Strømregning

Person holder en faktura i hendene

Faktura

Nyttig å vite om strømregningen

Strømregningen inneholder mye informasjon, og enkelte ting trenger kanskje en ekstra forklaring. Her finner du informasjon om strømregningen din.

Hvordan vil du betale?

Det finnes flere måter å både motta og betale strømregningen på. Her er en oversikt over hvordan du kan få faktura fra oss:

  • eFaktura – en elektronisk faktura som blir sendt direkte til nettbanken din. Du får melding når faktura er tilgjengelig, så godkjenner du den i nettbanken for å legge den til forfall. Denne løsningen er gebyrfri.
  • AvtaleGiro – regningen trekkes automatisk fra kontoen din ved forfall. Hvis du velger AvtaleGiro uten eFaktura vil du fortsatt få en kopi av faktura i posten med fakturagebyr på 8,32 kroner.
  • Papirfaktura – denne blir sendt i posten. Velger du denne løsningen får du også et fakturagebyr på strømregningen din på 8,32 kr.
  • Faktura på e-post – fakturaen blir sendt til e-posten du har registrert på Min side.

Vi anbefaler en kombinasjon av AvtaleGiro og eFaktura. Da blir regningen betalt automatisk, samtidig som du får faktura i nettbanken og slipper fakturagebyr. Her kan du lese mer om forskjellen på AvtaleGiro og eFaktura.

Du kan enkelt endre hvordan du mottar strømregningen på Min side.

Strøm og nettleie på én regning

Selv om du har Fjordkraft som strømleverandør, er det ikke slik at hele summen på strømregningen går til oss. Du kjøper strømmen din av Fjordkraft, men beløpet du betaler for nettleie går videre til netteieren i ditt område. Hos mange strømleverandører er disse fordelt på to regninger, men hos oss får du det samlet. Med alt på én regning blir det enklere å ha kontroll på alt du betaler i strøm en måned.

Denne ordningen har vi med alle de største netteierne. Her finner du full oversikt over hvilke netteiere vi har avtale med.

Hvor ofte kommer fakturaen?

Vi fakturerer én gang per måned. Netteieren din sender oss forbruket og nettleien din, og så fort vi mottar dette sender vi ut faktura. Vi produserer normalt fakturaer både ukedager og helger.

Og du – hos oss betaler du kun for den strømmen du har brukt. Ingen forskuddsbetaling.

Vil du utsette forfallsdato?

Forfallsdatoen din kan utsettes med 14 eller 30 dager. Det kan gjøres på Min side og i Fjordkraft-appen ved å klikke deg inn på fakturaen du vil utsette. Husk å gjøre det før forfallsdatoen passerer. Denne tjenesten koster 59 kroner.

Finn fakturaen i appen og Min side

Så snart fakturaen vår er laget og sendt til deg, vil den også ligge tilgjengelig både i appen vår og på Min Side. Slik kan du alltid finne den om du trenger det.

Slik fungerer strømstøtten

Med strømstøtte fra staten får du tilbakebetalt deler av strømutgiftene dine gjennom nettleien. Du finner beløpet for strømstøtten din under nettleiedelen på fakturaen. Strømstøtten trekkes fra den totale nettleien din – og du kan kjenne dette igjen som et beløp med minus foran.

Siden dette er informasjon som vi får fra nettselskapene, kan det være noen forskjeller ut ifra hvilket selskap du har. Her er noen eksempler på hva strømstøtten kan hete på fakturaen din:

  • Midlertidig strømstønad/strømstøtte
  • Midlertidig stønad for ekstraordinære strømutgifter
  • Kompensasjon staten
  • Kompensasjon høye strømpriser

Finn ut mer om strømstøtten

Kvinne sitter på kundesenteret og svarer telefonen

Kundeservice

Har du spørsmål om strøm?

Vi hjelper deg med svar på det du måtte lure på. Se vanlige spørsmål om faktura, nettleie, flytting og mye mer.

WEB02