Den 28. september ble det klart at Fjordkraft-initiativet «Klimanjaro» er et av 15 klimatiltak som vinner FNs klimatiltakspris “Momentum for Change Lighthouse Activity” for 2018. Bakgrunnen er et krav om at våre faste leverandører skal være klimanøytrale.
– Dette er en fantastisk anerkjennelse. Vi tok en tøff avgjørelse og sto ved den, sier Arnstein Flaskerud, Fjordkrafts strategidirektør
159 leverandører har forpliktet seg
I skrivende stund har 159 leverandører undertegnet intensjonserklæringer der de forplikter seg til å bli klimanøytrale. «Klimanjaro» har dermed bidratt til at det kuttes eller kompenseres for mer enn 69 246 tonn CO2.
– Vi er opptatt av at klimatiltak skal ha størst mulig effekt. Når vi står overfor klimaendringer som akselerer krever det løsninger som akselererer, sier Flaskerud.
«Klimanjaro» vant frem i konkurranse med over 560 andre prosjekter fra bedrifter, organisasjoner og styresmakter, og var en av fire vinnere i kategorien Climate Neutral Now.
Det er første gang et norsk selskap mottar utmerkelsen. Selve overrekkelsen vil finne sted under FNs klimakonferanse i Polen i desember.
Les mer: Den offisielle pressemeldingen
Krevende, men gjennomførbart
Kilimanjaro er verdens høyeste frittstående fjell. Det er utfordrende å bestige, men med de rette forberedelsene vil de fleste nå toppen. På samme måte kan et løfte om klimanøytralitet virke krevende for både store og små leverandører, men ved hjelp av tre enkle steg er det fullt gjennomførbart.
-
Måle klimafotavtrykk
-
Redusere egne utslipp
-
Kompensere for restutslipp
Klimanøytralitet handler ikke om nullutslipp, men om å redusere eget klimaavtrykk, kombinert med kjøp av godkjente klimakvoter.
Bli med og forandre verden litt
Vil du lære mer om hvordan du kan gjøre klimavennlige tiltak på din arbeidsplass? Vi forteller mer om Klimanjaro, og gir konkrete tips til tiltak for både ansatte og ledere, her på prosjektets nettsider. Mulighetene er mange. Det er bare å sette i gang.