Hva gjør jeg hvis telefonen er operatørlåst?

Hvis telefonen din er operatørlåst betyr det at den er låst til mobilselskapet som du kjøpte den hos, vanligvis i ett år. Det er ikke vanlig å selge mobiltelefoner med operatørlås lenger, men tidligere var dette svært vanlig. En operatørlås låses ikke opp av seg selv, så dette er noe du selv må gjøre. Hvis du har en operatørlåst mobiltelefon fra en annen mobiloperatør kan du ikke bruke SIM-kort fra Fjordkraft Mobil før du har låst opp mobilen.

 

For eksempel:  Hvis du har kjøpt en operatørlåst mobil fra Telenor for flere år siden, så vil den fortsatt være låst til Telenor. Da må du kontakte Telenor for å få den låst opp, slik at den kan brukes med SIM-kort fra andre mobilselskaper. Dette kan ofte også gjøres på selskapets nettsider eller på deres Min Side.

 

Du vet at mobilen din er operatørlåst hvis den gir deg en feilmelding når du setter inn et SIM-kort som den ikke vil godta. Disse feilmeldingene kan være:

  • “Telefonen begrenset”
  • “Tast begrensningskode”
  • “Sett inn riktig SIM-kort”
  • “Ugyldig SIM”
  • "SIM-kort låst"
  • “Tast nettverkskode”
  • “Tast spesialkode”

 

Da er det ikke noe i veien med SIM-kortet ditt – det er rett og slett mobilen som er operatørlåst. 


Fra disse sidene kan du låse opp operatørlåste mobiler fra Telenor og Telia.

Var dette svaret nyttig?
Ja Nei