Alt du trenger å vite om strømstøtten
Med strømstøtte fra staten får du tilbakebetalt deler av strømutgiftene dine. Dette kommer som fratrekk på nettleien.
Faktura
Strømregningen inneholder mye informasjon, og enkelte ting trenger kanskje en ekstra forklaring. Her finner du informasjon om strømregningen din.
Det finnes flere måter å både motta og betale strømregningen på. Her er en oversikt over hvordan du kan få faktura fra oss:
Vi anbefaler en kombinasjon av AvtaleGiro og eFaktura. Da blir regningen betalt automatisk, samtidig som du får faktura i nettbanken og slipper fakturagebyr. Her kan du lese mer om forskjellen på AvtaleGiro og eFaktura.
Du kan enkelt endre hvordan du mottar strømregningen på Min side.
Selv om du har Fjordkraft som strømleverandør, er det ikke slik at hele summen på strømregningen går til oss. Du kjøper strømmen din av Fjordkraft, men beløpet du betaler for nettleie går videre til netteieren i ditt område. Hos mange strømleverandører er disse fordelt på to regninger, men hos oss får du det samlet. Med alt på én regning blir det enklere å ha kontroll på alt du betaler i strøm en måned.
Denne ordningen har vi med alle de største netteierne. Her finner du full oversikt over hvilke netteiere vi har avtale med.
Vi fakturerer én gang per måned. Netteieren din sender oss forbruket og nettleien din, og så fort vi mottar dette sender vi ut faktura. Vi produserer normalt fakturaer både ukedager og helger.
Og du – hos oss betaler du kun for den strømmen du har brukt. Ingen forskuddsbetaling.
Forfallsdatoen din kan utsettes med 14 eller 30 dager. Det kan gjøres på Min side og i Fjordkraft-appen ved å klikke deg inn på fakturaen du vil utsette. Husk å gjøre det før forfallsdatoen passerer. Denne tjenesten koster 59 kroner.
Med strømstøtte fra staten får du tilbakebetalt deler av strømutgiftene dine. Dette kommer som fratrekk på nettleien.
Strømregningene påvirkes av vær og vind, og varierer mye. Visste du at det er mulig å betale for strømmen på en forutsigbar måte?
Appen vår gir deg full oversikt over alle strømregningene dine. Finn kopi av faktura og sjekk betalingsstatus raskt og enkelt.
Du finner raskt og enkelt oversikt over alle fakturaene dine på Min side og i Fjordkraft-appen!
Her kan du:
Ja, du kan utsette en faktura så lenge du ikke har andre utestående fakturaer hos oss.
Dette ordner du enkelt i appen vår, eller på Min Side. Du kan endre forfallsdato på fakturaen så lenge den ikke har forfalt. Du kan utsette fakturaen i 30 dager fra opprinnelig forfallsdato. Det koster 29 kroner å utsette faktura hos oss. Dersom fakturaen har forfalt, eller du vil dele den opp, kan du kontakte kundeservice for å finne løsninger, men om den ikke har forfalt ennå kan du utsette den selv via Min side.
Gå til faktura på Min Side
Last ned Fjordkraft-appen
Kan jeg dele opp faktruaen min mer?
Dersom du har utsatt en faktura allerede og å dele den opp mer, kan du kontakte kundeservice så finner de gode løsninger for deg!
Vi fakturerer månedlig, og fakturaen din vil som oftest være sendt til deg innen den 15. Som oftest får du fakturaen mellom den 5. og 10. dagen i måneden.
I starten av hver måned mottar vi forbruket ditt for måneden som nettopp var, som er grunnlaget for vår utregning av strømavregningen din. Forbruket ditt sendes over av netteieren din. I tillegg vil netteier lage nettleien din som vi også mottar dersom du har gjennomfakturering. Perioden du ser på fakturaen den måneden du mottar den, er altså forbruket du hadde foregående måned. Både strøm og nettleie faktureres altså månedlig, men vi fakturerer alltid på etterskudd.
Når alt vi trenger er på plass, vil vi umiddelbart produsere og sende fakturaen din til deg. Det kan variere fra måned til måned når vi sender den, avhengig av når alt vi trenger er på plass.
Du kan se forventet dato for faktura på Min Side
Inne på Min Side kan du gå inn på faktura-siden og se når din neste faktura er forventet at kommer og et estimat på hva kostnaden på den er. Visningen for forventet fakturadato dukker opp den 1. dagen hver måned, og forsvinner igjen når vi har sendt deg selve fakturaen din. Logg inn på Min Side og sjekk den ut!
Dette endrer du enkelt inne på Min side. Her kan du velge om du for eksempel vil ha eFaktura eller motta faktura på e-post. Du kan også endre fakturaadressen din, eller oppdatere e-postadressen du ønsker å få tilsendt fakturaen din til på Min side.