Strømregning
Faktura
Nyttig å vite om strømregningen
Strømregningen inneholder mye informasjon, og enkelte ting trenger kanskje en ekstra forklaring. Her finner du informasjon om strømregningen din.
Hvordan vil du betale?
Det finnes flere måter å både motta og betale strømregningen på. Her er en oversikt over hvordan du kan få faktura fra oss:
- eFaktura – en elektronisk faktura som blir sendt direkte til nettbanken din. Du får melding når faktura er tilgjengelig, så godkjenner du den i nettbanken for å legge den til forfall. Denne løsningen er gebyrfri.
- AvtaleGiro – regningen trekkes automatisk fra kontoen din ved forfall. Hvis du velger AvtaleGiro uten eFaktura vil du fortsatt få en kopi av faktura i posten med fakturagebyr på 8,32 kroner.
- Papirfaktura – denne blir sendt i posten. Velger du denne løsningen får du også et fakturagebyr på strømregningen din på 8,32 kr.
- Faktura på e-post – fakturaen blir sendt til e-posten du har registrert på Min side.
Vi anbefaler en kombinasjon av AvtaleGiro og eFaktura. Da blir regningen betalt automatisk, samtidig som du får faktura i nettbanken og slipper fakturagebyr. Her kan du lese mer om forskjellen på AvtaleGiro og eFaktura.
Du kan enkelt endre hvordan du mottar strømregningen på Min side.
Strøm og nettleie på én regning
Selv om du har Fjordkraft som strømleverandør, er det ikke slik at hele summen på strømregningen går til oss. Du kjøper strømmen din av Fjordkraft, men beløpet du betaler for nettleie går videre til netteieren i ditt område. Hos mange strømleverandører er disse fordelt på to regninger, men hos oss får du det samlet. Med alt på én regning blir det enklere å ha kontroll på alt du betaler i strøm en måned.
Denne ordningen har vi med alle de største netteierne. Her finner du full oversikt over hvilke netteiere vi har avtale med.
Hvor ofte kommer fakturaen?
Vi fakturerer én gang per måned. Netteieren din sender oss forbruket og nettleien din, og så fort vi mottar dette sender vi ut faktura. Vi produserer normalt fakturaer både ukedager og helger.
Og du – hos oss betaler du kun for den strømmen du har brukt. Ingen forskuddsbetaling.
Vil du utsette forfallsdato?
Forfallsdatoen din kan utsettes med 14 eller 30 dager. Det kan gjøres på Min side og i Fjordkraft-appen ved å klikke deg inn på fakturaen du vil utsette. Husk å gjøre det før forfallsdatoen passerer. Denne tjenesten koster 59 kroner.
Finn fakturaen i appen og Min side
Så snart fakturaen vår er laget og sendt til deg, vil den også ligge tilgjengelig både i appen vår og på Min Side. Slik kan du alltid finne den om du trenger det.
Slik fungerer strømstøtten
Med strømstøtte fra staten får du tilbakebetalt deler av strømutgiftene dine gjennom nettleien. Du finner beløpet for strømstøtten din under nettleiedelen på fakturaen. Strømstøtten trekkes fra den totale nettleien din – og du kan kjenne dette igjen som et beløp med minus foran.
Siden dette er informasjon som vi får fra nettselskapene, kan det være noen forskjeller ut ifra hvilket selskap du har. Her er noen eksempler på hva strømstøtten kan hete på fakturaen din:
- Midlertidig strømstønad/strømstøtte
- Midlertidig stønad for ekstraordinære strømutgifter
- Kompensasjon staten
- Kompensasjon høye strømpriser
Spørsmål om strømregningen?
Hvor finner jeg kopi av min faktura?
Du finner raskt og enkelt oversikt over alle fakturaene dine på Min side og i Fjordkraft-appen!
Her kan du:
- Åpne en kopi av fakturaene dine
- Sjekke hvilke fakturaer som er betalt og hvor mye som eventuelt gjenstår å betale
- Utsette en faktura
Kan jeg få betalingsutsettelse?
Ja, du kan utsette en faktura så lenge du ikke har andre utestående fakturaer hos oss.
Dette ordner du enkelt i appen vår, eller på Min Side. Du kan endre forfallsdato på fakturaen så lenge den ikke har forfalt. Du kan utsette fakturaen i 30 dager fra opprinnelig forfallsdato. Det koster 29 kroner å utsette faktura hos oss. Dersom fakturaen har forfalt, eller du vil dele den opp, kan du kontakte kundeservice for å finne løsninger, men om den ikke har forfalt ennå kan du utsette den selv via Min side.
Gå til faktura på Min Side
Last ned Fjordkraft-appen
Kan jeg dele opp faktruaen min mer?
Dersom du har utsatt en faktura allerede og å dele den opp mer, kan du kontakte kundeservice så finner de gode løsninger for deg!
Når sender dere meg fakturaen min?
Vi fakturerer månedlig, og fakturaen din vil som oftest være sendt til deg innen den 15. Som oftest får du fakturaen mellom den 5. og 10. dagen i måneden.
I starten av hver måned mottar vi forbruket ditt for måneden som nettopp var, som er grunnlaget for vår utregning av strømavregningen din. Forbruket ditt sendes over av netteieren din. I tillegg vil netteier lage nettleien din som vi også mottar dersom du har gjennomfakturering. Perioden du ser på fakturaen den måneden du mottar den, er altså forbruket du hadde foregående måned. Både strøm og nettleie faktureres altså månedlig, men vi fakturerer alltid på etterskudd.
Når alt vi trenger er på plass, vil vi umiddelbart produsere og sende fakturaen din til deg. Det kan variere fra måned til måned når vi sender den, avhengig av når alt vi trenger er på plass.
Nyhet!
Du kan se forventet dato for faktura på Min Side
Inne på Min Side kan du gå inn på faktura-siden og se når din neste faktura er forventet at kommer og et estimat på hva kostnaden på den er. Visningen for forventet fakturadato dukker opp den 1. dagen hver måned, og forsvinner igjen når vi har sendt deg selve fakturaen din. Logg inn på Min Side og sjekk den ut!
Hvordan endrer jeg forsendelsesmåte for fakturaen min?
Dette endrer du enkelt inne på Min side. Her kan du velge om du for eksempel vil ha eFaktura eller motta faktura på e-post. Du kan også endre fakturaadressen din, eller oppdatere e-postadressen du ønsker å få tilsendt fakturaen din til på Min side.