App
Finn ut mer om Fjordkraft-appen. Spørsmål og svar om innlogging, smarte tjenester og strømsparing i appen.
Det er mye å tenke på når du flytter, og en av tingene du må tenke på er å melde flytting til strømleverandøren din (altså oss) senest tre dager før du flytter. Det beste er å gjøre det så snart du vet hva flyttedatoen din blir.
Hvis du allerede har flyttet må du passe på at de som har overtatt din gamle bolig bestiller strømavtale fra datoen de flyttet inn. Hvis ikke må du stå som ansvarlig for måleren. Dette betyr at du må betale for strømforbruket i boligen frem til de nye eierne er registrerte som eiere av måleren.
Du kan melde utflyttingen til oss etter du har flyttet også, men da kan vi dessverre ikke sette sluttdato tilbake i tid. Da blir du likevel ansvarlig for å betale for strømmen utover flyttedatoen din. Derfor er det alltid lurt å melde ifra til oss uansett når du skal flytte og vet flyttedatoen din, så unngår du å betale mer enn du trenger.
Du har flyttet inn, eller skal flytte inn
Når du overtar en ny bolig, kan du melde overtagelsen opp til 30 virkedager tilbake i tid. Du kan enten bestille strøm selv til den nye adressen på våre nettsider, eller kontakte kunderservice som står klar for å hjelpe deg. Husk å ha målernummeret for den nye måleren tilgjengelig.
Dersom du ikke har flyttet inn enda, og tidspunkt for overtagelsen er frem i tid, kan du likevel bestille strøm og velge en dato frem i tid for oppstarten. Her kan du finne din strømavtale.
Du har flyttet ut eller skal flytte ut
Hvis du skal flytte fra boligen din og vil si opp strømavtalen kan du gjøre dette på forhånd via Min side ved å melde flytting i flytteløypen.
Om du allerede har flyttet ut, og har glemt å avslutte avtalen din, kan vi ikke avslutte strømavtalen din på en måler tilbake i tid, selv om tidspunkt overtagelsen har passert. Det er derfor viktig at du melder oppsigelsen på adressen til oss i tide, for å ikke bli belastet utover perioden du bodde på den forrige adressen din.
Dersom du allerede har flyttet ut bør du melde flyttingen din snarest for å blir opphørt på den måleren. Du kan enkelt og raskt melde både utflyttingen fra forrige adresse, og innflytting på ny adresse, inne på Min Side. Du kan også kontakte kundeservice for å få hjelp med utflyttingen, på tlf 23006100 eller ved å chatte med oss eller sende en epost.
Husk at strøm og nettleie faktureres på etterskudd, så om du har fått faktura fra oss etter du har sagt opp avtalen din så kan det rett og slett skyldes at du har fått sluttfakturaen din fra oss. Logg gjerne inn på Min side for å se om avtalen din er avsluttet eller ikke, og sjekk på fakturaen din hvilken periode du betaler for.
Om du vil flytte en strømavtale over fra en person til en annen holder det at den som skal overta strømavtalen bestiller seg ønsket strømavtale på nettsiden vår, og oppgir riktig målernummer i bestillingen sin.
Det kan kun være 1 person registrert på strømmåleren av gangen, så når en annen person bestiller strømavtale til en spesifikk strømmåler vil den eksisterende avtalen på samme måler avsluttes helt automatisk. Dette gjelder uavhengig av hvilken strømleverandør man bestiller strøm fra.
Ta kontakt med oss så snart du har anledning. Vi har mulighet til å ordne registrering på måleren inntil 3 år tilbake i tid, men om det er mer enn 30 virkedager siden du overtok boligen vil du registreres med leveringspliktig strøm hos din netteier fra den datoen du overtok. Vi vil selvsagt sørge for at du får den strømavtalen du ønsker, men det blir noen dager frem i tid etter at du kontaktet oss og til vi får ordnet det praktiske med din netteier.
For å videreføre strømavtalen du har hos oss i dag, kan du ordne dette i flytteløypen på Min Side. Der kan du velge å melde innflytting til ny bolig, og si opp strømavtalen for eksisterende bolig ved behov. Husk å følge begge løypene dersom du både skal flytte inn i ny bolig, og avslutte eksisterende bolig.
Alternativt kan du bestille strøm på vanlig måte til din nye adresse. Da viderefører vi kundeforholdet ditt automatisk. Finn ønsket avtale og fullfør bestilling. Husk også å si opp strømmen der du flytter fra.
Merk at hvis du ikke melder flytting av strømmen, vil du bli stående uten en strømavtale på din nye bolig. Da får du strøm med leveringsplikt. Dette er ment som en midlertidig ordning, og innebærer at du får levert strøm fra netteieren din.
Vi selger spotprisavtaler, og da kan du velge mellom en standard spotprisavtale eller en spotpris avtale med forvaltning. Du finner disse under Strømavtaler i menyen.
Vår standard spotprisavtale Strøm til Spotpris har ikke bindingstid.
Les mer om Strøm til Spotpris her
Vår spotprisavtale Spot med Forvaltning har ikke bindingstid, men fordi forvalterne gjør langsiktige sikringer for deg, har den en oppsigelsestid på 3 måneder. Velger du å tre ut av avtalen før de tre månedene, kommer det et bruddgebyr på 500 kr.
Hos oss kan du bytte strømavtale raskt og enkelt enten du er kunde hos en annen strømleverandør, eller allerede får strømmen levert fra Fjordkraft. Slik gjør du det:
1. Trykk på strømavtalen du ønsker for å komme til bestillingsløypen
2. Oppgi ditt telefonnummer og e-post
3. Velg hvilken adresse du vil ha levert strøm til
Bestillingen tar bare et par minutter. Hvis vi skulle trenge noen flere opplysninger som for eksempel en ny måleravlesning, sender vi deg en sms som du kan svare på.
Hvis du har bestilt en strømavtale hos oss, enten via nettsiden eller kundeservice, og lurer på om bestillingen ble registrert, kan du sjekke følgende:
Kvittering på e-post: Du vil umiddelbart motta en e-post med kvittering for bestillingen din, samt informasjon om strømavtalen og avtalevilkårene. Husk å sjekke søppelposten om den har havnet der dersom du ikke finner den i innboksen din.
Dersom det har gått mer enn 24 timer og du ikke har mottatt e-posten, og du ikke finner den ikke i søppelmappen, kan du kontakte kundeservice for å sjekke bestillingen din. Det kan være forsinkelser i nettet som gjør at e-post ikke har kommet frem, men kundeservice kan finne bestillingen din og hjelpe deg videre
1.juli 2024 ble det innført en ny lov om nedkjølingsperiode. Nedkjølingsperioden på 24 timer gjelder ved salg av strømavtaler gjennom telefonsalg, dørsalg, standssalg og butikksalg. Dette betyr at forbrukeren ikke kan inngå avtalen i løpet av denne perioden.
Formålet med denne regelen er å gi forbrukeren tid til å tenke gjennom avtalen før den blir bindende. Derfor må du vente i 24 timer før du kan akseptere kontrakten din, enten du er helt ny kunde eller en kunde som vil bytte strømavtale hos oss.
Om du ikke får fullført eller bekreftet en bestilling vi har sendt deg på SMS eller e-post kan det skyldes at nedkjølingsperioden ikke er ferdig ennå.
Når det er gått 24 timer får du en ny SMS tilsendt med oppdatert lenke for å bekrefte bestillingen din. Du bekrefter nederst på nettsiden du linkes videre til.
Dersom du har registrert feil målernummer i bestillingen du har lagt inn hos oss, må du kontakte kunderservice omgående for å få rettet opp i feilen. Dersom du allerede har blitt kunde på feil målernummer kan vi hjelpe å rette opp i feilen slik at du blir kunde på korrekt målernummer, men det er kun via kundeservice du får ordnet dette.
Etter du har bestilt tar det normalt 14 dager før du er kunde hos oss, med mindre du har valgt en tidligere oppstart. Har du valgt tidligere oppstart vil det normalt ta 1 til 2 dager før du er kunde hos oss. I kvitteringen du mottar på epost etter bestilling, finner du ut hvor mange dager du valgte.
Kort tid etter bestillingen din har blitt registrert, og du har fått et kundenummer, er du offisielt opprettet som bruker. Da kan du logge deg inn på Min Side og følge med der. Der vil du finne oppstartdatoen din, og så snart den inntreffer og du har blitt kunde, får du tilgang til alt Min Side har å tilby.
Når du logger inn på Min Side, kan du velge mellom å verifisere deg med Vipps eller logge inn med en SMS-kode. Bruk telefonnummeret og fødselsdatoen du oppga ved bestillingen. Du vil motta en SMS med en kode som du skriver inn for å få tilgang til Min Side.
Kan jeg endre oppstartsdato på bestillingen min?
Om du ønsker å endre oppstartsdatoen på bestillingen før den starter, for eksempel fordi du ønsker å utsette når du blir kunde hos oss, kan du ta kontakt med kundeservice slik kan de hjelpe deg med dette.
Ja, du trenger ikke melde oppsigelse til din forrige strømleverandør når du bytter. Vi tar oss av alt det praktiske med oppsigelse av din gamle strømavtale. Alt du trenger å gjøre er å velge en ny strømavtale, så ordner vi resten.
Strømmåleren din har noen numre som vi trenger når du bestiller strøm hos oss. Som oftest trenger kun vi ett av dem.
Målernummeret er et serienummer som finnes på strømmåleren din. Ved å kombinere målernummeret med adressen din, kan vi sikre at strømmen leveres til riktig bolig. På strømmåleren din finner du en strekkode eller en QR-kode med dette serienummeret.
MålepunktID er et unikt identifikasjonsnummer for strømmåleren din, bestående av 18 sifre. Dette nummeret starter alltid på 7070575000 og du finner det ikke på selve måleren din. Det står alltid på nettleiefakturaen din, og du kan også logge deg inn på sidene til netteieren din for å finne det.
Dersom du allere er aktiv kunde vil du også alltid finne både målernummer og målepunktID på fakturaen du får fra oss, og i appen vår under "Boliger"
Som forbruker har du 14 dagers angrerett. Her finner du avtalevilkår og angrerettskjema for strøm
Du finner alltid vilkårene til avtalen din inne på Min Side
Vi har samlet all informasjonen du trenger om strømavtalen din på ett sted. Her kan du lese mer om hvordan strømavtalen fungerer og få oversikt over pris, påslag og avtalevilkår. Du kan også endre strømavtalen din hvis du ønsker det.
Alle kunder har angrerett på 14 dager når de bestiller strøm hos oss, og du kan enten fylle ut angreskjema du fikk tilsendt ved bestilling, eller kontakte kunderservice for å kansellere bestillingen din.
Dersom du ikke har et norskt telefonnummer får du ikke bestilt strøm via nettsiden vår, men du kan bestille strøm likevel ved å kontakte kundeservice. Vær obs på at du likevel må ha enten et personnummer eller et D-nummer tilgjengelig.
Ja, vi kredittsjekker alle nye kunder, og vi bruker Experian.
Dersom du ikke har et norsk ID-nummer, også kalt personnummer, kan du bruke d-nummer hvis du har fått tildelt dette. D-nummer er et midlertidig ID-nummer som er vanlig å få tildelt dersom man skal jobbe i Norge midlertidig, og ikke har rett på eller behov for et personnummer.
Vi godkjenner bestillinger uten personnummer, så lenge man har et D-nummer og går gjennom kredittsjekken.
Dersom du ønsker et tilbud, kan du alltid finne alle strømavtalene våre på nettsidene, eller kontakte kundeservice som kan hjelpe med informasjon om avtalene våre og hjelpe deg finne den rette.
Ja, vi tilbyr andre ting enn strømavtaler, som:
Datterselskapet vår, Fjordkraft Mobil tilbyr mobilabonnement.
Ja, om du har en strømavtale hos oss i dag og skal flytte til en ny bolig må du både si opp strømavtalen på adressen du flytter fra, og registrere den nye adressen du flytter til. Begge deler kan du gjøre i Min side.
Hvis du ikke har en strømavtale hos oss i dag, men ønsker å bestille, trenger du ikke å melde oppsigelse til din gamle leverandør. Da kan du bestille strøm på vanlig måte.
Har du ytterligere spørsmål rundt flytting kan du kontakte vår kundeservice på telefon 23 00 61 00, så hjelper vi deg så godt vi kan.
Du ønsker å bytte til en annen strømavtale hos oss
Det holder at du legger inn en bestilling på den avtalen du vil ha, enten på nettidene våre eller får kundeservice til å hjelpe deg. Den nåværede strømavtalen din blir automatisk avsluttes når du bestiller en ny strømavtale på samme adresse, siden du ikke kan ha 2 strømavtaler på samme bolig.
Du kan også kontakte kundeservice for å få hjelp til å bytte strømavtale.
Du skal flytte og vil si opp kundeforholdet, eller skal flytte strømavtalen over på en annen person
Om du ikke lenger skal være ansvarlig for strømavtalen, for eksempel fordi du skal flytte, kan du melde utflytting via Min side. Da avsluttes både strømavtalen og nettleieavtalen din på adressen, slik at du ikke blir belastet for strøm og nettleie lenger. Vær obs på at du ikke kan melde utflytting tilbake i tid.
Du kan også kontakte kundeservice for å melde utflytting.
Du ønsker å si opp strømavtalen din hos oss, men skal ikke melde flytting
Dersom du skal avslutte kundeforholdet ditt hos oss holder det at du finner deg en annen leverandør og bestiller strøm hos dem. Da vil strømavtalen og kundeforholdet ditt automatisk avsluttes hos oss, når du blir aktiv hos din nye leverandør.
Du kan også kontakte kundeservice for å avslutte strømavtalen din med Fjordkraft, men vær obs på at du da vil få leveringspliktig strøm fra din lokale netteier istedenfor.
Nei. Du må melde flytting, men du skal ikke stenge strømmen.
Om du har en strømavtale hos oss i dag og skal flytte til en ny bolig må du både si opp strømavtalen på adressen du flytter fra, og registrere den nye adressen du flytter til. Begge deler kan du enkelt gjøre i Min side.
De fleste kundene våre har ikke bindingstid, fordi strømavtalene våre ikke har bindingstid i utgangspunktet.
Det kan allikevel hende at du har bindingstid, eller oppsigelsestid, avhengig av hva du har bestilt da du ble kunde.
Om du ikke har fått en gratis pulsmåler eller velkomstbonus fra Trumf de siste 6 månedene, og ikke har strømavtalen Spot med Forvaltning, skal du ikke ha bindingstid. Hvis du er usikker på om du har bindingstid eller oppsigelsestid kan du sjekke dette selv på Min side, eller ved å kontakte kundeservice.
Du kan reservere deg mot telefonsalg ved å registrere deg i Reservasjonsregisteret til Brønnøysundregistrene. Dette betyr i praksis selskapet som vil selge deg noe er sperret fra å ringe deg for å selge deg noe.
Dette kan gjøres på nettsidene til Brønnøysundregistrene:
Alle som sender ut reklame rettet mot privatpersoner som kunder, plikter å oppdatere ringelistene sine mot Reservasjonsregisteret minst 1 gang i måneden. Det betyr at du kan oppleve å bli ringt flere ganger den måneden du reserverer deg, men du kan bli slettet fra slike lister hvis du tar kontakt med hvert enkelt selskap for å få ditt navn og din adresse strøket, om du ikke vil vente.
Om du reserverer deg mot telefonsalg hos Brønnøysundregistrene vil ikke Fjordkraft, TrøndelagKraft eller Fjordkraft Mobil ringe deg for telefonsalg. Du kan derimot oppleve å bli kontaktet av oss dersom du allerede er kunde. Dersom du også ønsker å reservere deg mot at våre selgere ringer deg når du er kunde, kan du ta kontakt med vår kundeservice for hjelp til dette. Da vil vi fjerne nummeret ditt fra våre egne ringelister også.
Dersom du lurer på om avtalen din hos oss er sagt opp kan du først forsøke å logge deg inn i appen eller på Min Side. Så lenge du har en aktiv strømavtale hos oss får du logget inn der.
Du kan også logge deg inn på elhub.no og se hvem som er din strømleverandør hvis du er usikker.
Dersom du er i tvil om avtalen din er avsluttet kan du alltid kontakte vår kundeservice som kan sjekke alt med kundeforholdet ditt for deg.
Finn ut mer om Fjordkraft-appen. Spørsmål og svar om innlogging, smarte tjenester og strømsparing i appen.
Finn ut mer om strømregningen. Spørsmål og svar om betaling, AvtaleGiro og eFaktura.
Finn ut mer om tjenestene våre. Spørsmål og svar om produkter som StrømSmart, fordelspoeng, Trumf, verving mm.
Finn ut mer om pulsmåleren. Spørsmål og svar om aktivering, bruk og sanntidsmåling av strøm.
Finn ut mer om solcellepanel. Spørsmål og svar om solkonto og salg av egenprodusert strøm.
Finn ut mer om strømforbruk. Spørsmål og svar om måleravlesning, forbruk og strømmåleren.
Finn ut mer om strøm og nettleie. Spørsmål og svar om nettselskap, strømleverandør og elsertifikat.
Trenger du å sjekke en faktura, finne ut noe om strømavtalen din eller gjøre endringer? Finn det du trenger i Min side.
Åpent alle hverdager 9-16