet ditt selv. Der velger du om du vil sperre kortet helt, eller kun for utgående telefoni. Du kan også bestille nytt SIM-kort ved å kontakte kundeservice.
Jeg har mottatt flere SIM-kort
Dersom du har mottatt flere SIM-kort, kan du ha det ene liggende som reserve. Du kan alltids sjekke Min Side for å se hvilket av kortene som er det korrekte å bruke fra start, eller så kan du også ta kontakt med vår kundeservice for hjelp.
eSIM
Hva er eSIM?
eSIM er et elektronisk SIM-kort som er innebygget i telefonen din. Når du bestiller eSIM fra Fjordkraft blir det levert digitalt, og ingenting må tas ut av, eller settes inn i, mobiltelefonen din. eSIM fungerer akkurat som de fysiske SIM-kortene. De fleste nyere mobiler, nettbrett og smartklokker kan bruke eSIM.
Vi støtter dessverre ikke eSIM til AppleWatch.
Hvilke telefoner, nettbrett og smartklokker kan bruke eSIM?
Telefoner
De fleste nyere telefoner (fra og med ca. 2018) kan bruke eSIM. Noen av de mest utbredte er:
- Apple iPhone XR/XS (og nyere), iPhone 15, iPhone 15 Pro, iPhone 15 Plus, iPhone 15 Pro Max, iPhone 14, 14 Plus, 14 Pro, 14 Pro Max, 13, 13 Mini, 13 Pro, 13 Pro Max, 12, 12 Mini, 12 Pro, 12 Pro Max, 11, 11 Pro, 11 Pro Max, SE (2020) XR, XS, XS Max
- Samsung S22, S22+, S22 Ultra, Z Flip4, Z Fold4, S21 5G, S21+ 5G, S21 Ultra 5G, S20, S20+, S20 Ultra, Fold, Flip. Samsung Galaxy Note 20 og Galaxy Note Ultra.
- Motorola Razr
Nettbrett
- iPad Mini, fra og med 5. generasjon
- iPad, fra og med 7. generasjon
- iPad Air, fra og med 3. generasjon
- 12,9 tommers iPad Pro, fra og med 3. generasjon
- 11-tommers iPad Pro
- 12.9‑tommers iPad Pro, fra og med 3. generasjon
Smartklokker
- Samsung Galaxy Watch
- Samsung Galaxy Watch Active 2
Apple Watch kan bruke eSIM, men våre eSIM fungerer dessverre ikke med denne klokken per dags dato. I Norge er det kun operatører med eget nett som får lov til å tilby eSIM til Apple Watch.
Dette er ikke en fullstendig liste, og vi vil anbefale deg å lete frem informasjon om din mobiltelefon, klokke eller nettbrett for å bekrefte om den har eSIM eller ikke.
Hvordan bestiller jeg eSIM?
Hvis du allerede er kunde hos oss kan gjøre dette på Min side.
For å bestille eSIM på Min Side gjør du følgende:
- Fra Hjem-siden velger du "SIM-kort"
- Velg "Bestill nytt SIM"
- Velg hvilket kort du vil ha eSIM på (hoved-SIM, Data SIM, Tvilling SIM)
- Huk av for eSIM og bestill
Nye kunder må motta et fysisk SIM-kort i posten før de kan bestille et eSIM, med mindre du tar kontakt med vårt kundesenter. De kan hjelpe deg med å bestille eSIM om du har behov for det.
Hvis du er usikker eller trenger hjelp kan du kontakte vår kundeservice.
Hvordan aktiverer jeg eSIM?
Hvis du er en ny Fjordkraft Mobil-kunde gjøres dette automatisk til avtalt tidspunkt.
Hvis du trenger et eSIM for å erstatte et gammel SIM-kort fra Fjordkraft Mobil kan du selv bestille det på Min side. Når du bestiller eSIM får du tilsendt en e-post med QR-kode, som du skanner med telefonen din.
Enheten du skal aktivere eSIM på må være koblet til WiFi, slik at det elektroniske SIM-kortet kan lastes ned på enheten.
Vær oppmerksom på at ditt eksisterende SIM-kort blir deaktivert når du bestiller et eSIM, så det er viktig at du ikke avbryter aktiveringsprosessen underveis.
Fungerer BankID med eSIM?
Ja, du kan bruke BankID-appen med eSIM.
SMS virker ikke etter eSIM aktivering
Det er frustrerende når teknologien ikke fungerer som den skal. Her er noen ting du kan prøve for å løse problemet med å ikke motta SMS på ditt eSIM:
- Sjekk nettverksinnstillinger: Sørg for at eSIM er aktivert og at du har god nettverksdekning.
- Restart telefonen: Noen ganger kan en enkel omstart løse problemet.
- Oppdater programvaren: Sørg for at telefonen din har den nyeste programvareoppdateringen installert.
- Sjekk meldingsinnstillinger: Gå til meldingsinnstillingene og sørg for at alt er riktig konfigurert.
- Kontakt operatøren: Det kan være et problem med aktiveringen av e-SIM. Kontakt vår kundeservice for å sikre at alt er riktig satt opp.
Har du andre spørsmål?
-
-
Faktura og oppstart
Finn ut mer om mobilregningen. Spørsmål og svar om betaling og oppstart av abonnementet.
-
Familie og barn
Finn ut mer om mobilabonnement for familien. Spørsmål og svar om mobilbruk for barn.
-
Mitt kundeforhold
Finn ut mer om kundeforholdet ditt. Se spørsmål og svar om Min side og administrering av abonnement.
-
Mobilabonnement
Finn ut mer om mobilabonnement. Spørsmål og svar om ulike typer abonnement, bestilling og vilkår.
-
Mobilinnstillinger, data, dekning
Finn ut mer om data og dekning. Spørsmål og svar om datamengde, rollover og mobilinnstillinger.
-
Mobil i utlandet
Finn ut mer om mobilbruk i utlandet. Spørsmål og svar om datapakker, bruk i EU og priser.
-
Tilleggstjenester
Finn ut mer om tilleggstjenestene våre. Spørsmål og svar om Data-SIM, Tvilling-SIM og ID-sikring.
Vil du gjøre endringer på abonnementet?
I Min side kan du enkelt bytte opp og ned, eller aktivere de tjenestene du trenger i hverdagen.
-
Ring 23 00 61 00
Åpent alle hverdager 9-16
-
Send e-post
Du hører fra oss innen 1-2 virkedager.