Det første du bør gjøre om du ikke får brukt mobildata er å skru telefonen din av og på, dette løser ofte problemet.
Hvis du fortsatt har problemer med å sende MMS kan det hende at mobildata ikke er skrudd på.
Du finner og kan skru på mobildata under "Innstillinger" på din mobiltelefon.
Er du usikker på hvor mye data du har inkludert i ditt abonnement kan du logge deg inn og sjekke det i Min side
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
MMS-sentralen tillater MMS på opptil 2 megabyte. De fleste mobiltelefoner støtter dette, men det finnes noen mobiltelefoner som bare støtter sending og mottak av MMS på opptil 100 kilobyte.
For iPhone kan MMS-størrelse settes til 2 megabyte under "Innstillinger".
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Husk at du må ha dataroaming aktivert for å sende MMS når du er koblet til et utenlands mobilnett.
Husk at du må bruke landskode 0047 når du ringer fra utlandet!
Får du ikke sendt/mottatt MMS til/fra utlandet kan det være Telia ikke har avtale med operatøren du prøver å sende til/motta fra.
Du kan kontakte kundeservice hos Telia på +47 924 05 050 for å sjekke hvilke operatører de har avtale med.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Fremgangsmåten vil variere for ulike modeller. Dersom din meny er annerledes, anbefaler vi at du sjekker brukerveiledningen til din mobil.
Sjekk først at du har aktivert mobilt Internett:
Sjekk at MMS er aktivert:
Legg inn innstillinger for MMS og Internett:
Under MMS skal følgende være fylt ut:
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Fremgangsmåten vil variere for ulike modeller. Dersom din meny er annerledes, anbefaler vi at du sjekker brukerveiledningen til din mobil.
1. Gå til mobilnettinnstillinger og skru på mobildata.
2. Skru telefonen av og på.
3. Hvis det fortsatt ikke fungerer, kan du ringe oss på 55 52 67 00.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Hvis du ikke har dekning så kan du ikke sende eller motta meldinger. Du kan sjekke dekningen på vårt dekningskart.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Hvis SMS ikke virker som det skal kan du sjekke om du har riktig SMS meldingssentral lagret i innstillingene på telefonen din.
Kontroller at nummeret til meldingssentralen din er +47 92 00 10 00
iPhone: Åpne Telefon - Tast inn: *5005*7672*+4792001000# og ring - Kontroller/endre nummer til meldingssentral
Samsung: Åpne SMS - Innstillinger - Flere innstillinger - Tekstmeldinger - Meldingssenter - Kontroller/endre nummer til meldingssentral
Huawei: Åpne SMS - Innstillinger - Avansert - SMS-senternummer - Kontroller/endre nummer til meldingssentral
Skru til slutt telefonen din helt av og på etter du har lagt inn riktige innstillinger, så bør det fungere å sende SMS igjen.
Fungerer det fortsatt ikke? Ta gjerne kontakt med kundeservice for å få hjelp til å finne ut av problemet.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Hvis du har problemer med internett kan det hende at mobildata ikke er skrudd på.
Du finner og kan skru på mobildata under "Innstillinger" på din mobiltelefon.
Er du usikker på hvor mye data du har inkludert i ditt abonnement kan du logge deg inn og sjekke det i Min side
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Hvis du har problemer med internett kan det ofte hjelpe å nullstille APN-innstillingene på telefonen. Se steg for steg veiledning:
iPhone
Android
Fremgangsmåten vil variere for ulike modeller. Dersom din meny er annerledes, anbefaler vi at du sjekker brukerveiledningen til din mobil, eller går inn på denne lenken for å finne veiledning til å konfigurere internettet på mobilen. Her kan du finne veiledning tilpasset din telefonmodell.
1. Gå til mobilnettinnstillinger og skru på mobildata.
2. Skru telefonen av og på.
3. Hvis det fortsatt ikke fungerer, kan du ringe oss på 55 52 67 00 for videre hjelp
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Fremgangsmåten vil variere for ulike modeller. Dersom din meny er annerledes, anbefaler vi at du sjekker brukerveiledningen til din mobil.
Sjekk først at du har aktivert mobilt Internett:
Sjekk at MMS er aktivert:
Legg inn innstillinger for MMS og Internett:
Under MMS skal følgende være fylt ut:
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Fremgangsmåten vil variere for ulike modeller. Dersom din meny er annerledes, anbefaler vi at du sjekker brukerveiledningen til din mobil.
1. Gå til mobilnettinnstillinger og skru på mobildata.
2. Skru telefonen av og på.
3. Hvis det fortsatt ikke fungerer, kan du ringe oss på 55 52 67 00.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Hvis telefonen din er operatørlåst betyr det at den er låst til mobilselskapet som du kjøpte den hos, vanligvis i ett år. Det er ikke vanlig å selge mobiltelefoner med operatørlås lenger, men tidligere var dette svært vanlig. En operatørlås låses ikke opp av seg selv, så dette er noe du selv må gjøre. Hvis du har en operatørlåst mobiltelefon fra en annen mobiloperatør kan du ikke bruke SIM-kort fra Fjordkraft Mobil før du har låst opp mobilen.
For eksempel: Hvis du har kjøpt en operatørlåst mobil fra Telenor for flere år siden, så vil den fortsatt være låst til Telenor. Da må du kontakte Telenor for å få den låst opp, slik at den kan brukes med SIM-kort fra andre mobilselskaper. Dette kan ofte også gjøres på selskapets nettsider eller på deres Min Side.
Du vet at mobilen din er operatørlåst hvis den gir deg en feilmelding når du setter inn et SIM-kort som den ikke vil godta. Disse feilmeldingene kan være:
Da er det ikke noe i veien med SIM-kortet ditt – det er rett og slett mobilen som er operatørlåst.
Fra disse sidene kan du låse opp operatørlåste mobiler fra Telenor og Telia.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Om du får opp en feilmelding eller ikke har dekning når du har satt inn SIM-kortet, kan det ofte hjelpe å skru av mobilen og deretter slå den på igjen. Her finner du noen av de mest vanlige feilmeldingene i forbindelse med SIM-kort.
"Sett inn SIM-kort" eller "SIM-kort mangler" kan bety at SIM-kortet ikke er satt inn riktig i telefonen. Da anbefaler vi at du tar SIM-kortet ut og inn igjen i telefonen, før du skrur telefonen helt av og på.
Dersom dette ikke løser problemet anbefaler vi å prøve SIM-kortet i en annen telefon. Om det samme skjer i en annen telefon betyr det sannsynligvis at SIM-kortet er defekt, og at du trenger et nytt SIM-kort.
Dette kan du bestille på Min Side, eller ved å ta kontakt med kundeservice.
"Ikke registrert på nettverk" betyr at telefonen din ikke finner noe dekning. Ofte vil det da fungere å skru av telefonen og deretter slå den på igjen. Om det ikke fungerer kan det være at SIM-kortet ikke er aktivert ennå. I noen tilfeller kan du da aktivere SIM-kortet selv på Min Side mobil under menypunktet "SIM-kort".
"Opplåsnings-PIN-kode for SIM-nettverk" betyr at telefonen din er operatørlåst. Da kan du gå inn på Telenor eller Telia sine nettsider og se hvilken prosedyre du må gjøre for å låse opp telefonen.
"SIM-kortet er ugyldig" kan komme opp både dersom telefonen har operatørlås, eller dersom SIM-kortet ikke er aktivert.
Har du problemer med å få SIM-kortet til å fungere? Ta kontakt med kundeservice, så vil vi hjelpe deg å finne ut av det.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen