Strømregning

Person holder en faktura i hendene

Faktura

Nyttig å vite om strømregningen

Strømregningen inneholder mye informasjon, og enkelte ting trenger kanskje en ekstra forklaring. Her finner du informasjon om strømregningen din.

Hvordan vil du betale?

Det finnes flere måter å både motta og betale strømregningen på. Her er en oversikt over hvordan du kan få faktura fra oss:

  • eFaktura – en elektronisk faktura som blir sendt direkte til nettbanken din. Du får melding når faktura er tilgjengelig, så godkjenner du den i nettbanken for å legge den til forfall. Denne løsningen er gebyrfri.
  • AvtaleGiro – regningen trekkes automatisk fra kontoen din ved forfall. Hvis du velger AvtaleGiro uten eFaktura vil du fortsatt få en kopi av faktura i posten med fakturagebyr på 8,32 kroner.
  • Papirfaktura – denne blir sendt i posten. Velger du denne løsningen får du også et fakturagebyr på strømregningen din på 8,32 kr.
  • Faktura på e-post – fakturaen blir sendt til e-posten du har registrert på Min side.

Vi anbefaler en kombinasjon av AvtaleGiro og eFaktura. Da blir regningen betalt automatisk, samtidig som du får faktura i nettbanken og slipper fakturagebyr. Her kan du lese mer om forskjellen på AvtaleGiro og eFaktura.

Du kan enkelt endre hvordan du mottar strømregningen på Min side.

Strøm og nettleie på én regning

Selv om du har Fjordkraft som strømleverandør, er det ikke slik at hele summen på strømregningen går til oss. Du kjøper strømmen din av Fjordkraft, men beløpet du betaler for nettleie går videre til netteieren i ditt område. Hos mange strømleverandører er disse fordelt på to regninger, men hos oss får du det samlet. Med alt på én regning blir det enklere å ha kontroll på alt du betaler i strøm en måned.

Denne ordningen har vi med alle de største netteierne. Her finner du full oversikt over hvilke netteiere vi har avtale med.

Hvor ofte kommer fakturaen?

Vi fakturerer én gang per måned. Netteieren din sender oss forbruket og nettleien din, og så fort vi mottar dette sender vi ut faktura. Vi produserer normalt fakturaer både ukedager og helger.

Og du – hos oss betaler du kun for den strømmen du har brukt. Ingen forskuddsbetaling.

Vil du utsette forfallsdato?

Forfallsdatoen din kan utsettes med 14 eller 30 dager. Det kan gjøres på Min side og i Fjordkraft-appen ved å klikke deg inn på fakturaen du vil utsette. Husk å gjøre det før forfallsdatoen passerer. Denne tjenesten koster 59 kroner.

Finn ut mer om strømregningen

  • Kvinne sitter i sofaen og ser på mobilen

    Alt du trenger å vite om strømstøtten

    Med strømstøtte fra staten får du tilbakebetalt deler av strømutgiftene dine. Dette kommer som fratrekk på nettleien.

  • To menn sitter med pc-en og ser på en regning

    Slik kan du jevne ut strømutgiftene dine

    Strømregningene påvirkes av vær og vind, og varierer mye. Visste du at det er mulig å betale for strømmen på en forutsigbar måte?

  • Skjermbilde av Fjordkraft-appen

    Følg med på strømregningene dine i appen

    Appen vår gir deg full oversikt over alle strømregningene dine. Finn kopi av faktura og sjekk betalingsstatus raskt og enkelt.

Spørsmål om strømregningen?

Hvor finner jeg kopi av fakturaen min?

Du finner raskt og enkelt oversikt over alle fakturaene dine på Min side og i Fjordkraft-appen!

Her kan du:

  • Åpne en kopi av fakturaene dine
  • Sjekke hvilke fakturaer som er betalt og hvor mye som eventuelt gjenstår å betale
  • Utsette en faktura

Faktura på Min Side
Last ned Fjordkraft-appen

Kan jeg få betalingsutsettelse?

Ja, du kan utsette en faktura så lenge du ikke har andre utestående fakturaer hos oss.

Dette ordner du enkelt i appen vår, eller på Min Side. Du kan endre forfallsdato på fakturaen så lenge den ikke har forfalt. Du kan utsette fakturaen i 30 dager fra opprinnelig forfallsdato. Det koster 29 kroner å utsette faktura hos oss. Dersom fakturaen har forfalt, eller du vil dele den opp, kan du kontakte kundeservice for å finne løsninger, men om den ikke har forfalt ennå kan du utsette den selv via Min side. 

Gå til faktura på Min Side
Last ned Fjordkraft-appen


Kan jeg dele opp faktruaen min mer?
Dersom du har utsatt en faktura allerede og å dele den opp mer, kan du kontakte kundeservice så finner de gode løsninger for deg! 

Når sender dere fakturaen min?

Vi fakturerer månedlig, og fakturaen din vil som oftest være sendt til deg innen den 15. Som oftest får du fakturaen mellom den 5. og 10. dagen i måneden.

I starten av hver måned mottar vi forbruket ditt for måneden som nettopp var, som er grunnlaget for vår utregning av strømavregningen din. Forbruket ditt sendes over av netteieren din. I tillegg vil netteier lage nettleien din som vi også mottar dersom du har gjennomfakturering. Perioden du ser på fakturaen den måneden du mottar den, er altså forbruket du hadde foregående måned. Både strøm og nettleie faktureres altså månedlig, men vi fakturerer alltid på etterskudd.

Når alt vi trenger er på plass, vil vi umiddelbart produsere og sende fakturaen din til deg. Det kan variere fra måned til måned når vi sender den, avhengig av når alt vi trenger er på plass.

Nyhet!

Du kan se forventet dato for faktura på Min Side
Inne på Min Side kan du gå inn på faktura-siden og se når din neste faktura er forventet at kommer og et estimat på hva kostnaden på den er. Visningen for forventet fakturadato dukker opp den 1. dagen hver måned, og forsvinner igjen når vi har sendt deg selve fakturaen din. Logg inn på Min Side og sjekk den ut!

Gå til fakturaoversikt på Min Side

Hvordan endrer jeg forsendelsesmåte for fakturaen min?

Dette endrer du enkelt inne på Min side. Her kan du velge om du for eksempel vil ha eFaktura eller motta faktura på e-post. Du kan også endre fakturaadressen din, eller oppdatere e-postadressen du ønsker å få tilsendt fakturaen din til på Min side.

Min Side

WEB02