– Driftsresultatet siste 12 måneder er «all time high» med 379 MNOK. Resultatforbedringen skyldes både kundevekst og bedring i driftsmarginer, sier konsernsjef Rolf Barmen.
Kvartalet har vært varmere enn normalt, og selv om det gjennomsnittlige volumet per leveranse som følge av temperaturen har gått noe ned, har det leverte volumet økt med 12 prosent i privatmarkedet og 7 prosent i bedriftsmarkedet sammenlignet med tilsvarende periode i 2017.
– Dette har naturligvis sin bakgrunn i vår kontinuerlige kundevekst, sier konsernsjef Rolf Barmen.
Selskapet har nå 596.000 egne strømkunder. I tillegg forsyner selskapet sine alliansepartnere med tjenester knyttet til fakturering, avregning og kundesystemer slik at totalt antall kunder som betjenes gjennom Fjordkrafts infrastruktur er over 630.000.
Fra og med fjerde kvartal vil også kunder fra de oppkjøpte selskapene på Oppdal og i Etne inkluderes i Fjordkraft-tallene, totalt cirka 6.800 kunder.
– Vi skal fortsette å vokse, både organisk og gjennom oppkjøp de neste årene, sier Barmen.
I tillegg til strømkundene hadde selskapet ved utgangen av kvartalet 61.200 mobilkunder og er med det en av de største mobiltjenestetilbyderne i det norske markedet.
Mest kjent og fornøyd
Tall fra Kantar TNS for 3. kvartal 2018 viser at Fjordkraft er den mest kjente strømleverandørene. Av de fem mest kjente leverandørene har Fjordkraft den høyeste kundetilfredsheten med en skår på 70 poeng. På de neste plassene følger Eidsiva, NorgesEnergi, Lyse og Hafslund.
Digitaliseringspris
Tirsdag 6. november presenterte BearingPoint for tredje år på rad en digitaliseringsrapport som kartlegger virksomheters digitale modenhet. Fjordkraft ble årets vinner i bransjen Energy og prisutdelingen ble foretatt tirsdag av statssekretær Paul Chaffey. Fjordkraft gjør det sterkt innen digital markedsføring og utmerkerer seg i forhold til øvrige aktører i energibransjen, skriver BearingPoint i sin vurdering. Bransjeuavhenig kom Fjordkraft på 5. plass av alle selskapene som var med i undersøkelsen.
Mottar FN-utmerkelse
FNs klimakonferanse finner sted i Katowice i 3.–14.desember. Der kan Rolf Barmen belage seg på å gå på podiet og motta utmerkelse fra FN for Fjordkrafts tiltak og «Klimanjaro»-initiativ for en klimanøytral leverandørkjede – og for å skape en dominoeffekt i næringslivet som bidrar til utslippskutt.
Vinnertiltakene kalles Momentum for Change Lighthouse Activities og anerkjennes av FN som praktiske, skalerbare og innovative løsninger for å bekjempe klimaendringene.
– Dette gir oss stor inspirasjon til å jobbe videre og tilbakemeldingene siden dette ble kjent er at vi nå får med oss andre selskaper til å gjøre det samme i sin verdikjede, forteller Rolf Barmen.
«Klimanjaro» vant frem i konkurranse med over 560 andre prosjekter fra bedrifter, organisasjoner og styresmakter, og var en av fire tiltak som mottar utmerkelse i kategorien Climate Neutral Now. Det er første gang et norsk selskap mottar en slik pris.
Om Fjordkraft Holding ASA
Fjordkraft Holding ASA (Fjordkraft) ble børsnotert 21. mars 2018.
Fjordkraft er Norges ledende merkenavn for strømsalg i privatmarkedet og den nest største aktøren i bedriftsmarkedet. Selskapet leverer strøm til mer enn 1,3 millioner mennesker gjennom nærmere 600.000 målepunkter i privathjem, bedrifter og offentlig sektor i hele Norge. TrøndelagKraft AS er et datterselskap av Fjordkraft AS. Fjordkraft leverer også mobilabonnement til over 61.000 kunder og er med det en av de største tjenestetilbyderne av mobiltelefoni i det norske markedet.
Rapportering
Fjordkraft Holding ASA presenterer resultatene for 3. kvartal onsdag 7.november 2018 kl. 08.00 på Felix konferansesenter, Aker brygge, Oslo.
For fullstendig børsmelding, delårsrapport og resultatpresentasjon se OSE ticker «FKRAFT» og https://investor.fjordkraft.no
Presentasjonen holdes av konsernsjef Rolf Barmen og CFO Birte Strander.