Strøm Bedrift Markedsplass

Bytte SIM-kort

Hvordan går du frem for å bytte SIM-kort? Her får du oppskriften på hvordan du bytter, og noen gode råd for å sikre at du ikke mister kontakter eller annen viktig informasjon.

Før du bytter 

For å være helt sikker på at du beholder alle telefonnumrene når du bytter SIM-kort, kan det være lurt å overføre kontaktene dine til mobiltelefonen.


Har du iPhone?

  • Gå til Innstillinger
  • Velg Kontakter
  • Importer SIM-kontakter.


Har du Android?

  • Gå til appen Kontakter
  • Velg (meny)
  • Innstillinger
  • Kontakter
  • Importer/eksporter kontakter
  • Importer fra SIM.


Husk også at mobilsvarmeldinger forsvinner når du bytter SIM-kort. Derfor bør du høre gjennom meldingene før du tar ut det gamle SIM-kortet.

 

Når du skal bytte

Når tiden er inne for å bytte SIM-kort, er det et par ting du bør huske på. Først og fremst bør du ha SIM-kortet tilgjengelig når det skal aktiveres. Derfor kan det være greit å legge det en plass som gjør at du har det med deg uansett hvor du går – for eksempel i lommeboken eller mobildekselet. Dagen før du skal bytte SIM-kort, sender vi deg en påminnelse med aktiveringstidspunkt.


Slik bytter du SIM-kort: 

  • Slå av mobiltelefonen.
  • Sett inn det nye SIM-kort i mobilen din. Hvor SIM-kortet skal settes inn avhenger av hvilken telefon du har.
  • Slå på mobiltelefonen. Da oppdateres alle innstillingene dine.

 

Hvor SIM-kort er plassert i ulike telefoner:

Iphone: SIM-skuff på siden av mobilen

Android: SIM-skuff på nederste delen av mobilen

Huawei: SIM-skuff på siden av mobilen

Doro: Under batteriet

 

Etter du har byttet 

Første gang du slår på telefonen med nytt SIM-kort må du taste en annen PIN-kode enn den du bruker til vanlig. Koden finner du i brevet du fikk sammen med SIM-kortet. Vil du ha tilbake PIN-koden du brukte før? Det kan du enkelt gjøre på to måter:
1) Gå til innstillingene på telefonen
2) Tast: **04*PIN-koden som står i brevet*ny PIN-kode*ny PIN-kode#.


Bruker du BankID på mobil? Denne tjenesten fases ut og istedet satser BankID på BankID-appen som er en enklere, raskere og tryggere løsning. I tillegg erstatter appen den fysiske kodebrikken. Vi anbefaler deg derfor å laste ned BankID-appen. Den er vel så enkel å bruke som BankID på mobil. Last ned appen i App Store og Google Play.


Om ønsker mobilsvar, kan du legge til en personlig melding ved å ringe (+47) 921 00 000. Da følger du instruksjonene – og vips så har du opprettet din personlige mobilsvarmelding.

WEB02