Andre spørsmål

Bestille strøm

Hvilke strømavtaler har dere?

Vi selger spotprisavtaler, og da kan du velge mellom en standard spotprisavtale eller en spotpris avtale med forvaltning. Du finner disse under Strømavtaler i menyen.  

Kan jeg bytte strømleverandør uten å ta kontakt med min forrige leverandør?

Ja, du trenger ikke melde oppsigelse til din forrige strømleverandør når du bytter. Vi tar oss av alt det praktiske med oppsigelse av din gamle strømavtale. Alt du trenger å gjøre er å velge en ny strømavtale, så ordner vi resten.

Hvordan bestille eller bytte strømavtale?

Hos oss kan du bytte strømavtale raskt og enkelt enten du er kunde hos en annen strømleverandør, eller allerede får strømmen levert fra Fjordkraft. Slik gjør du det:

1. Trykk på strømavtalen du ønsker for å komme til bestillingsløypen
2. Oppgi ditt telefonnummer og e-post 
3. Velg hvilken adresse du vil ha levert strøm til 

Bestillingen tar bare et par minutter. Hvis vi skulle trenge noen flere opplysninger som for eksempel en ny måleravlesning, sender vi deg en sms som du kan svare på.

Hvor finner jeg avtalevilkår og angrerettskjema?

Som forbruker har du 14 dagers angrerett. Her finner du avtalevilkår og angrerettskjema for strøm

Du finner alltid vilkårene til avtalen din inne på Min Side
Vi har samlet all informasjonen du trenger om strømavtalen din på ett sted. Her kan du lese mer om hvordan strømavtalen fungerer og få oversikt over pris, påslag og avtalevilkår. Du kan også endre strømavtalen din hvis du ønsker det.

Se strømavtalen på Min side

Hvor kan jeg se hvilken avtale jeg har?

Du finner alltid din aktive strømavtale inne på Min Side og i appen vår. Om du vil finne ut hvilken strømavtale du har kan du gå til «Min Strømavtale» så finner du all informasjon om den, som navn, pris og vilkår. Navnet på avtalen, og prisinformasjon vil alltid stå på fakturaen din.

 

Hvorfor ser jeg ikke strømavtalen jeg har bestilt?

Dersom du nylig har bestilt en avtale, kan det være at den fortsatt er under registrering. Er du ny kunde tar det alt i fra 2 virkedager, til 14 virkedager alt etter hva du har valgt når du la inn bestillingen.

Husk at fakturering er etterskuddsvis, så det kan være du har avtalen, men at på fakturaen din står den gamle avtalen du hadde, siden faktura gjelder for forrige periode.

Hvis du vil finne ut når du bestilte strømavtalen din, eller når du sist endret på avtalen din kan du gjerne kontakte kundeservice som kan sjekke hvilken strømavtale du har, og hvor lenge du har hatt den.

Hvorfor må jeg vente 24 timer for å akseptere kontrakten min?

1.juli 2024 ble det innført en ny lov om nedkjølingsperiode. Nedkjølingsperioden på 24 timer gjelder ved salg av strømavtaler gjennom telefonsalg, dørsalg, standssalg og butikksalg. Dette betyr at forbrukeren ikke kan inngå avtalen i løpet av denne perioden.

Formålet med denne regelen er å gi forbrukeren tid til å tenke gjennom avtalen før den blir bindende. Derfor må du vente i 24 timer før du kan akseptere kontrakten din, enten du er helt ny kunde eller en kunde som vil bytte strømavtale hos oss.

Om du ikke får fullført eller bekreftet en bestilling vi har sendt deg på SMS eller e-post kan det skyldes at nedkjølingsperioden ikke er ferdig ennå.

Når det er gått 24 timer får du en ny SMS tilsendt med oppdatert lenke for å bekrefte bestillingen din. Du bekrefter nederst på nettsiden du linkes videre til.

Hvorfor skal jeg velge dere?

Det er mange grunner til å velge oss som din strømleverandør! Vi har gode strømavtaler, og tilbyr flere tilleggstjenester som gjør det enklere for deg å redusere strømregningen din. Blant annet har vi tjenestene StrømSmart og StrømSmart+ som er et unikt verktøy for nettopp besparelsen.

 

Vi har en fantastisk app som gjør det lett å holde oversikt over strømprisen time for time, forbruket ditt og alle fakturaene dine. Vi har også prisvinnende kundeservice som står klare til å hjelpe deg - skulle du ha behov for det.

Min side

Hvordan logger jeg inn i Min side?

Når du logger deg inn har du to valg 👇

  1. Du kan bruke Vipps
  2. Du kan skrive inn telefonnummeret og fødselsdatoen din, og få en kode på SMS. Merk at telefonnummeret må være det samme som er registrert på kundeforholdet ditt.

Logg inn i Min side

 

Visste du at vi også har en app?
I Fjordkraft-appen får du tilgang til det du trenger rett på mobilen din. Da får du også et godt verktøy til å bruke strømmen enda smartere i hverdagen.

Last ned Fjordkraft-appen

Hva kan jeg gjøre på Min Side?

På Min Side kan du gjøre flere ting, blant annet:

Sjekke faktura
Enten du vil endre hvordan du mottar fakturaen, trenger en betalingsutsettelse eller vil finne en kopi av fakturaen – kan du enkelt gjøre dette selv på Min side. Venter du på en strømregning? Før fakturaen er klar, finner du en status på når det er forventet at du får den.

Faktura på Min Side

Få oversikt over strømforbruk
Her kan du se strømforbruket ditt denne måneden og filtrere på dag og timer. Du kan også sammenligne forbruket ditt med tidligere år. Hvis du ønsker flere detaljer om strømforbruket ditt kan du laste ned en liste som viser deg strømforbruket time for time.

Strømforbruk på Min Side

Finne informasjon om strømavtalen din
Vi har samlet all informasjonen du trenger om strømavtalen din på ett sted. Her kan du lese mer om hvordan strømavtalen fungerer og få oversikt over pris, påslag og avtalevilkår. Du kan også endre strømavtalen din hvis du ønsker det.

Strømavtale på Min Side

Se strømkostnadene dine
Få et estimat over hvor mye strømmen har kostet deg så langt denne måneden, og se hva du betalte forrige måned. Strømkostnaden er beregnet ut fra forbruket ditt, strømavtalen din og nettleiekostnadene. Du kan også velge å ta med forventet strømstøtte i beregningen av kostnadene.

Strømkostnad på Min Side

Melde flytting
Er du på flyttefot? Da er det lurt å være tidlig ute med å melde flytting av strømmen. Få hjelp til å si opp strømmen på den adressen du flytter fra, og få bestilt strøm på den adressen du flytter til.

Flytting på Min Side

 Det finnes enda flere funksjoner du kan benytte deg av i Min side. Du kan blant annet:

  • Aktivere Trumf-bonus og andre tjenester
  • Sjekke og bruke fordelspoengene dine
  • Gjøre endringer i kontaktopplysninger og samtykker på brukeren din
  • Se oversikt meldinger i din egen innboks
Har dere gjestebruker?

Ja! Som kunde kan man invitere inntil 5 andre personer som gjestebruker, også kalt familedeling, til sin app og Min side, slik at de også kan følge med på strømforbruk- og kostnad i appen. 

For å invitere gjestebrukere må du logge inn på Min side, velge fanen "Meg", og så gå til gjestebruker. Gjester får full tilgang til å se alt innhold, men kan ikke gjøre endringer på kundeforholdet ditt, kjøpe tilleggstjenester eller invitere andre gjester. Du kan også komme rett inn til registreringen av gjestebruker via appen. Da går du via "Meg", og så gå til "Gjest". Du videreføres til Min Side når du velger "Inviter gjest". 

Da kan du for eksempel invitere samboer, ektefelle eller barna, slik at dere alle har oversikt over blant annet hvor mye strøm dere bruker, og hva strømmen koster. 

Når du har invitert noen til å bli gjestebruker i din app og Min side er invitasjonen gyldig i 48 timer, og de du inviterer som gjest må være fylt 18 år. 

Hvorfor ber dere om e-postadressen til gjestebrukeren?. 

Vi ber om e-postadressen deres for å kunne sende dem informasjon om eventuelle endringer som påvirker dem.

Husk at du må selv fjerne gjestebrukere hvis du ikke ønsker at de skal ha tilgang lenger.

Dette gjør du under "Meg" og "Gjest" i appen, ved å trykke på "Administrer gjester". Da blir du sendt videre til Min side, hvor du kan fjerne de gjestebrukerne du ikke ønsker å gi tilgang til lenger. Da slettes tilgangen deres, slik at de ikke lenger har tilgang til kontoen din.

Jeg får ikke logget inn

Dersom du opplever feil ved innlogging på Min Side eller i appen kan det være flere årsaker til dette. Du kan få beskjed om at brukeren din ikke finnes, telefonnummer/fødselsdato kan være feil, eller at du ikke finnes i systemet. Dersom du får noen av disse feilmeldingene, eller en annen feilmelding, må du sjekke disse tingene:

1. Telefonnummer eller fødselsdato er skrevet inn feil (eller ikke registrert i vårt system)
2. Vi kan ha et tidligere eller annet telefonnummer registrert og får da ikke treff på det nummeret du forsøker å logge inn med
3. Hvis du er helt ny kunde kan det (i enkelte tilfeller) ta 1 til 3 dager før du har fått tilgangen
4. Det kan være en teknisk feil

Opplever du noen av disse feilene kan du ta kontakt med vår kundeservice

Hvorfor er det viktig at du registrerer riktig e-postadresse og telefonnummer hos oss?

Vi har ansvaret for at kunde- og kontaktinformasjon er riktig. Denne informasjonen deler vi med nettselskapet ditt og Elhub.

Innimellom må vi og nettselskapet kontakte deg. Det kan for eksempel være hvis avtalevilkårene oppdateres, eller hvis strømnettet skal kobles ut/vedlikeholdes.

Vi bruker ikke din kontaktinformasjon til markedsføring med mindre du har gitt samtykke dette. Vi behandler kundeinformasjon fortrolig og i henhold til personvern.

På Min side og i appen kan du se hvilken kundeinformasjon vi har registrert på deg, og kan oppdatere denne.

Fullmakt

Hvordan kan noen kontakte kundeservice på mine vegne?

Dersom du ønsker at en annen person skal ha mulighet til å kontakte kundeservice på dine vegne, eller du skal hjelpe et familiemedlem med sin bestilling eller andre ting på kundeforholdet, trenger vi en fullmakt.

Denne fullmakten vil vi lagre på ditt kundeforhold, slik at den du har gitt fullmakt til, alltid får hjelp når de kontakter oss.  

Vi har et eget fullmaktskjema du kan fylle ut og sende til oss på epost eller via posten:

  • Epostadresse: kundeservice@fjordkraft.no
  • Postadresse: Postboks 3507 Fyllingsdalen, 5845 Bergen

Last ned fullmaktsskjema

Markedsplass

Har dere en markedsplass?

Ja, det har vi! Markedsplassen eies og driftes av Fjordkraft og ble lansert i januar 2021. Her finner du en mengde smarte produkter for lavutslippssamfunnet. 

Du trenger ikke være kunde for å handle på Markedsplass, men man får ofte fordeler i form av rabatterte pris på Markedsplass om man er Fjordkraft-kunde.

Fordelspoeng

Hvordan tjener jeg Fordelspoeng?

Du har to muligheter når det kommer til å tjene Fordelspoeng.  

  • Du kan verve venner og bekjente, og begge parter vil tjene Fordelspoeng.  

  • Du kan handle på markedsplassen og tjene Fordelspoeng på kjøpet ditt 

Hvordan bruker jeg Fordelspoeng?

Du har to valg når det kommer til å bruke Fordelspoengene dine.  

  1. Du kan trekke fra Fordelspoengene på din neste faktura. Dette gjør du på Min side, under "Fjordkraft fordel"

  1. Du kan trekke Fordelspoeng fra på summen for kjøpet du gjør på markedsplassen vår.  

Hvor kan jeg se saldo for Fordelspoengene mine?

Du kan gå til Min Side for å se saldoen din på Fordelspoeng. Den er til enhver tid oppdatert, og du kan se alle transaksjonene dine der også. Det er også her du kan se mer om hvordan du tjener og bruker Fordelspoeng.

Hvorfor har jeg ikke fått fordelspoengene mine?

Når du verver noen får du og den du vervet automatisk Fordelspoeng så snart bestillingen deres er godkjent og fullført. 

Vær obs på at disse kriteriene må være oppfylt for at dere skal få vervepremie:

  • Den som blir vervet kan ikke ha fått strøm fra Fjordkraft på samme adressen de siste 3 månedene
  • Den som blir vervet kan ikke ha blitt vervet på samme adresse tidligere
  • Du og den som blir vervet må være Fjordkraft kunde i minst 14 dager 

Om du har vervet noen, men ikke fått vervebonus i form av Fordelspoeng, kan det hende et av kriteriene nevnt over ikke er oppfylt. Sjekk gjerne med den du vervet at de faktisk har blitt Fjordkraft kunde, og om de har fått poeng. Får de vervebonus, vil du også få vervebonus!

Om du har sjekket at alle kriteriene er oppfylt anbefaler vi at du tar kontakt med kundeservice dersom du ikke har fått fordelspoengene dine eller Trumf-bonus. Det kan ha skjedd en feil med utbetaling av poengene, som kundesenteret kan hjelpe deg med å fikse. 

Varslinger

Hvorfor har dere sendt meg varsel?

Dersom avtalen eller tjenesten din skal endre pris, varsler vi deg skriftlig minst 30 dager før endringen trer i kraft. Ved varsling sender vi informasjon til innboksen din på Min Side og i tillegg mottar du eget varsel om at du har en ny melding i innboksen din. I tillegg varsler vi deg på SMS eller epost, alt etter hva du har satt som preferanse for denne varslingen. Du kan lese mer om varslingen i vilkårene våre.  

Litt om Fjordkraft Mobil

Eier dere Fjordkraft Mobil?

Ja, det gjør vi. Fjordkraft Mobil er vårt datterselskap, og sammen med Telia eier vi dem. 

Får jeg strøm og mobil på samme regning?

Nei, du kan ikke få strøm og mobil på samme faktura. Du vil alltid motta en faktura for strøm og netteleie fra oss, og en faktura for mobil abonnement du har hos Fjordkraft mobil. 

Selger dere mobilabonnement?

Fjordkraft Mobil, som er et datterselskap eid av Fjordkraft og Telia, selger mobilabonnement. Man trenger ikke å ha strøm fra Fjordkraft for å ha mobilabonnement fra Fjordkraft Mobil, men om man har strøm fra Fjordkraft og mobilabonnement fra Fjordkraft Mobil har man oversikt over begge deler i Fjordkraft-appen.

Når er kundeservice åpent?

Kundeservice er åpen fra 09:00 til 16:00 alle hverdager. Kundeservice er stengt alle helger og helligdager, blant annet i julen og påsken.

Litt om bedrift

Har dere bedriftsavtaler?

Vi har både avtaler for privatkunder og bedriftskunder, men har du en bedrift må du bruke sidene vi har for bedrift og kundeservice. For mer informasjon tilknyttet bedrift kan du besøke bedriftssiden vår, så får du svar på alle dine bedriftsrelaterte spørsmål. Du bytter enkelt til bedrift-sidene våre i toppen på nettsidene våre. 

Jeg bestilte en bedriftsvtale ved et uhell, men jeg skal ha en privatavtale

Dersom du ved en feil har bestilt avtale på bedriften eller enkeltpersonforetaket ditt, men ønsker å være privat, må du først sjekke om du har bindingstid på avtalen du har fått på bedriften. Du kan klikke her for å komme til bedriftssiden vår. Hvis du ikke har bindingstid, kan du bestille strøm på privat som normalt. 

Har du andre spørsmål?

  • App

    Finn ut mer om Fjordkraft-appen. Spørsmål og svar om innlogging, smarte tjenester og strømsparing i appen.

  • Faktura

    Finn ut mer om strømregningen. Spørsmål og svar om betaling, AvtaleGiro og eFaktura.

  • Bestilling og flytting

    Finn ut mer om bestillinger på strøm, oppsigelse av strøm, og bestilling av strøm til ditt nye hjem hvis du har flyttet.

  • Produkter og tjenester

    Finn ut mer om tjenestene våre. Spørsmål og svar om produkter som StrømSmart, fordelspoeng, Trumf, verving mm.

  • Pulsmåler

    Finn ut mer om pulsmåleren. Spørsmål og svar om aktivering, bruk og sanntidsmåling av strøm.

  • Solkonto og solceller

    Finn ut mer om solcellepanel. Spørsmål og svar om solkonto og salg av egenprodusert strøm.

  • Strøm og nettleie

    Finn ut mer om strøm og nettleie. Spørsmål og svar om nettselskap, strømleverandør og elsertifikat.

  • Strømforbruk

    Finn ut mer om strømforbruk. Spørsmål og svar om måleravlesning, forbruk og strømmåleren.

En ung kvinne ser på mobiltelefonen sin

I Min side får du oversikt

Trenger du å sjekke en faktura, finne ut noe om strømavtalen din eller gjøre endringer? Finn det du trenger i Min side.

Gå til Min side

  • Ring 23 00 61 00

    Åpent alle hverdager 9-16

WEB02