Tilleggstjenester
Spørsmål om tjenester?
Data-SIM og Tvilling-SIM
Hva kan jeg bruke Data-SIM til?
Data-SIM brukes vanligvis for å kunne surfe på nettbrett uten å være tilkoblet trådløst nett. Men kortet kan også benyttes til andre enheter, for eksempel i en PC, kamera eller ruter, hvor du kun har behov for internett og ikke telefonitjenester.
Hvis du skal bruke kortet i en enhet du ikke kan taste inn en kode, eksempelvis en ruter, må du huske på å skru av PIN-koden før du putter kortet inn i enheten. Du fjerner PIN-koden ved å ta Data-SIM inn i en mobiltelefon, og skrur av PIN-koden inne i innstillinger på telefonen.
Hva kan jeg bruke Tvilling-SIM til?
Tvilling-SIM brukes vanligvis dersom man har to mobiltelefoner og ønsker å knytte disse til samme nummer. Det inngår ikke mobilabonnementene våre, og må bestilles utenom. Du bestiller på Min Side eller ved å kontakte kundeservice.
Etter du har bestilt Tvilling-SIM tar det 1 til 5 virkedager før du har det i postkassen din.
Med Tvilling-SIM kan man ringe, sende SMS og MMS, motta SMS og MMS, og bruke mobildata til å surfe. Fordi SIM-kortene er knyttet til ett og samme nummer, vil det kun være mulig å ringe fra en av telefonene om gangen.
Hvis man blir oppringt vil det ringe samtidig på begge mobiltelefonene når man har Tvilling-SIM.
Det er også mulig å bruke kortet på andre enheter, for eksempel hvis du har en bil som kan brukes til telefonitjenester.
Obs! Ditt Tvilling-nummer tildeles et unikt 12-siffret telefonnummer, kalt skyggenummer. Skyggenummeret vil i utgangspunktet aldri fremkomme for den du ringer eller sender SMS og MMS til, men det kan skje. Er du i utlandet, kan utgående anrop og SMS fra tvillings-kortet vise skyggenummeret, og ikke hovednummeret.
Hva er forskjellen på Tvilling-SIM og Data-SIM?
Tvilling-SIM er et SIM-kort som brukes når man skal benytte telefontjenester på flere enheter. Et eksempel på dette kan være at man har to mobiltelefoner som skal være knyttet til samme nummer. Det er kun mulig å ha 1 Tvilling-SIM per abonnement.
Data-SIM er derimot et SIM-kort som kun brukes til mobildata. Dette er altså godt egnet dersom du har et nettbrett eller en annen enhet som ikke brukes til å ringe eller sende SMS.
Det er mulig å ha inntil 2 Data-SIM per abonnement.
Verken Data-SIM eller Tvilling-SIM inngår i abonnementene våre, og du må bestille dette selv inne på Min Side eller ved å kontakte vår kundeservice.
Dersom du er ny kunde må du først bestille mobilabonnementet du ønsker å ha, og når du har blitt aktiv kunde kan du logge deg inn på Min Side og bestille det der. Eventuelt kan du ta kontakt med kundeservice for å få hjelp til å legge til et ekstra SIM-kort i bestillingen din.
Hvordan får jeg SIM-kort til nettbrettet mitt?
Du kan bestille Data-SIM, altså et SIM-kort som kun brukes til å benytte mobildata. Data-SIM er egnet til å bruke på enheter hvor man ikke har behov for telefoni, og bare har behov for nettilgang. Datasimkort koster 29,- i måneden og er gratis å etablere.
Logg inn på Min side mobil for å bestille eller les mer om Data-SIM.
Hvordan bestiller jeg Data-SIM eller Tvilling-SIM?
Eksisterende kunder kan bestille Data-SIM og Tvilling-SIM på Min side.
Nye kunder kan ikke bestille Data-SIM eller Tvilling-SIM selv, om du ønsker å legge dette til i bestillingen din må du kontakte kundeservice, eller vente til du har blitt kunde og bestille det på Min side.
Avbestille Data-SIM og Tvilling-SIM
Data-SIM og Tvilling-SIM kan avsluttes når som helst via Min side. Da sperres SIM-kortet for videre bruk. Om du har et gammelt Data-SIM eller Tvilling-SIM fra Fjordkraft Mobil som du ønsker å ta i bruk igjen må du ta kontakt med kundeservice for hjelp til å reaktivere SIM-kortet.
Kan to abonnement dele samme Data-SIM?
Nei, to forskjellige abonnementer kan ikke dele ett og samme Data-SIM. Et Data-SIM er knyttet til ett spesifikt abonnement og deler datamengden fra dette abonnementet på flere enheter. Hvis du trenger å bruke data fra to forskjellige abonnementer, må du ha separate Data-SIM for hvert abonnement.
Du bestiller Data-SIM inne på Min Side eller ved å ta kontakt med kundeservice.
Andre populære spørsmål
Hvordan bestiller jeg ID-sikring?
Du kan legge til denne tjenesten samtidig som du bestiller mobilabonnement hos oss. Er du allerede mobilkunde hos Fjordkraft kan du enkelt bestille ID-sikring på Min side.
Hva slags hjelp får jeg gjennom Fjordkrafts ID-sikring?
Med ID-sikring får du:
- Personlig hjelp på telefon, døgnet rundt
- Hjelp til å få fjernet uønsket materiale på nettet
- Rådgiving rundt hvordan man kan unngå ID-Tyveri
- Hjelp til å forebygge, oppdage og begrense følgene av et ID-tyveri
- Hjelp til å bestride urettmessige betalingsanmerkninger og krav
- Råd og hjelp til å politianmelde
Alle Fjordkrafts mobilkunder kan selv bestille ID-sikring på Min side. Tjenesten koster 29,-/mnd.
Hvis du trenger å benytte deg av ID-sikring kan du kontakte oss på telefon 67 55 55 78 eller sende oss en e-post på fjordkraft@idsikring.no. Disse henvendelsene går ikke til vår normale kundeservice, men rett til et team som utelukkende jobber med denne tjenesten.
Her kan du lese mer om ID-Sikring og hva tjenesten innebærer.
Kan jeg få Wi-Fi Tale?
Ja! Abonnementet ditt har allerede WiFi Tale aktivert, så alt du trenger å gjøre er å skru det på i innstillingene på mobilen din.
Både Wi-Fi Tale og 4G Tale er helt kostnadsfritt. Det betyr at du enkelt kan bruke telefonen via internett hvis du skulle få problemer med mobildekningen. 4G tale bruker mobildata og er automatisk aktivert på alle våre abonnement. Wi-Fi Tale bruker trådløst nett, og kan bare brukes i Norge.
Hva er skjult nummer?
Skjult nummer betyr at nummeret ditt ikke vil vises på telefonen til den du ringer til.
Kan jeg skjule nummeret mitt?
Ja, det finnes flere måter å sørge for at nummeret ditt ikke vises i katalogtjenester eller når du ringer til andre. Les mer om reservasjon og hemmelig nummer.
Hvordan aktiverer eller deaktiverer jeg mobilsvar?
Første gang du ringer får du disse valgene:
- Tast 1 for å lytte til melding
- Tast 2 for å lese inn stemmesignatur
- Tast 3 for å lese inn velkomstmelding
Kostnader for mobilsvar
Skru av mobilsvar
Hvis du vil avbestille hele tjenesten for mobilsvar, kan du gjøre det på Min Side. Dette vil ikke fungere hvis du har tjenesten Tvilling, den må nemlig ha Mobilsvar for å virke som den skal.
Hvordan endrer jeg hvor lang tid det tar før mobilsvar slår inn?
Det er dessverre ikke mulig å endre hvor mange ganger det ringer før samtalen går til mobilsvar. Det er 20 sekunder som er satt opp som standard fra det begynner å ringe til samtalen går til mobilsvar, og det er ikke mulig å gjøre at mobilsvar slår inn tidligere eller senere enn dette.
Har dere foreldrekontroll?
Vi har ikke tillegg for foreldrekontroll per dags dato, men du kan administrere alle sperringer på Min Side under "Aministrere". Dersom du ønsker å sperre for noe som ikke finnes på Min Side, kan du ta kontakt med vår kundeservice som kan hjelpe deg videre.
Har dere noe tilsvarende "Min Sky"?
Noen mobiloperatører tilbyr skylagring, som innebærer at man kan lagre bilder, videoer og annet digitalt, som en del av mobilabonnementet.
Vi tilbyr ikke en slik tjeneste tilsvarende "Min Sky", men det finnes mange tjenester som kan brukes i stedet som ikke er knyttet opp mot en mobiloperatør. Disse lar deg enkelt ta sikkerhetskopier av bilder, filer og kontakter, og lagre dem digital i skyen.
Hvis du bruker en av disse uavhengige tjenestene kan du fritt bytte mobiloperatør, uten at dette påvirker sikkerhetskopiene dine.
Har du andre spørsmål?
-
-
Faktura og oppstart
Finn ut mer om mobilregningen. Spørsmål og svar om betaling og oppstart av abonnementet.
-
Familie og barn
Finn ut mer om mobilabonnement for familien. Spørsmål og svar om mobilbruk for barn.
-
Mitt kundeforhold
Finn ut mer om kundeforholdet ditt. Se spørsmål og svar om Min side og administrering av abonnement.
-
Mobilabonnement
Finn ut mer om mobilabonnement. Spørsmål og svar om ulike typer abonnement, bestilling og vilkår.
-
Mobil i utlandet
Finn ut mer om mobilbruk i utlandet. Spørsmål og svar om datapakker, bruk i EU og priser.
-
Mobilinnstillinger, data, dekning
Finn ut mer om data og dekning. Spørsmål og svar om datamengde, rollover og mobilinnstillinger.
-
SIM-kort, PIN-kode, eSIM
Finn ut mer om SIM-kort, PIN-kode og eSIM. Spørsmål og svar om aktivering, koder og bestilling av SIM.
Vil du gjøre endringer på abonnementet?
I Min side kan du enkelt bytte opp og ned, eller aktivere de tjenestene du trenger i hverdagen.
-
Ring 23 00 61 00
Åpent alle hverdager 9-16
-
Send e-post
Du hører fra oss innen 1-2 virkedager.