Kan jeg få en fast forfallsdato hver måned?
Vi tilbyr ikke fast forfallsdato.
Grunnen til at forfallsdatoen på strømregningen vil variere fra måned til måned, er at vi trenger informasjon om strømforbruket ditt fra netteieren din. Det sender de til oss på forskjellige datoer hver måned. Så snart vi har mottatt den informasjonen vi trenger for å lage fakturaen din, blir faktureringen satt i gang, og fakturaen laget.
Som kunde betaler man alltid strømmen på etterskudd, men Fjordkraft betaler for både strøm og nettleie før vi mottar betaling fra kundene våre. Det betyr at vi har en rentekostnad på strømmen fra vi betaler, til vi mottar betaling på fakturaene vi sender ut.
Siden det er viktig for oss å sende ut fakturaen så fort som mulig betyr dette at man ofte vil få forfall på fakturaen sin før den 20. hver måned. Vi forstår at det ikke er optimalt siden mange får lønn eller trygd den 20.
Om du har fått en tidligere forfallsdato enn ønsket kan du utsette forfall på fakturaen på Min side, dette koster 29,- kroner. Eventuelt kan du betale fakturaen noen dager etter forfall uten å utsette den, siden du får ikke purregebyr om du betaler fakturaen noen dager etter forfall, men vær obs på at du vil bli belastet forsinkelsesrente på din neste faktura.