Produkter og tjenester

Spørsmål om tjenester?

Finn ut mer om tjenestene du får hos oss.

StrømSmart

Hva er StrømSmart?

StrømSmart er en tjeneste i appen som hjelper deg å spare

Tjenesten koster 29 kr per måned og har ikke bindingstid.

  • Følg spotprisen frem i tid og planlegg forbruket ditt
  • Sammenlign forbruket ditt med tilsvarende boliger
  • Lad elbilen når strømmen er billigst

Hva er inkludert?
Som kunde hos oss har du automatisk tilgang til Fjordkraft-appen. Neste nivå er StrømSmart – og med StrømSmart+ får du full pakke. Her er en oversikt over du hva du får:

StrømSmart
StrømSmart gir deg tilgang til smarte verktøy i appen – som hjelper deg å bruke strømmen når den er billig. Tjenesten har ingen bindingstid. Dette er inkludert i StrømSmart:

  • Strømforbruk og kostnader
  • Spotpris og nettleie
  • Fordeler
  • Mobilabonnement
  • Solcelleproduksjon
  • Spotprisprognose
  • Forbruksmønster analyse
  • Smartlading
  • Smart varme
  • Nettleievarsling og døgnmaks

Disse tjenestene er ikke inkludert i StrømSmart, og hører til tjenesten StrømSmart+

  • Puls – strømforbruk i sanntid
  • Live forbruksgrense
Hvordan bestiller jeg StrømSmart?

Du bestiller StrømSmart ved å logge deg inn på Min Side. Der går du inn på Tjenester og trykker på bestill på StrømSmart. Du kan lese alt om tjenesten der inne og se vilkår før du bestiller.

Du kan også kontakte vårt kundesenter på telefon 23006100 man til fre 09:00 til 16:00, så vil de hjelpe deg med bestillingen. Husk å laste ned appen vår for å ta i bruk alle tjenestene du får med StrømSmart! 

Last ned i AppStore
Last ned i Google Play

Hvordan avbestiller jeg StrømSmart?

Du avslutter tjenesten slik:

  1. Logg deg inn på Min Side
  2. Gå inn på Tjenester
  3. Trykk på "StrømSmart"
  4. Trykk på "Avslutt" knappen
Hvorfor må jeg betale for disse funksjonene når det var gratis før?

Vi ser over alt at vi ikke er alene, det å ha en god app som gir kunder innsyn i eget forbruk er den store fokusen hos de aller fleste strømleverandørene. Vår fokus på å være kundens rådgiver, og kundeløftet vårt: "Vi gir deg mer for pengene og hjelper deg til en enklere hverdag!" gjør at vi ønsker å levere den beste appen for kundene våre. 

Dette gjør at det investeres sterkt i utvikling av digitale tjenester til kundene våre. Vi har allerede veldig mange gode tjenester til kundene våre men har hittil ikke tatt noen kostnad for dem. Å drive med utvikling er noe som har en kostnad for oss, og ved å ta betalt for diverse tjenester kan vi fortsette å satse på å lage nye tjenester til kundene våre, som hjelper kundene å spare penger. 

Dette betyr at tjenester som spotprisprognose, smartlading, analyser, etc. nå har en kostnad. Denne kostnaden kan dog spares godt inn igjen ved å ta i bruk løsningene som hjelper deg til å spare penger på strømmen du bruker. 

Hvor finner jeg vilkår for StrømSmart?

Du finner alltid vilkår for strømavtaler og tjenester du har, inne på Min Side.

Du kan trykke her for å lese vilkårene til StrømSmart:

Vilkår for StrømSmart

StrømSmart+

Hva er StrømSmart+?

StrømSmart+ er en tjeneste i appen som hjelper deg å spare

Tjenesten koster 49 kr per måned og har 6 måneders bindingstid.

  • Få full tilgang til smarte tjenester i appen
  • En pulsmåler følger forbruket ditt her og nå
  • Bli varslet om nettleien så du kan spare penger

Hva er inkludert?
Som kunde hos oss har du automatisk tilgang til basistjenestene i Fjordkraft-appen uten kostnader. Neste nivå er StrømSmart, og med høyeste nivå StrømSmart+ får du full pakke. Her er en oversikt over hva du får med StrømSmart+ :

  • Strømforbruk og kostnader
  • Spotpris og nettleie
  • Fordeler
  • Mobilabonnement
  • Solcelleproduksjon
  • Spotprisprognose
  • Forbruksmønster analyse
  • Smartlading
  • Smart varme
  • Nettleievarsling og døgnmaks
  • Puls – strømforbruk i sanntid
  • Live forbruksgrense
  • En pulsmåler

Pulsmåleren er inkludert. Derfor koster det penger å si opp innenfor bindingstiden. Bruddgebyret blir maksimalt 795 kr, og beregnes etter hvor lenge du har hatt tjenesten.

Hvordan bestiller jeg StrømSmart+?

Du bestiller StrømSmart+ ved å logge deg inn på Min Side. Der går du inn på Tjenester og trykker på bestill på StrømSmart+. Du kan lese alt om tjenesten der inne og se vilkår før du bestiller.

Du kan også kontakte vårt kundesenter på telefon 23006100 man til fre 09:00 til 16:00, så vil de hjelpe deg med bestillingen. Husk å laste ned appen vår for å ta i bruk alle tjenestene du får med StrømSmart+! 

Last ned i AppStore
Last ned i Google Play

Hvordan avslutter jeg StrømSmart+?

Du avslutter tjenesten slik:

  1. Logg deg inn på Min Side
  2. Gå inn på Tjenester
  3. Trykk på "StrømSmart+"
  4. Trykk på "Avslutt" knappen
Hvorfor må jeg betale for disse funksjonene når det var gratis før?

Vi ser over alt at vi ikke er alene, det å ha en god app som gir kunder innsyn i eget forbruk er den store fokusen hos de aller fleste strømleverandørene. Vår fokus på å være kundens rådgiver, og kundeløftet vårt: "Vi gir deg mer for pengene og hjelper deg til en enklere hverdag!" gjør at vi ønsker å levere den beste appen for kundene våre. 

Dette gjør at det investeres sterkt i utvikling av digitale tjenester til kundene våre. Vi har allerede veldig mange gode tjenester til kundene våre men har hittil ikke tatt noen kostnad for dem. Å drive med utvikling er noe som har en kostnad for oss, og ved å ta betalt for diverse tjenester kan vi fortsette å satse på å lage nye tjenester til kundene våre, som hjelper kundene å spare penger. 

Dette betyr at tjenester som spotprisprognose, smartlading, analyser, etc. nå har en kostnad. Denne kostnaden kan dog spares godt inn igjen ved å ta i bruk løsningene som hjelper deg til å spare penger på strømmen du bruker. 

Hvor finner jeg vilkårene for StrømSmart+?

Du finner alltid vilkår for strømavtaler og tjenester du har, inne på Min Side.

Du kan trykke her for å lese vilkårene til StrømSmart+:

Vilkår for StrømSmart+

Trumf

Hvordan registrerer jeg Trumf?

Her ser du fremgangsmåten for å registrere Trumfbonusen din

Hvis du allerede er kunde hos oss er det eneste du trenger å gjøre, å logge inn på Min Side og starte Trumf-sparingen. Inne på Min Side går du til "Tjenester" så finner du Trumf der og kan aktivere. Du kan ikke aktivere Trumf-bonusen i appen vår, kun på Min Side.

Du velger selv hvilken Trumf-konto eller Trumf-kort du kobler Fjordkraft-avtalen din til. Når du skal aktivere Trumf-sparing på Min side må du logge inn med den Trumf-kontoen du vil koble til, så om du ønsker å koble til samboer eller ektefelle sin konto for eksempel er det helt i orden. Bare vær obs på at du ikke kan koble flere Trumf-kontoer til kundeforholdet ditt.

Gå til Trumf på Min Side

Dersom du er helt ny kunde kan du bestille strøm med Trumf aktivert, så får du også velkomstbonus dersom den aktuelle måleren ikke har vært hos oss de siste 12 månedene. Du finner avtalen her. 

Når får jeg bonusen fra Fjordkraft på min Trumf-konto?

Er du allerede kunde og har aktivert Trumf-bonus, vil Trumf-bonusen for strømforbruket ditt blir overført til Trumf-kontoen din én gang i måneden, etter at du har fått strømregningen fra oss. Overføringen skjer normalt i slutten av måneden. Du vil ikke se Trumf-bonusen på fakturaen fra oss, men finner den på Trumf-kontoen din.

Om du nettopp har registrert Trumf-sparing på Min side vil du normalt få neste overføring av Trumf-bonus i slutten av neste måned. Ta gjerne kontakt med kundeservice om det har gått mer enn 1 måned og du fortsatt ikke har fått Trumf-bonus fra Fjordkraft.

Velkomstbonusen fra Trumf utbetales normalt samme dag som avtalen med Fjordkraft starter. Om du har valgt at strømavtalen skal starter om 14 dager vil du vanligvis få velkomstbonusen på Trumf-kontoen din om 14 dager også.

Er du ny kunde og bestilte strømavtale med Trumf-bonus, vil velkomstbonusen komme inn på Trumf-kontoen din kort tid etter at bestillingen din er ferdig behandlet, og du har blitt kunde. 

Hvordan blir Trumf-bonusen beregnet?

Grunnlaget for Trumf-bonusen er summen av strømutgiftene dine, fratrukket strømstøtten fra staten. Eventuelle tilleggstjenester du har fra Fjordkraft blir inkludert i strømutgiftene, og danner grunnlaget for 1 % Trumf-bonus.

Det gis ikke Trumf-bonus på nettleie. Trumf-bonusen overføres automatisk til Trumf-kontoen din, uten at du trenger å gjøre noe.

 

Slik beregnes Trumf-bonusen

Jeg har flere strømavtaler. Får jeg Trumf-bonus på alle?

Du får både 1 % Trumf-bonus og velkomstbonus på inntil fem strømavtaler hvis du er ny strømkunde hos oss. Er du allerede strømkunde hos oss på måleren får du ikke velkomstbonus, men 1 % Trumf-bonus. Merk at strømavtalene gjennom Fjordkraft er forbeholdt privatkunder.

Jeg er allerede Fjordkraft-kunde. Får jeg velkomstbonus?

Hvis du er kunde, eller har vært kunde de siste 12 månedene mottar du ikke startbonusen. Likevel kan du spare 1 % i måneden på strømforbruket ditt. Du beholder strømavtalen du har i dag uten ekstra kostnad, alt du trenger å gjøre er å logge inn og starte Trumf-sparingen.

Hva tjener jeg bonus på?

Hver måned du er kunde hos oss blir 1 % av beløpet du har betalt for strøm overført til din Trumf-konto. Bonusen gjelder for strømforbruket ditt, minus den delen som dekkes av kompensasjonsordningen for strøm. Bonusen dekker heller ikke nettleie.

Bestiller du tilleggstjenester som Norsk Vannkraft eller Strømforsikring får du bonus for dette også. Trumf-bonusen overføres automatisk, uten at du trenger å gjøre noe.

Se eksempel på beregning her.

Hvor kan jeg se at jeg får Trumf-bonus?

Du kan ikke se Trumf-bonusen din på fakturaen, men du finner dem på Trumf-kontoen din. På Min side kan du se hvor mye Trumf-bonus du har spart opp per måned, og totalt for hele perioden du har hatt Trumf-sparing aktivert. 

Poengene overføres automatisk etter at du har fått strømregningen fra oss, uten at du trenger å gjøre noe.

Hva skjer hvis jeg bytter til en annen strømavtale fra Fjordkraft?

Du beholder Trumf-bonusen din uansett hvilken strømavtale du bytter til hos oss.

Hvor lenge får jeg Trumf-bonus?

Du får Trumf-bonus så lenge måleren som Trumf er knyttet opp mot, er aktiv hos oss. Dersom du flytter bør du også aktivere Trumf på din nye måler slik at du fortsette å få bonus så lenge du er kunde.

Fordelspoeng

Hvordan kan jeg tjene fordelspoeng?

Du tjener fordelspoeng ved å verve venner. For å verve sender du din unike vervelenke til de du vil verve. Da får både du og den som blir kunde fordelspoeng verdt 500 kroner.  Du tjener også poeng hver gang du handler noe på Fjordkraft Markedsplass eller på Fjordkraft Netthandel. Gå til «Fordelspoeng» på Min Side, og start å tjene poeng!

Hvordan kan jeg bruke fordelspoengene mine?

For å bruke fordelspoeng, vervepremie eller bonus du har fått i forbindelse med verving eller kjøp på Markedsplassen, må du gjøre følgende: 

  1. Logg inn på Min Side 
  2. Bla ned til Fjordkraft fordel på Hjem-siden
  3. Trykk på Bruk poengene dine
  4. Velg om du vil redusere din neste faktura eller bruke de på Markedsplassen 

Fordelspoeng/fordelsbonus må ikke forveksles med Trumfbonus.

Når får jeg poengene mine?
  • Handler du på Fjordkraft Markedsplass blir poengene overført så snart varen er sendt til deg.
  • Verver du en venn får du poengene etter 10 til 14 dager. Grunnen til at du må vente er på grunn av angreretten.
Hva kan jeg bruke Fordelspoengene på?

Du velger selv om du vil bruke poengene til å betale strømregningen, eller når du handler smarte produkter på Fjordkraft Markedsplass

Når kommer fratrekket på fakturaen?

Når du velger å betale strømregningen med fordelspoeng, blir det beløpet trukket fra neste faktura. Hvis fakturaen allerede er laget, kommer fratrekket i stedet på regningen du får neste måned. 

Jeg har trukket fra et høyere beløp enn det fakturaen min er på. Hva skjer med resten?

Dersom du har valgt et høyere beløp for trekket av fordelspoeng, enn strømregningen din ble på, blir resten trukket fra på neste faktura.

Hvordan bruker jeg poeng på Fjordkraft Markedsplass?

Når du går til kassen på Fjordkraft Markedsplass, får du et valg om å bruke fordelspoeng. Her skriver du inn hvor mange poeng du vil, så trekkes det fra på summen.

Hvor mange poeng tjener jeg på Fjordkraft Markedsplass?

På Fjordkraft Markedsplass tjener du fordelspoeng verdt minst 1 % av prisen – uansett hvilket produkt du kjøper. Hvert produkt er merket med hvor mange poeng du tjener, og i kassen får du full oversikt.

Jeg har ikke fått Fordelspoengene mine

Når du verver noen får du og den du vervet automatisk Fordelspoeng så snart bestillingen deres er godkjent og fullført. 

Vær obs på at disse kriteriene må være oppfylt for at dere skal få vervepremie:

  • Den som blir vervet kan ikke ha fått strøm fra Fjordkraft på samme adressen de siste 3 månedene
  • Den som blir vervet kan ikke ha blitt vervet på samme adresse tidligere
  • Du og den som blir vervet må være Fjordkraft kunde i minst 14 dager 

Om du har vervet noen, men ikke fått vervebonus i form av Fordelspoeng, kan det hende et av kriteriene nevnt over ikke er oppfylt. Sjekk gjerne med den du vervet at de faktisk har blitt Fjordkraft kunde, og om de har fått poeng. Får de vervebonus, vil du også få vervebonus!

Ta eventuelt kontakt med kundesenteret vårt om du har sjekket at alle kriteriene er oppfylt, men du allikevel ikke har fått vervebonus.

Hvor finner jeg mer informasjon om fordelspoeng?

Logg inn på Min Side og velg Fjordkraft Fordel. Der finner du all informasjon om fordelspoeng, saldo. Du kan også se hvordan du tjener og bruker poeng.

Verving

Jeg har blitt vervet. Når får jeg fordelspoengene mine?

Det tar omtrent 12 dager fra du ble kunde hos oss til du får Fordelspoengene på fordelskontoen din. Hvis du fortsatt venter på poengene, er det bare til å ringe oss. Vi hjelper deg gjerne. Du og den du verver må altså være kunde i minimum 12 dager for å få vervepoengene. 

Kan jeg bli vervet?

Ja, du kan bli vervet så lenge du ikke har blitt vervet tidligere på samme adresse. Du kan heller ikke ha vært kunde hos oss på adressen det gjelder i løpet av de siste tre månedene.

Du får Fordelspoengene når du har vært kunde i mer enn 14 dager.

Om du har strøm fra Fjordkraft hjemme, og skal bli kunde hos Fjordkraft på hytten også for eksempel, kan du verve deg selv slik at du får vervebonus. Du får riktignok bare 1 vervebonus når du verver deg selv, du får ikke vervebonus 2 ganger.

Hvor mange kan jeg verve?

Du kan verve så mange du vil. Faktisk kan du verve samme venn flere ganger hvis hen for eksempel har bolig og hytte.

Hvem kan jeg verve?
  • Både du og den du verver må være kunde i mer enn 14 dager for å få Fordelspoeng ved verving.
  • Den som blir vervet kan ikke ha fått fordelspoeng ved verving på strømmåleren det gjelder, i løpet av de siste 12 månedene.
  • Den du verver kan ikke ha fått strøm fra Fjordkraft på adressen det gjelder i løpet av de siste tre månedene.

Norsk Vannkraft

Hva er Norsk Vannkraft, og hva koster det?

Norsk Vannkraft gir støtte for produksjon av vannkraft fra et kraftverk nær deg.

Med Norsk Vannkraft kan du være trygg på at det lages like mye strøm fra et lokalt vannkraftverk som du selv bruker. Dette gir deg som kunde kontroll på hva du betaler for, samtidig som det øker etterspørselen etter fornybar energi. Norsk Vannkraft koster 11,9 øre/kWh.

Fordi strømmen alltid tar korteste vei, kan ingen si med sikkerhet hvor strømmen i stikkontakten din kommer fra. Denne tjenesten endrer altså ikke hvilken strøm du får i stikkontakten hjemme – men gir deg en trygghet om at du støtter en lokal vannkraftprodusent.

Hvor finner jeg vilkår for Norsk Vannkraft?

Du finner alltid vilkår for strømavtaler og tjenester du har, inne på Min Side.

Du kan trykke her for å lese vilkårene til Norsk Vannkraft:

Vilkår Norsk Vannkraft

Lurer du på noe mer om Norsk Vannkraft finner du all informasjon her:

Les mer om Norsk Vannkraft

Strømforsikring

Hva koster Strømforsikring, og hva dekker den?

Forsikringen koster 2 kroner per dag.

Strømforsikring er en tilleggstjeneste som gir deg en ekstra trygghet i hverdagen. Du får færre bekymringer dersom du blir syk, arbeidsledig eller opplever å måtte betale egenandel for elektriske feil. Strømforsikring gir deg flere enkle fordeler:

  • 0 kroner i strømregning hvis du blir sykemeldt i mer enn 30 dager. Da dekker vi strøm og nettleie i inntil seks måneder. Maksimalt beløp per måned er 5000 kroner. Gjelder for kunder under 65 år. Egne vilkår for alders- og uførepensjonister.
  • 0 kroner i strømregning om du blir arbeidsledig eller permittert. Vi dekker kostnadene for strøm og nettleie i inntil seks måneder. Maksimalt beløp per måned er 5000 kroner. Gjelder for kunder under 65 år.
  • 0 kroner i egenandel hvis du opplever feil med det elektriske anlegget. Ødelegges elektronisk inventar av lynnedslag, overspenning eller elektriske feil får du normalt dette dekket av innboforsikringen. Men ofte må du likevel betale en betydelig egenandel. Vi dekker egenandelen din med inntil 4000 kroner.
  • 0 kroner om du er alders- og uførepensjonist og har vært innlagt på sykehus eller institusjon i mer enn 30 dager sammenhengende.Vi dekker strømutgiftene i inntil seks måneder. Maksimalt beløp per måned er 5000 kroner. Erstatningen beregnes fra første dagen du er innlagt på sykehus/institusjon til den dagen du skrives ut. Ved Medlemmets dødsfall som følge av sykdom eller ulykke, utbetales 5 000 kroner til dødsboet.

Mer om forsikringen:

 

Hvor langt tilbake i tid kan jeg melde skade?

Forsikringen gjelder 12 måneder tilbake i tid. Det vil si at dersom du har vært sykemeldt, arbeidsledig eller har opplevd feil på det elektriske anlegget det siste året, kan du få penger tilbake.

Du melder skade ved å fylle ut skademeldingskjema på sedgwick.com.

Logg inn med passord.
Access Code: Dinskade

Hvordan sier jeg opp Strømforsikring?

Strømforsikring er en valgfri tilleggstjeneste, og kan avsluttes når som helst. 

Du kan avslutte strømforsikringen selv på Min side, eventuelt kan du kontakte kundeservice slik at de kan hjelpe deg å avslutte tjenesten.

Det er ingen bindingstid på tjenesten, så den kan avsluttes øyeblikkelig om du ønsker det.

Når får jeg oppgjøret?

Når du har sendt inn en forsikringssak og fått denne godkjent er det et par scenarioer i forbindelse med fakturering. Strømforsikringen du har fått godkjennelse for kan utbetales, eller gå mot fremtidige faktura for å dekke disse. Dette vil variere, og tas vurdering på løpende. Du kan kontakte kundeservicen vår for å sjekke statusen for din spesifikke sak når det kommer til hvordan fakturering og betaling vil fungere.

Markedsplass

Har dere en markedsplass?

Ja, det har vi! Markedsplassen eies og driftes av Fjordkraft og ble lansert i januar 2021. Her finner du en mengde smarte produkter for lavutslippssamfunnet. 

Du trenger ikke være kunde for å handle på Markedsplass, men man får ofte fordeler i form av rabatterte pris på Markedsplass om man er Fjordkraft-kunde.

Hva selger dere på Markedsplass?

På Fjordkraft Markedsplass finner du et stort utvalg av produkter, som blant annet:

  • Brukte mobiltelefoner
  • Varmepumper
  • Panelovner
  • Hjemmelader til elbil
  • Og mye mer!

Produktene selges av ulike samarbeidspartnere, blant annet Elbilgrossisten, Teleoutlet, og DEFA. 

Lønner det seg med varmepumpe?

Om det lønner seg med varmepumpe til din bolig eller ikke avhenger i stor grad av hvordan boligen varmes opp i dag, og hvor stort oppvarmingsbehov boligen har. 

En bolig som utelukkende varmes opp av elektroniske kilder som varmekabler og panelovner for eksempel, vil ofte kunne varmes opp mer effektivt og rimeligere ved bruk av en varmepumpe. 

Hvis du er usikker på om varmepumpe er en god investering for deg og din bolig anbefaler vi at du tar kontakt med selgerne våre på Fjordkraft Markedsplass. De kan hjelpe med å finne ut hvilket behov du har, og eventuelt hvilken varmepumpe du bør velge. 

Har dere tilbud på Markedsplassen?

Vi har enkelte ganger tilbud og kampanjer på Markedsplassen vår på produkter som varmepumper, elbilladere, mobiltelefoner og annet. Du kan alltids sjekke kampanjene direkte på Markedsplassen vår.

Har du andre spørsmål?

  • App

    Finn ut mer om Fjordkraft-appen. Spørsmål og svar om innlogging, smarte tjenester og strømsparing i appen.

  • Faktura

    Finn ut mer om strømregningen. Spørsmål og svar om betaling, AvtaleGiro og eFaktura.

  • Bestilling og flytting

    Finn ut mer om bestillinger på strøm, oppsigelse av strøm, og bestilling av strøm til ditt nye hjem hvis du har flyttet.

  • Pulsmåler

    Finn ut mer om pulsmåleren. Spørsmål og svar om aktivering, bruk og sanntidsmåling av strøm.

  • Solkonto og solceller

    Finn ut mer om solcellepanel. Spørsmål og svar om solkonto og salg av egenprodusert strøm.

  • Strøm og nettleie

    Finn ut mer om strøm og nettleie. Spørsmål og svar om nettselskap, strømleverandør og elsertifikat.

  • Strømforbruk

    Finn ut mer om strømforbruk. Spørsmål og svar om måleravlesning, forbruk og strømmåleren.

En ung kvinne ser på mobiltelefonen sin

I Min side får du oversikt

Trenger du å sjekke en faktura, finne ut noe om strømavtalen din eller gjøre endringer? Finn det du trenger i Min side.

Gå til Min side

  • Ring 23 00 61 00

    Åpent alle hverdager 9-16

  • Send e-post

    Du hører fra oss innen 1-2 virkedager.

WEB01