App
Finn ut mer om Fjordkraft-appen. Spørsmål og svar om innlogging, smarte tjenester og strømsparing i appen.
Finn ut mer om forskjellen på strømleverandør og nettselskap, og andre spørsmål om nettleie.
Påslag er et pristillegg som strømleverandørene legger til på strømavtalen. Dette pristillegget dekker ulike kostnader og avgifter som strømleverandører har, inkludert merverdiavgift og elsertifikater.
Påslaget kan variere avhengig av hvilken type strømavtale du har, så dersom du ser forskjellige påslag på fakturaen din fra oss kan det bety at du har forskjellige avtaler på målerne dine.
Alle strømkunder i Norge betaler for elsertifikater. Dette er en lovpålagt kostnad som er inkludert i påslaget på din strømregning. Du betaler altså for dette uavhengig av hvilken strømleverandør du har.
Elsertifikater er en støtteordning for fornybar strøm. Det innebærer at produsenter som investerer i fornybar energi får inntekter fra salg av elsertifikater. Hensikten med ordningen er å gjøre det mer lønnsomt for dem som produserer strøm å investere i fornybar produksjon.
Hvis du ikke velger noen strømleverandør når du flytter, vil anlegget ditt havne på leveringsplikt. Det betyr at din lokale netteier blir nødt til å ta seg av strømleveransen til boligen din.
Dette er ment som en midlertidig ordning. Det vil være dyrere med leveringspliktig strøm fra netteier enn via en strømleverandør, over lenger tid.
For å unngå leveringsplikt når du flytter, kan du melde flytting her.
I enkelte tilfeller må man likevel ha leveringspliktig strøm. Det kan blant annet være at du ikke har fått tildelt et personnummer eller d-nummer (id-nummer) enda, eller at du ikke går gjennom kredittsjekken* utført på våre vegne av Experian.
*Vi har ingen informasjon om hvorfor den avvises, da må du selv logge inn på minexperian.no for å sjekke årsaken.
Nettleie er summen du betaler for å få overført strøm til huset ditt. Når du får strømregningen din betaler du for to ting: strøm fra Fjordkraft, og nettleie til ditt lokale nettselskap. Summen du betaler i nettleie går ikke til oss, men blir overført videre til din netteier.
Nettleien dekker kostnadene som nettselskapet har med å frakte strømmen hjem til deg. I tillegg dekker nettleien drift og vedlikehold av ledningsnettet og strømmålere, samt offentlige avgifter. Du kan ikke velge hvem nettleien skal betales til, siden dette avhenger av hvor i landet du bor. Hvert nettselskap har monopol innenfor sitt geografiske område.
Nettleien består av flere deler. Enkelte netteiere har forskjellige måter å sette dette opp på bilagene, men det inkluderer alltid:
Energiledd er den variable delen av nettleien din. Jo mer strøm du bruker, jo høyere blir energileddet. Noen nettselskaper har forskjellig pris på forskjellige tidspunkt, for eksempel kan du betale mindre per kWh for nettleien i helgen og på natten. Det vil si at det kan lønne seg å flytte strømforbruket til disse periodene.
Men husk å tenke brannsikkerhet, og unngå å ha apparater i gang mens du sover. Dette kan du lese mer om på brannvernforeningen sine nettsider.
Kapasitetsledd er det faste månedsbeløpet du betaler for nettleie. Dette regnes ut fra snittet av de tre timene du brukte mest strøm, fordelt på tre ulike dager, i løpet av måneden. Hvilket kapasitetsledd du havner på i løpet av måneden, påvirker hvor mye du betaler i nettleie, og du kan sjekke prisnivåene på netteieren din sin nettside eller i appen vår. Nivåene er delt inn slik:
Kapasitetsledd | Pris |
0-2 kWh | Prisnivå 1 |
2-5 kWh | Prisnivå 2 |
5-10 kWh | Prisnivå 3 |
10-15 kWh | Prisnivå 4 |
15-20 kWh | Prisnivå 5 |
20-25 kWh | Prisnivå 6 |
Dersom du øker fra ett nivå til et annet, for eksempel fra 2-5 til 5-10, vil du altså gå opp i pris. Du kan sjekke prisnivåene i appen.
Forbruksavgift: Nettselskapet er ansvarlig for å betale avgiften videre til Skatteetaten. Avgiftssatsen fastsettes i Stortingets årlige vedtak om forbruksavgift på elektrisk kraft § 1.
Enovaavgift: Innbetalinger til energifondet inngår også i nettleien, såkalt Enova-avgift. Avgiften kreves inn som et påslag på energileddet for husholdninger og som et fast årlig beløp fra næringskunder.
Nettleien går til din lokale netteier, som eier ledningsnettet i ditt område. Nettleien går blant annet til å dekke drift og vedlikehold av ledningsnettet der du bor. Du har kun én strømledning inn til boligen din, og kan derfor ikke velge hvem som skal være netteieren din.
Strøm kjøper du av Fjordkraft eller en annen strømleverandør. Dette beløpet styres først og fremst av strømpriser og av hvor mye strøm du bruker. Som forbruker står du fritt til å velge hvilken strømleverandør du vil ha.
Alle strømkunder i Norge betaler for både strøm og nettleie. Som kunde får du disse kostnadene samlet på én regning. Dermed slipper du å få egne regninger fra din netteier.
Ja, man betaler nettleie per strømmåler. Nettleie er en avgift som dekker kostnadene ved å transportere strøm fra kraftverket til ditt hjem. Denne avgiften betales per strømmåler du har installert.
For eksempel, hvis du har to strømmålere i samme hus, vil du betale nettleie for begge målerne. Dette betyr at du vil ha to separate nettleieavgifter, en for hver måler.
Lønner det seg å ha to strømmålere hvis jeg skal bo i hele huset selv?
Det avhenger av din spesifikke situasjon. Generelt sett, hvis du bor i hele huset selv, kan det være mer kostnadseffektivt å ha én strømmåler, da du kun betaler én nettleieavgift. To strømmålere kan være nyttige hvis du for eksempel leier ut en del av huset eller har en separat boenhet. Ta gjerne kontakt med din lokale netteier for mer rådgiving rundt dette.
Nei du kan ikke stoppe å motta netteleie fra ditt lokale nettselskap. Nettleien skal dekke mest mulig av kostnadene ved å overføre strømmen gjennom nettet, pluss vedlikehold, drift, beredskap, renter og administrasjon knyttet til dette. På toppen av nettleien kommer offentlige avgifter som forbruksavgift og MVA.
Du kan ikke velge hvem nettleien skal betales til, siden dette avhenger av hvor i landet du bor. Hvert nettselskap har monopol innenfor sitt geografiske område.
Nei du kan ikke bytte nettselskap, på lik linje som du kan bytte strømleverandør. Du kan ikke velge hvem nettleien skal betales til, siden dette avhenger av hvor i landet du bor. Hvert nettselskap har monopol innenfor sitt geografiske område.
Hvis du er usikker på hvilket nettselskap som drifter strømnettet i din del av landet kan du sjekke baksiden av strømregningen din. Der står navnet på nettselskapet, samt deres kontaktinformasjon.
Du finner også dette i appen og på Min side ved å åpne fakturaen din og bla ned til side nummer to.
Før var det vanlig å få strøm og nettleie på separate regninger. De lokale netteierne sendte en egen faktura til kundene for nettleien, mens strømleverandørene fakturerte for strømmen.
Men for å gjøre det enklere for forbrukerne har myndighetene besluttet at begge disse kostnadene skal samles på samme regning, og at det er strømleverandørene som skal fakturere begge deler.
Dermed slipper du å få egne regninger fra din netteier. Det du betaler i nettleie går fortsatt til din netteier og det du betaler i strøm går fortsatt til din strømleverandør. Men nå betaler du altså bare én regning i stedet for to.
Det kan være flere grunner til at nettleien ikke er inkludert på fakturaen din. For å svare på hva grunnen er i ditt konkrete tilfelle anbefaler vi at du kontakter oss på telefon, chat eller epost.
De vanligste grunnene er:
Det kan være flere årsaker til at man blir fakturert mer enn én måneds nettleie på fakturaen:
Husk at du alltid kan se på fakturadetaljene for å se perioden som har blitt fakturert. Hvis du ønsker å snakke med oss om det er det bare til å kontakte vår kundeservice.
Strømstøtten sendes fra netteier, og derfor kan du se hvor mye strømstøtte du har fått på selve nettleiebilaget. Det er per dags dato bestemt at strømstøtten vil vare ut 2025.
Støtten blir beregnet time for time. De timene hvor strømprisen er høyere enn 91,25 øre per kWh (inkl. mva.), dekker staten 90 % av prisen over dette nivået. Dette skjer automatisk, uten at du trenger å foreta deg noe.
Terskelen for strømstøtten økes fra 91,25 øre per kWh til 93,75 øre per kWh (begge tall inkl. mva.) fra og med 1. januar 2025.
Ordningen gjelder for alle private husholdninger, inkludert boligselskap (borettslag, boligsameier, boligaksjeselskap mm.), og for strømforbruk inntil 5000 kWh per måned. Støtteordningen gjelder ikke for fritidsboliger.
Spotprisen for strøm bestemmes i all hovedsak av tilbud og etterspørsel, og en rekke faktorer som påvirker både hvor mye strøm som er tilgjengelig (tilbud), og hvor mye strøm som blir brukt i løpet av dagen (etterspørsel).
Et typisk eksempel som fører til høye strømpriser er kalde vinterdager hvor det hverken blåser eller regner. Siden det er kaldt bruker de fleste av oss mer strøm på å holde oss og boligen vår varm, mens det er mindre strøm tilgjengelig fordi mye av strømmen som brukes i Norge er produsert med vann- eller vindkraft. På en slik dag er tilbudet lavt og etterspørselen høy, som fører til høyere priser.
I praksis fastsettes spotprisen på Nordpool hver dag. Alle strømprodusentene varsler hvor mye strøm de planlegger å produsere det nærmeste døgnet, og store innkjøpsselskap, for eksempel Fjordkraft, melder inn hvor mye strøm de trenger til sine kunder. Dette legger grunnlaget for tilbudet og etterspørselen for strøm den neste dagen, og avgjør hva strømprisen blir.
Fjordkraft og andre strømleverandører kjøper strømmen direkte fra Nord Pool til den samme spotprisen, og selger den så videre til sine kunder. Det betyr at spotprisen er den samme uansett hvilken strømleverandør man velger.
Det er flere eksterne faktorer en tilbud og etterspørsel etter strøm i Norge som påvirker strømprisen. Dette er blant annet:
Det er ingen faste regler for når strømprisen er rimeligst, men det er noen eksempler hvor strømmen typisk, men ikke alltid, er rimeligere enn ellers:
Nettleie er summen du betaler for å få overført strøm til huset ditt. Når du får strømregningen din betaler du for to ting: strøm fra Fjordkraft, og nettleie til ditt lokale nettselskap. Summen du betaler i nettleie går ikke til oss, men blir overført videre til din netteier.
Nettleien dekker kostnadene som nettselskapet har med å frakte strømmen hjem til deg. I tillegg dekker nettleien drift og vedlikehold av ledningsnettet og strømmålere, samt offentlige avgifter. Du kan ikke velge hvem nettleien skal betales til, siden dette avhenger av hvor i landet du bor. Hvert nettselskap har monopol innenfor sitt geografiske område.
Er du sikker på at du burde stenge strømmen? Dersom du skal flytte ut, er det ikke vanlig å stenge et anlegg. Man avtaler med den som skal overta boligen hvem strømmen skal stå på, eventuelt med huseier. Dersom man har et sommerhus og har en moderne AMS-måler vil du kun bli fakturert for det faktiske strømforbruket som er der, selv om boligen ikke er i bruk. De faste kostnadene ved strømleveransen og nettleien vil likevel påløpe.
Dersom du likevel ønsker å koble av strømmen i boligen din må du kontakte nettselskapet ditt. De vil vanligvis ta et gebyr for dette.
Elhub (elhub.no) er et sentralt IT-system som fra februar 2019 effektiviserer kraftmarkedet i Norge. Det er en nøytral datahub som håndterer all måledata og markedsprosesser i det norske kraftmarkedet. Her kan du logge deg inn og se, kontrollere og gi tilgang til dine egne data lagret i Elhub. Du kan blant annet se:
Statnetts heleide datterselskap Elhub AS har ansvar for å etablere og forvalte Elhub.
Vi vil gjerne høre fra deg om du er misfornøyd med noe. Ring oss gjerne på 23 00 61 00, chat med oss eller send en e-post. Vi er her for deg alle hverdager fra 9 til 16.
Hvis du har vært i kontakt med oss uten å få løst saken, oppfordrer vi til å klage via elklagenemnda.no. Vi oppfordrer også til å kontakte DNV som er sertifiseringsorganet for Trygg Strømhandel hvis du opplever uønsket adferd.
Andre klagemuligheter:
Om vi har forsøkt å kontakte deg på telefon kan dette skyldes flere ting. Det kan hende det har skjedd noe ekstraordinært med kundeforholdet ditt som vi ønsker å prate med deg om, eller så kan det hende at salgsteamet vårt har forsøkt å kontakte deg for å gi deg et godt tilbud.
Kundesenteret vårt ringer også til nye kunder for å høre om oppstarten på kundeforholdet har gått som forventet, så det kan være at vi har forsøkt å ringe deg for en slik velkomstsamtale.
Om du ønsker å finne ut hvorfor vi har ringt akkurat deg anbefaler vi at du tar kontakt med kundeservice slik at de kan sjekke for deg.
Finn ut mer om Fjordkraft-appen. Spørsmål og svar om innlogging, smarte tjenester og strømsparing i appen.
Finn ut mer om bestillinger på strøm, oppsigelse av strøm, og bestilling av strøm til ditt nye hjem hvis du har flyttet.
Finn ut mer om strømregningen. Spørsmål og svar om betaling, AvtaleGiro og eFaktura.
Finn ut mer om tjenestene våre. Spørsmål og svar om produkter som StrømSmart, fordelspoeng, Trumf, verving mm.
Finn ut mer om pulsmåleren. Spørsmål og svar om aktivering, bruk og sanntidsmåling av strøm.
Finn ut mer om solcellepanel. Spørsmål og svar om solkonto og salg av egenprodusert strøm.
Finn ut mer om strømforbruk. Spørsmål og svar om måleravlesning, forbruk og strømmåleren.
Trenger du å sjekke en faktura, finne ut noe om strømavtalen din eller gjøre endringer? Finn det du trenger i Min side.
Åpent alle hverdager 9-16
Du hører fra oss innen 1-2 virkedager.