Privatkunder kan gå glipp av informasjon om strømbrudd fordi strømleverandøren og nettselskapet mangler kundens telefonnummer og e-postadresse.
– Det er vi som strømleverandør som skal sikre korrekt kundedata, så hvis Fjordkraft ikke har kundens mobilnummer, så har heller ikke nettselskapet det. Dermed risikerer kunden å ikke bli varslet om planlagt utkobling eller feil i strømnettet, sier kommunikasjonssjef Jon Vaag Eikeland i Fjordkraft.
I BKKs nettområde mangler Fjordkraft alene telefonnummeret til rundt 900 kunder. 500 kunder har verken telefonnummer eller e-postadresse registrert.
– Hvis vi legger til grunn at omfanget er omtrent det samme hos andre strømleverandører vil totalt antall kunder som ikke har registrert telefonnummer være flere tusen, sier Eikeland.
Fjordkraft mangler dessuten e-postadressen til over 9000 kunder i samme område. Det gjør at viktig informasjon om kundeforholdet hos strømleverandøren i mange tilfeller må sendes per brev.
– Det gir ekstra kostnader, er mindre miljøvennlig og det tar lengre tid før informasjonen når frem. Jeg oppfordrer alle til å registrere både telefonnummer og e-postadresse. Det er både kunden, vi og nettselskapet tjent med, sier Eikeland.