Data og dekning

Raskere tom for data etter bytte av mobilselskap?

Det finnes det en naturlig forklaring på.

Publisert: 31. juli 2019

Du kan surfe og strømme akkurat like mye for en gigabyte data, uavhengig av hvilken mobilleverandør du bruker. Så hvorfor opplever noen at de går fortere tom for mobildata rett etter et leverandørbytte? Her er de vanligste årsakene:

 

1. Du hadde mye oppspart rollover hos ditt gamle mobilselskap 

Hvis du for eksempel hadde et abonnement på 5 GB hos ditt gamle mobilselskap ville du hatt muligheten til å spare opp ytterligere 5 GB med det som heter Data Rollover. På denne måten ville du i realiteten hatt 10 GB å rutte med hos det gamle selskapet, og du ville ikke merket noen verdens ting de gangene du brukte mer enn dine «egentlige» 5 GB - du kunne jo bruke opptil det dobbelte før det var tomt. Når du byttet mobilselskap mistet du all oppspart rollover, og du måtte igjen forholde deg til 5 GB. Heldigvis har alle norske mobiloperatører Data Rollover, så her vil du nok etter hvert bygge deg opp ekstra data igjen. 

 

2. Ditt forrige mobilselskap «talte ikke med» visse typer databruk

Hvis du tidligere var kunde hos en av de større mobiloperatørene kan det hende du hadde visse typer databruk inkludert i abonnementet ditt, slik at du for eksempel kunne høre på musikk eller bruke noen videotjenester uten at det påvirket den inkluderte dataen i abonnementet ditt. Du vil da merke en forskjell når du bytter mobiloperatør og det nye mobilselskapet ditt ikke har denne typen bruk inkludert. 

 

3. Du har ubevisst begynt å bruke mobilen på en måte som krever mer mobildata

Noen ganger kan man, uten å være bevisst på det, begynne å bruke mobilen på en måte som gjør at man går fortere tom for mobildata. De fleste av oss vet for eksempel at tjenester som NRK Nett-TV, Netflix, HBO og YouTube bruker mye mobildata, og skjønner at man bør begrense bruken av disse hvis man ikke vil gå tom. Men har du tenkt over hvor mange videosnutter du kanskje ser på Snapchat, Instagram og Facebook i løpet av en dag? Selv om disse er korte bruker de også data, og hvis man har begynt å bruke sosiale medier mer aktivt enn før kan dette utgjøre svært mye mobildata i løpet av en måned. 

 

4. Du sikkerhetskopierer automatisk over mobilnettet

Har du apper eller tjenester på mobilen din som automatisk tar sikkerhetskopier av bilder eller andre typer filer? Tjenester som Dropbox, Google Disk og iCloud kan ta fortløpende sikkerhetskopier av filene dine i bakgrunnen, uten at du aktivt gjør noe selv. Hvis dette gjøres over mobildatanettverket kan det fort fly mange megabytes før du vet ordet av det. Hvis du går inn i innstillingene til disse appene kan du nesten alltid bestemme at dette kun skal gjøres over WiFi, og på denne måten vil ikke sikkerhetskopieringen påvirke mobildataen din. 

 

Til slutt må vi nevne at alle moderne smarttelefoner selv kan følge med på hvor mye mobildata du bruker, og også vise deg hvilke apper det er som bruker mest data. Vi anbefaler alle å ta en kikk på disse innstillingene på sin telefon, og se om noe av forklaringen kanskje kan finnes her. Et annet lurt tips er å tilbakestille dette «telleverket» når en ny måned begynner, slik at du kan se hvor mye mobilen mener du bruker og sammenligne dette med hvor mye data mobilselskapet ditt registrerer at du bruker. 

 

Hvis du har ytterligere spørsmål rundt dette er det selvsagt bare å kontakte oss - du finner oss på telefon, chat, e-post eller Facebook